Menu
Ugen's Ord 2006
9 Indtage Landet Del 15
af Rick Joyner

Som vi ser i Hebræerbrevet og andre steder i Bibelen, er mange ting i Skriften et profetisk mønster af andre, større ting. Israels forjættede land skulle være et profetisk forbillede på oprettelsen af Guds rige på jorden. Joshua er det hebraiske navn for Jesus, Messias, som vil vende tilbage for at oprette sit rige på jorden. Hvis vi skal forstå dette rigtigt, må vi begynde med at forstå, at ingen profetisk mønstre er en perfekt model for det, der skal komme, men er en "skygge". Skyggen er som regel bare den mindste antydning af, hvad den er en skygge af. Dette gælder også for Kongeriget. Guds rige har langt større substans og vil være langt mere vidunderligt, end selv Skriften er i stand til at beskrive. Alligevel hjælper bare det at forstå mønstrene og skyggerne os med at forberede vejen for riget.

Herren sagde i Matthæus 11:13: "For alle profeterne og loven profeterede indtil Johannes." Loven var også en profeti, og som vi får at vide i Hebræerbrevet 7:19, kunne Loven ikke gøre noget fuldkomment. I Hebræerbrevet 9:9 får vi at vide, at lovens ofre ikke kunne gøre tilbederne fuldkomne. Så profetien, modellen eller kortet var ikke perfekt, men det var godt, og det hjalp med at bane vejen for riget. Vi er nødt til at forstå dette, hvis vi skal forstå, hvad der kommer. Virkeligheden er meget større, end den nu kan beskrives, som vi bliver fortalt i 1 Korintherbrev 2:9:

"Ting, som øjet ikke har set og øret ikke har hørt, og som ikke er kommet ind i menneskets hjerte,
alt det, som Gud har forberedt for dem, der elsker ham."

Før vi fortsætter med at se på disse skygger, vel vidende at selv vores klareste opfattelse stadig vil være langt fra fuldstændig, og at det endda er hinsides, hvad der nu kan trænge ind i vores hjerter, vil vi tage et par øjeblikke til at tænke over, hvad den perfekte verden ville være ligesom så vidt vores nuværende opfattelse.

Jeg tror, at alle ville ønske fred på jorden – ingen krige eller konflikter mellem folk eller nationer. Der ville ikke være tale om tyveri, børnemishandling, voldtægt eller nogen form for voldelig kriminalitet. Alle ville have nok at spise, rent vand at drikke, og der ville ikke være nogen sygdom eller forurening. Alle dyrene ville gå sig sammen. Alle ville tilbede den Ene Gud i Ånd og sandhed. Alt dette er sandt i det rige, der kommer, men det er endda være meget bedre end dette! Vi får at vide, at det, han har forberedt til os, er bedre, end vi kunne bede om eller tro.

Herren vil genoprette jorden til det paradis, som den oprindeligt var beregnet til at være, hvilket kun er begyndelsen. Han vil bygge sin egen bolig blandt mennesker, og ikke kun vil vi alle komme overens, men vi kommer til at elske Gud af hele vores hjerte og elske hinanden. Det vil ikke bare være et lovkontrolleret samfund, men et der er styret af kærlighed, og især kærligheden til Gud.

Hvor egoistiske og krævende vi end kan være nu, er det ikke sådan, vi er skabt til at være, eller sådan vi vil være i den kommende tidsalder. Det er derfor, når vi gør noget motiveret af kærlighed, rører det noget i vores inderste væsen og får os til at føle os meget bedre, end hvis vi lige fik noget, vi gerne ville have. Vi blev også skabt til at herske over jorden og alt hvad den indeholder med kærlighed. Denne kærlighed vil flyde ned selv til dyrene, så løven vil lægge sig sammen med lammet, fordi de vil elske hinanden.

Alt dette bliver vidunderligt, men det bliver bedre. Vi vil også få tankerne tilbage. Det anslås, at selv de klogeste blandt os kun bruger omkring 10 procent af deres hjerner. Vi vil få resten tilbage, og ikke kun os, men alle skabninger med. Folk vil ikke kun kommunikere med skabningerne, men vi vil have intelligente samtaler med dem. Dette er grunden til, at Eva i haven før syndefaldet kunne kommunikere med slangen og ikke tro, at noget var mærkeligt. Lyset, der fordriver det nuværende mørke over jorden, vil oplyse jorden mere, end vi nu kan fatte.

Mange spekulerer måske på, om vi render nøgne rundt igen. Jeg tror personligt ikke på, at det vil være tilfældet, fordi Skriften taler om, hvordan vi er iklædt herlighed, lys og andre sådanne ting, som er bedre end tøj. Jeg tror dog ikke, at vi har brug for dette på grund af skam eller begær. Det er svært at begribe en verden uden begær, men sådan bliver det. Kærligheden vil have fortrængt begær, og den ene faktor vil have ændret verden mere dramatisk, end vi nu engang kan forestille os.

Senere kan vi diskutere andre sådanne karakteristika om riget, som er åbenbaret, men først skal vi stoppe lidt op for at overveje et par ting. Herren Jesus brugte meget tid på at undervise sine disciple om riget. Efter sin opstandelse tilbragte han næsten al sin tid med sine disciple før sin himmelfart og underviste dem om riget. De videregav åbenbart ikke ret meget af det, der blev lært dem i de breve, der blev samlet i Det Nye Testamente. Hvorfor?

Svaret er, at generelt er det, vi har fået i loven og profeterne, Herrens lære i evangelierne og de praktiske spørgsmål, der er dækket i Det Nye Testamentes breve, alt, hvad vi virkelig har brug for på dette tidspunkt for at forberede vej til riget. Bare grundlaget for de ting, vi har fået i Josvas Bog for eksempel, er en skitse, der får os i gang. For resten af den vejledning, vi har brug for, må vi følge Helligånden.

Hele denne "kirketid" handler i virkeligheden om "træning til at regere." I denne tidsalder kalder og forbereder Herren dem, der vil regere med ham i den kommende tidsalder. Kirken er hans brud, og forberedelsen af bruden er Guds hovedværk i denne tidsalder. Du kan have den bedste teologi eller eskatologi, men hvis du ikke er en del af at hjælpe med at forberede bruden til hendes formål, er du ikke en del af Guds hovedværk i denne tidsalder.

Kirken er kaldet til at være det største samfund, et sandt mikrokosmos i rigets tidsalder. Vi burde nu leve efter rigets love, kærlighedens lov, frihedens fuldkomne lov og gøre alt for rigets skyld i lydighed mod Kongen. Ligeledes er hans kirke kaldet til at vandre ved kraften i den kommende tidsalder, uden at være begrænset af det, der begrænser andre i denne tidsalder.

Kirken kan i øjeblikket virke lige så langt fra en repræsentation af riget som de splittede, stræbende, stridende riger i denne verden. Det vil dog ændre sig. Herren vil have en brud, som han fortjener, som er ren og herlig. På enhver måde vil hun repræsentere rigets veje, som er resultatet af fuldkommen hengivenhed og underkastelse til kongen og hans veje. Dette er hjertets hengivenhed for alle, der er de sande forfølgere af Gud.

Det kræver meget tro at tro på det kommende rige – at jorden virkelig igen kunne blive sådan, som profeterne forsikrer os om, at den vil være, med løven liggende med lammet, og børn endda i stand til at lege med kobraer, men dette kommer til at ske. Det kræver måske endnu mere tro at tro, at kirken bliver, hvad hun er kaldet til at være. Dette kan kræve mere tro, fordi det er mere direkte og det kræves af os nu. Dette vil også ske, og det vil faktisk begynde at ske hurtigt.

Vi nærmer os virkelig slutningen af denne tidsalder, og der er stadig mange profetiske begivenheder, som skal presses ind i en kort periode. I de næste par uger vil vi studere det lidt mere detaljeret, hvad Skriften siger om det kommende rige, og hvordan vi skal berede vejen for det ved at leve i det nu. Det er på tide, at vi begynder at eje vores forjættede land, og ved dette vil vi hjælpe med at forberede vejen for, at hele jorden kan vende tilbage til Adam, den "sidste Adam", Kong Jesus.

Ugens Ord 10
OP