Menu
Ugen's Ord 2006
10 Indtage Landet Del 16
af Rick Joyner

I sidste uge begyndte vi at diskutere, hvordan jorden vil se ud, når riget er kommet, og jorden er blevet genoprettet. Der er bestemt langt mere i dette, end vi har dækket, men da Bibelen er ret generel om dette, vil vi være de samme. Bibelen er generelt om sådanne ting, fordi vi ikke har brug for mere information om dette nu. Vi ved kun, at det vil blive fuldt genoprettet til dets oprindelige tilsigtede formål og tilstand - et paradis, som mennesket vil herske over, når det igen dagligt vandrer med Gud. Når dette er gjort, vil jorden også blive Guds bolig, fordi han ønsker at leve med menneskeheden.

Vi bør også huske på, at udover den genoprettede jord, frembragte Herren også en "ny skabning", som vi er blevet født ind i i denne tidsalder, som i høj grad overskrider den oprindelige skabning. Denne nye skabning er med en himmelsk, åndelig natur, som vi vil begynde at forberede os på og i det mindste til en vis grad vokse op til i dette liv. Vi er nødt til at skille løfterne til os som en "ny skabning" fra den genoprettede skabning af jorden. Det er kombinationen af disse to, der har bragt en del forvirring om Guds rige på jorden, og hvorfor vi fik besked på at bede om, at hans rige måtte komme til jorden. Vi vil dække disse forskelle mere detaljeret senere.

Igen giver de profetiske skrifter os kun et generelt billede af den genoprettede jord, og Peter giver os et generelt resumé af planen i Ap.g. 3:19-21:

19. Omvend jer derfor [ændre dit indre selv - din gamle måde at tænke på, og fortryd fortidens synder],
fat et andet sind og vend om, så jeres synder må blive udslettet;
20. at husvalelsestiderne må komme fra Herrens åsyn, og
at Han [Gud og Fader] kan sende Jesus Kristus som var lovet jer,
21. hvem himmelen skal huse ndtil genoprettelsestiderne, da alt skal blive genoprettet [fuldstændig restaurering],
som Gud har talt, lovet ved Han's hellige profeters mund,

Ligesom de bibelske profetier er meget generelle i deres beskrivelse af, hvordan jorden vil se ud, når den er blevet genoprettet, er det ligeledes generelt, hvordan genoprettelsesprocessen vil være, men vi får et vink. Her ser vi, at Jesus ikke kommer tilbage før "perioden for alle tings genoprettelse". Vi ved da, at dette vil være en tidsperiode. Vi ved fra andre profetier, at denne periode på ettusindår hvor Kristus og hans kirke vil regere over jorden.

Det er det, hans folk bliver forberedt til i dette liv, at herske over jorden sammen med ham for at genoprette den. Det var for forberedelse af dem, der vil regere med ham, at han ikke overtog autoritet over jorden umiddelbart efter sin opstandelse, som han købte ved korset. Vi skal forstå, hvordan vi forberedes til dette.

Den vigtigste måde, hvorpå vi bliver forberedt til at regere med Kristus i denne genoprettelsesperiode, er ved selv at gennemgå en genoprettelsesproces. Når vi bliver født på ny ved troen på Kristus og hans forsoning på korset, bliver vi ikke umiddelbart fuldkomne, men genoprettelsesprocessen begynder. De, der går videre til modenhed, fortsætter i denne proces, indtil den er fuldendt, og de begynder at arbejde for at hjælpe med at genoprette andre. Herrens egne lærdomme viser, at de, der er de mest trofaste i dette, vil blive givet mest autoritet i den kommende tidsalder eller herske over flere byer, som vi ser i lignelsen om talenterne.

Det personligt, appellerer ikke til mig at herske over byer eller overhovedet herske over mennesker, men det der appellerer til mig er at se Herren modtage belønningen for sit offer. Jeg elsker også at se folk blive fornyet, ændret og restaureret. Faktisk er det langt bedre at se én person helbredt, befriet, forandret og elske Gud end nogen succes, jeg nogensinde har haft i erhvervslivet eller noget andet. Jeg elsker også dyr og miljø, og kan næsten ikke vente med at se jorden blive genoprettet til det paradis, den blev skabt til at være, og harmonien i alt levende genoprettet. Det er værd at arbejde for! Dette er værd at gennemgå al den træning, som vi nu skal være forberedt på.

At forstå og vokse effektivt i arbejdet med genoprettelse er afgørende for vores åndelige udvikling i dette liv. Vi skal have en vision om at få vores sind fornyet, så vi ikke tænker som faldne mennesker, men fra Helligåndens perspektiv, som vi har fået til at leve i os. Det er derfor, når vi bliver født på ny, kan vi begynde at se Guds rige eller Guds genoprettelsesværk. Der er dog forskel på at se og komme ind, og så endnu et skridt til at arve.

Vi begyndte at studere genoprettelsesprocessen sidste år, da vi dækkede kødets gerninger og Åndens frugt. Vi blev skabt i Guds billede. Efter syndefaldet blev menneskers hjerter og sind fordrejet til Satans billede. Genoprettelsesperioden vil genoprette Guds billede i menneskeheden og forny i os hans sind og hjerte.

En ting, vi skal forstå, er processen. Mange har det koncept, at så snart Herren vender tilbage, vil alt være perfekt. Det bliver bestemt bedre med det samme, men langt fra perfekt, ligesom vi straks blev gjort bedre, da vi blev født på ny, men var langt fra perfekt. Vi skal også forstå, at restaureringsprocessen er hård.

Enhver entreprenør vil fortælle dig, at det er meget nemmere at bygge fra begyndelsen, end det er at restaurere en bygning. Men som vi har talt om tidligere, kan noget restaureret have en meget større herlighed, hvorfor det restaurerede tempel blev lovet at have en endnu større herlighed end originalen. Den genoprettede menneskehed vil på nogle måder være en af de største åbenbaringer af Guds herlighed for evigt på grund af den fordærvelse, som vi er faldet til, og den måde, hvorfor han ikke kasserede os, men satte sit eget liv til for os og fortsatte med at arbejde. med os, indtil hele menneskeheden og jorden er fuldstændig genoprettet. Guds skabelse afslører meget om ham, men denne proces med at genoprette det faldne mmenneske afslører Guds natur sandsynligvis bedre end noget andet nogensinde vil.

Igen er restaurering svært. Det er ikke let at genoprette nogen eller noget. Arbejdet foran os med at regere med Kristus for at genoprette jorden vil ikke være let, ligesom vores egen genoprettelse ikke er let, men det er det værd for den herlighed, der skal åbenbares gennem den. Det er det værd, fordi enhver sjæl er dyrebar for Herren. Alle forældre, der har fået et barn på afveje, kender sorgen. Enhver kærlig forælder ville give næsten hvad som helst for genoprettelse af et barn, der er gået skævt, og der er muligvis ingen større glæde end at se et egensindigt barn blive genoprettet. Det er den glæde, Herren gik til korset for, og det er den glæde, som vi også dagligt må tage vores kors op for – at se Frelseren modtage belønningen for sit offer.

Min pointe her er, at forkyndelsen af riget og besiddelsen af riget er et genoprettelsesværk. Hvis Herren har kaldet os til at tjene i en bestemt kirke, og hvis vi vokser i vores hensigt, vil vi have en vision for og en hengivenhed til at se hver person i den kirke blive genoprettet til Kristi billede. Vores kirke burde have den samme vision for den by, som vi er blevet kaldet til at være et lys for. Vi er her ikke for at opgive, når mørket eller problemernes tid kommer – kun lejesvendene har sådan en mentalitet. De, der er sande hyrder efter Herrens eget hjerte, vil bekæmpe enhver løve og enhver bjørn, der forsøger at angribe dem, de har fået omsorg for.

Den flugtmentalitet, som mange har nu, er i modstrid med Herrens hjerte og er ikke et bibelsk perspektiv. Vi er ikke blevet kaldet til at forlade verden, men til at sætte vores liv til for dens udfrielse og genoprettelse, til at arbejde for dens genoprettelse, indtil den er fuldstændig forsonet med Gud og genoprettet til, hvad han skabte den til at være. For dem, der skal videre til modenhed, vil temaet "genopretning" blive centralt i deres arbejde. Dette inkluderer forsoning, forløsning og i nogle tilfælde genindsættelse, men et primært mål for Herrens værk i denne tidsalder, og den kommende, er genoprettelse. Så hvordan stemmer vores nuværende liv overens med dette formål?

Ugens Ord 11
OP