Menu
Ugen's Ord 2006
5 Indtage Landet Del 11
af Rick Joyner

Efter den utrolige og mirakuløse sejr over Jeriko havde Akans synd forårsaget et nederlag for hele Israels nation foran den lille lille landsby Ai. Uden tvivl rystede dette deres tillid. Hvis nogen stolthed var kommet ind i lejren efter Jeriko, blev den fordrevet i Ai. De blev igen gjort opmærksomme på den totale afhængighed af Herren for sejr og deres totale lydighed overfor0 hans instruktioner. De ville ikke vinde ved deres egen magt og kraft, men ved hans Ånd. Der var andre lignende lektioner om dette, som de ville lære under deres erobring af landet. Hvis vi er kloge, vil vi lære ved at studere deres historie i stedet for at begå vores egne fejl.

Vi kan også mene, at det ikke er rimeligt for hele nationen at blive straffet bare på grund af én mands synd, men årsagen til dette skal også forstås. I Ånden medfører enhed ikke blot en voksende, men en mangfoldiggørelse af åndelig autoritet. Enheden er så stærk, at vi i 5 Mosebog 32:30 får at vide, at én vil jagte tusind og to ti tusinde. Herren sagde i Matthæus 18:19: "...hvis to af jer er enige på jorden om noget, de kan bede om, skal det ske for dem af min Fader, som er i himlen." Selvfølgelig er denne enhed mere end blot at blive enig intellektuelt om noget; det indebærer en fuldstændig forening af formål. Hvis en sådan enhed er så potentielt magtfuld, forventes det, at et brud på denne enhed ligeledes kan underminere vores autoritet og koste os sejren.

Oprør og ulydighed ødelægger enhed, da de er roden til menneskehedens fald og årsagen til enheds brud med Gud. Det er derfor, de bliver straffet så hårdt i Skriften. Jo mere autoritet vi har tillid til, jo mere ødelæggende kan konsekvenserne for ulydighed være. Ulydighed er ikke blot at gøre oprør mod instruktioner; det er også undladelsen af at følge dem.

Selv Israels store leder, Moses, fik ikke fået lov til at komme ind i det forjættede land, fordi han havde ladet sin vrede få ham til at slå på klippen for at bringe vand frem i stedet for bare at tale til det, som Gud havde befalet. Det kan virke som en lille ting, og sandsynligvis ville enhver anden i Israel have været i stand til at slippe af sted med det, men ikke en, der var i den stilling, som Moses havde. Han fik besked på at tale til klippen, ikke slå på den, selvom han forrige gang havde fået besked på at slå den. Med øget autoritet følger øget ansvar og øgede konsekvenser for vores handlinger, både gode og dårlige.

I Ai lærte Israel nogle hårde, men værdifulde lektioner. Med Gud på deres side kunne de ikke blive besejret af nogen fjende, men de kunne bringe nederlag over sig selv ved selv den mindste fjende med deres egen ulydighed. Åndelig krigsførelse ligner enhver kamp. Vi skal også lære lydighed, hvis vi skal have tillid til autoritet og bruges til de store kampe, der venter forude.

Selvom jeg var i flåden, var jeg nødt til at gennemgå en grundlæggende infanteriuddannelse med Marine Corp for at blive tildelt en jordforsvarsstyrke på vores Naval Air Station. Jeg husker øvelsesinstruktørens advarsel om, at under en ildkamp skal vi blive i vores tildelte position, for hvis fjenden ikke skød os, så ville de! Hvis vi ikke var i vores tildelte position, ville de antage, at vi var fjenden, eftersom vores ild kom fra et sted, som de ikke havde sendt nogen til.

I kamp er det bydende nødvendigt at lytte til ordrer og følge dem nøjagtigt. Kampplaner ville bryde sammen hurtigt, og enhver kamp ville være tabt, hvis tropperne besluttede at gøre, hvad de troede var bedst. Dette er grunden til, at march, eksercits og andre øvelser, er hovedformålene med grundlæggende træning der har til formål at træne tropperne til at høre ordrer og følge dem nøjagtigt. De ville være til fare for sig selv og deres enhed og muligvis endda hele styrken, hvis de ikke adlød ordrer.

Ikke at forstå dette er en hovedårsag til, at der i øjeblikket er så lidt sejr i Kristi legeme og så meget nederlag. Meget få er i øjeblikket ved at lære at fungere som en enhed og er derfor i stand til at gå ind i seriøs åndelig krigsførelse. De, der forsøger at gå ind i det uden den nødvendige træning og hengivenhed til lydighed, kommer ofte til skade eller bliver værre.

Vor Gud er en Feltmarskal Gud. Hans titel som "Hærskarers Herre" i Skriften eller "Hærenes Herre" bruges mere end ti gange mere end alle hans andre titler. Han kommer til at lede en hær i erobringen af landet, ikke en pøbel, der drager ud for at røve og plyndre. De fleste elsker at høre om at gå ind for at erobre det forjættede land, men meget få ønsker at udholde den træning og disciplin, der kræves for at gøre os klar til det.

Vi må forstå, at vi følger kongen, og en konge giver ordrer. Han vil ikke stemme. Som Paulus skrev i Romerbrevet 1:4-5: "...Jesus Kristus, vor Herre, ved hvem vi har modtaget nåde og apostelskab til at skabe tros lydighed..." (min kursivering). Sand tro demonstreres altid af lydighed, hvilket er grunden til, at et af de grundlæggende græske ord, der er oversat med "tro" i Det Nye Testamente, også oversættes med "lydighed". Paulus uddyber dette yderligere i Romerne 16:25-27:
Men til ham, som er i stand til at stadfæste jer efter mit evangelium og Jesu Kristi forkyndelse, ifølge åbenbaringen af ??mysteriet, som har været hemmeligholdt i lange tider, men nu er åbenbaret, og ved profeternes skrifter er det ifølge den evige Guds befaling blevet gjort kendt for alle nationerne, hvilket fører til troens lydighed (min kursiv).

Som vi har talt om, har der været mange forfærdelige misbrug af autoritet i Kristi legeme gennem historien, selv i vores nyere historie, men det udelukker ikke behovet for lydighed. Dette er tilladt som en test for dem, der kan blive betroet med ægte autoritet. Ligesom Israel var led og ked af konger efter deres oplevelse med Saul, var den største konge, de nogensinde skulle få, var lige ved at modnes, og Saul havde i høj grad hjulpet ham i den proces. De, der så nægtede en konge, glip af den største af alle. De, der ledes mere af tidligere fiaskoer og sår end at have åndelig dømmekraft, vil altid gå glip af deres største muligheder i troen, hvilket normalt vil kræve større tro på at overvinde vores egne fejltagelser eller andres.

Mange kristne mistede deres tro efter de store skandaler i 1980'erne, men dette afslørede kun, hvor overfladisk deres tro var. De, der har sand tro, vil aldrig miste den på grund af andres fejl – deres tro er ikke på andre, men på Gud. Men vi må også forstå, at Gud er i os og vil gøre de fleste af sine gerninger gennem mennesker og udøve det meste af sin autoritet gennem dem, ligesom han altid har gjort.

Mange siger nu, at de ikke vil adlyde mennesker, men kun Gud. Gennem historien har Gud imidlertid manifesteret sin autoritet gennem mennesker. Hvis vi ikke modtager vores instrukser gennem mennesker, vil vi sandsynligvis ikke være en del af hans hær. Hver gang jeg hører nogen komme med en sådan erklæring, beslutter jeg med det samme at holde mig så langt væk fra dem, som jeg kan, og holde dem så langt væk fra vores tjeneste, som jeg kan. En sådan egenrådig, oprørsk holdning vil altid i sidste ende bringe splittelse og ødelæggelse.

På den anden side er kirken, Guds eget folk, blevet forfærdeligt misbrugt af umodne, ustabile, egenrådige og selvsøgende ledere. En af de forbandelser, der skulle komme over Israel, hvis hun gjorde oprør mod Gud, var at få børn som ledere, og det ser bestemt ud til at have været tilfældet for en stor del af kirken. Hvis vi har det, skal vi også omvende os og bede Herren om modne ledere.

I det profetiske skema, der er parallelt med dette studie i Josvas Bog, tror jeg, at kirken netop kommer til Jordan floden og er ved at blive forberedt til at krydse over. Disciplinen af alt, hvad der finder sted fra dette tidspunkt af, vil gøre kirken klar til at arve løfterne. Men fordi Ai er med i denne historie, betyder det ikke, at vi skal lide det samme nederlag, hvis vi vil ydmyge os selv og lære af Israels lektier. Dette er, hvad vi får at vide i 1 Korintherbrev 10, efter at Paulus havde opregnet Israels oplevelser i ørkenen, siger han: "Se, disse ting skete for dem som et eksempel, og de blev skrevet til vores vejledning, på hvem tidernes ender har kom" (vers 11). Israels erfaringer er der som et profetisk scenarie, og vi kan lære af dem, så vi ikke behøver at begå de samme fejl. Hvis vi vil dømme os selv, behøver han ikke at dømme os. Lad os ikke blive arrogante og tro, at vi er bedre, men blot at vi har fået mere nåde ved at have fået Bibelen.

Ugens Ord 6
OP