Menu
Ugen's Ord 2006
4 Indtage Landet Del 10
af Rick Joyner

Som vi talte om i vores forrige studie er der i modsætning til den voksende lovløshed en kommende generation af åndelige ledere, som vil komme frem i en modsat ånd. Det er dem, der vil forkynde evangeliet om riget med kraft. De vil blive betroet med hidtil uset autoritet, fordi de vil være blevet fundet troværdige. De vil være pålidelige på grund af deres dybe og ægte respekt for autoritet og salvelsen. Denne dybe og oprigtige respekt for autoritet vil være en af de mest slående kontraster mellem dem, der er Herrens, og dem, der har overgivet sig til lovløshedens ultimative oprør.

Som vi også har dækket tidligere, er Guds svar på lovløshed ikke legalisme. Mange har forsøgt at uddrive lovløshedens ånd ved at bruge en kontrolånd, som faktisk kun vil mangedoble det onde, vi forsøger at fortrænge. Dette har forårsaget en stor overreaktion på autoriteter i en stor del af kirken, hvilket vil vise sig at være ødelæggende i de kommende tider for dem, der er fanget i den. Igen er der en grøft på hver side af livets vej. Vi skal passe på med at falde i grøften på den anden side af stien, fordi vi overreagerer.

Autoritet kan bruges til det største gode eller det største onde. Brugt rigtigt, vil det bringe stor fred og sikkerhed til dem, der er under den. Brugt forkert kan det give en lammende angst og splid. Af denne grund må det ikke overlades til den umodne eller den usikre. Sårene fra kontrollerende, dominerende autoritet kan være de dybeste og sværeste at hele af alle. Alligevel, som vi tidligere har dækket, vil næsten alle, der er kaldet til en stilling med stor autoritet, blive oplært til at håndtere en sådan autoritet, som vi ser i eksemplet med kong David, der havde at gøre med kong Saul.

Herren vil oprejse hyrder efter hans eget hjerte for at være hyrde for sit folk, men fordi der næsten altid er en "Saul" før "David", vil mange blive fjernet fra al autoritet og miste Guds forsyning. Overreaktion for dårlig autoritet er en dødelig fælde. En måde, hvorpå David holdt sig fra at overreagere, var hans forpligtelse til at ære Saul og ikke løfte sin egen hånd mod ham. David kunne have valgt at lade afvisning og bitterhed komme ind i hans hjerte, hvilket ville have sat kursen og karakteren for hans egen regeringstid, men han valgte at lade være. Vi skal gøre det samme og beslutte os for at tilgive enhver, der måtte have fejlvurderet os eller misbrugt deres autoritet i vores liv. Vi må betragte det som en større mulighed for at vokse i Kristi natur, som for altid vil være den, der blev mest fejlbedømt og misbrugt af autoritet. Han forsvarede sig ikke imod dem, men bad for deres tilgivelse ennda selv fra Faderen.

Før vi tager i betragtning et par enkle ting, som vi kan gøre for at bekæmpe denne voksende lovløshed, lad os tage os tid til igen at se på, hvad Herren selv sagde om det i følgende skriftsteder:

22. Mange skal sige til mig på hin dag’: 'Herre, Herre! har vi ikke profeteret ved dit navn, og
har vi ikke uddrevet onde ånder ved dit navn, og har vi ikke gjort mange undergerninger ved dit navn?'
23. Og da vil Jeg sige dem rent ud: 'Jeg har aldrig kendt jer; vig bort fra mig, I, som øver uret.'
(Matt 7:22-23).

41. Menneskesønnen skal sende sine engle ud, og de skal samle og fjerne fra Han's rige alle,
der frister andre til fald, og dem, som øver lovløshed;
42. og de skal kaste dem i ildovnen; dér skal der være gråd og tænderskæren.
(Matt 13:41-42).

27. Ve jer, I skriftkloge og farisæere, I hyklere! thi I er ligesom kalkede grave’,
der jo udvendig ser kønne ud, men indvendig er fulde af dødningeben og alskens urenhed.

28. Således ser også I udvortes retfærdige ud for mennesker; men indvortes er I fulde af hykleri og lovløshed.
(Matt 23:27-28).

12. Og fordi lovløsheden tager overhånd, vil kærligheden blive kold hos de fleste.
13. Men den, som holder ud indtil enden, han skal frelses.
(Matt 24:12-13).

Hvad skal vi gøre? For det første må vi forstå, at selvom vi ikke er under loven, er vi heller ikke over den. Vi må underlægge os Herren og respektere hans autoritet. Vi skal lære vores børn at gøre det samme. Hvis vi ikke lærer vores børn at respektere autoritet, ruster vi dem ikke til, hvad der sandsynligvis vil være den største kamp, de skal stå over for i disse tider. Husk, hvorfor Abraham, "troens fader", blev udvalgt af Gud, som vi bliver fortalt i 1 Mosebog 18:19:

"Thi jeg har udvalgt ham, for at han kan befale sine børn og sin husstand efter ham at holde Herrens vej
ved at leve i retfærdighed og retfærd, for at Herren kan bringe over Abraham, hvad han har talt om ham."

Herren sagde, at han havde udvalgt Abraham, så han ville "befale sine børn . . . efter ham for for at de kunne holde sig på Herrens vej." Selve forældrenes ret til at udøve myndighed over deres børn er under stigende angreb i disse tider. I dette skal vi sejre for vores børns skyld. Det er dog absolut nødvendig at dette gøres i kærlighed, og ikke i frustration, vrede, utålmodighed osv. Hvis vi ikke disciplinerer med Åndens frugt, vil det være kontraproduktivt og anspore til endnu mere oprør.

Vi må også forstå, at synd er lovløshed, og urenhed fører til lovløshed, som vi ser i Romerne 6:19-23:

19. Jeg taler på denne måde efter et udtryk fra menneskelivet for jeres svage, kødelige naturs skyld. Ligesom I nemlig før stillede jeres lemmer som trælle til rådighed for urenheden og lovløsheden, så det førte til lovløshed,
således nu skal I stille jeres lemmer som trælle til rådighed for retfærdigheden, så det fører til helliggørelse.

20. For så længe I var trælle under synd, var I frie over for retfærdigheden.
21. Hvad frugt havde I dengang i de ting, som I nu skammer jer over? For enden af disse ting er død.
22. Men nu, blevet gjort fri fra synd og blevet Guds trælle, har I den frugt, at I helliggøres, og det ender med evigt liv;
23. for syndens løn er døden, men Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre. (fremhæv min)

Det var Akans lovløse ånd og direkte oprør mod Josua og Gud, der måtte fjernes fra lejren, for at det ikke skulle brede sig. Akans oprør førte til en dramatisk død for ham selv og hele hans familie. Men ligesom tro, begynder lovløshed normalt med et frø, som derefter vandes og dyrkes, hvilket frembringer synd, som beskrevet ovenfor. Det begynder ofte med urenhed, som altid vil føre til lovløshed. Urenhed og lovløshed er bundet sammen, hvilket er yderligere beskrevet i 1 Joh 3:3-4:

3. Enhver, der har dette håb til Ham, renser sig selv, ligesom Han er ren.
4. Enhver, der gør [praktiserer] synd, begår dermed lovbrud [overtræder, bryder Guds (Moses) lov], for synd er lovbrud.

Overvej endelig, hvordan vi kan efterkomme formaningen i Romerbrevet 13:8-14, som følger Paulus' opfordring til at ære dem, der er i autoritets stillinger:

8. Bliv ingen noget skyldige uden det at elske hverandre;for den, som elsker sin næste, har opfyldt loven.
9. For det: »Du må ikke bedrive hor; du må ikke slå ihjel; du må ikke stjæle; du må ikke begære og
hvilket som helst andet bud, sammenfattes i dette ord: Du skal elske din næste som dig selv.«
10. Kærligheden virker eller gør ikke ondt mod din næste ; derfor er kærlighed lovens opfyldelse.
11. Ud over dette, ved du, hviken [ kritisk] tid det er nu, at tiden er inde nu,
da I skal stå op af søvne; thi frelsen er os nærmere nu, end da vi blev troende.
12. Natten er langt væk, og dagen er næsten her. Lad os derfor aflægge mørkets gerninger og iføre os lysets våben;
13. lad os vandre sømmeligt som ved dag, ikke i svir og druk,
ikke i utugt og hensynsløshed, ikke i kiv og misundelse;
14. men ifør jer Herren Jesus Kristus, og plej ikke kødet, så begæringer

Igen, Guds svar på lovløshed og oprør er ikke lovtrældom men kærlighed. Hvis vi vokser i kærlighed til Gud og til andre, vil det være vores hjertes ønske at holde vores hjerte rent for dem. Kærlighed er opfyldelsen af loven, og det burde være det, der motiverer os til at undervise vores børn og respektere autoritet.

Dette er så afgørende et spørgsmål i vores tid, at jeg føler mig tvunget til at behandle det i en vis dybde, så ofte som dets lektioner opstår i dette studie. Kirken har et desperat behov for sande hyrder, som har Faderens hjerte for sit folk, men få har været villige til at underlægge sig den proces, der kræves for at tilpasse vores hjerter til hans. Spild ikke de prøvelser, der kommer til dig, uanset formen – i kirken eller i ikke-kirkelige forhold, såsom på dit job, familie, civile regeringer osv. Beslut dig ligesom David til at ære alle, der er i myndighed, og lad være med at lad bitterhed eller afvisning finde en plads i dit hjerte.

Ugens Ord 5
OP