Menu
Ugen's Ord 2006
29 Indtage Landet Del 35
af Rick Joyner

Formålet med dette studie er ikke blot at kende og forstå de bibelske profetier om disse tider, men at være forberedt på tiden. I denne uge vil vi kort se på, hvordan de sidste to ugers budskab er afgørende for dette. Du kan vide, hvad der kommer til at ske og stadig ikke være åndeligt forberedt på det. Du kan være uvidende om, hvad der skal ske, men vær godt forberedt. Det er dog bedre både at vide og være forberedt.

For to uger siden gennemgik vi, hvordan det var afgørende for Israel at lære, hvordan man forvandler det bitre vand til sødt, så de kunne krydse ørkenen til deres forjættede land. Derfor var det den allerførste lektion, de fik, da de kom ind i ørkenen. De forvandlede det bitre vand til sødt ved at kaste træet ind i det, som repræsenterer korset. Sådan skal vi forvandle de bitre ting, der er sket os, til sødt vand, hvilket vi også skal gøre, hvis vi skal klare os gennem ørkenen og ind i det forjættede land, eller opfyldelsen af vores løfter.

For at gøre dette mere praktisk, må vi anvende korset på enhver skuffelse, forræderi eller uret, der er blevet gjort mod os, hvis vi skal blive ordentligt forbundet med Kristi legeme, hvilket er afgørende for, at vi kan komme ind i vores forjættede land. Ingen vil krydse over og tage det forjættede land i besiddelse alene. Dette ser vi gennem hele skriften, og det er specifikt nævnt sådanne steder i Efeserne 4:13. Det er "indtil vi alle når frem til troens enhed og kundskaben om Guds Søn, til et modent menneske, til det mål af vækst, som hører til Kristi fylde" (min fremhævelse) .

Han sagde ikke, før "nogle" kommer ind i dette, men "alle". Det, vi skal komme ind i, er langt mere end blot et mål for åndelig modenhed, men "til det mål for den vækst som hører til Kristi fylde". Jeg tror ikke, der nogensinde har været noget sted på jorden, at nogen kirkelig legeme er kommet ind i dette, og her får vi at vide, at det vil være hele legemet. Selvfølgelig vil dette være miraklernes mirakel, men da det er det, Herren Jesus selv bad natten før sin korsfæstelse, kan vi være sikre på, at hans bøn vil blive besvaret. Dette kommer til at ske, før denne tidsalder er afsluttet.

Fordi jeg kan identificere mig med den profetiske bevægelse, er der præster næsten alle steder, hvor jeg kommer og som fortæller mig om, hvordan de har mennesker i deres menigheder, der er blevet såret af den profetiske bevægelse eller profetiske mennesker. Dette er altid interessant for mig, fordi jeg tror ikke, jeg nogensinde har mødt en eneste kristen, der ikke er blevet såret af en præst. Sandheden er, at der er blevet såret for meget af alle, og det bebrejder jeg ikke profeterne, præsterne, evangelisterne eller televangelisterne eller kirken som helhed, men det er simpelthen et folks problem. Vi laver stadig en masse relationelle fejl.

I dette er jeg nok "syndernes hoved". På ethvert givet tidspunkt ser det ud til, at et stort antal mennesker er sure på mig, og jeg ved, at de ikke alle kan tage fejl. Mange af disse er "professionelle fejlfindere", som vi advares om i Juda's, og jeg lægger ikke meget mærke til dem. Men jeg ved også, at der er nogle meget gode mennesker, der har problemer med mig, min lære eller mine profetier, og dem jeg prøver at høre og lære af. Der er dog mange mennesker, der er sure på mig, fordi jeg bare er så klodset i forhold, at jeg sårede dem og ikke engang vidste det. En af mine mest almindelige bønner er, at Herren skal hjælpe mig med disse, og det ved jeg, at han har. Hvis du synes, jeg stadig er så klodset til det her, så tænk bare på, hvor dårlig jeg ville være, hvis han ikke havde hjulpet!

Når jeg bliver opmærksom på at have gjort noget forkert, der har såret en anden, forsøger jeg at gå til dem og ordne det. Dette er så bibelskvigtigt, at vi ifølge Herren bør gøre dette, før vi bringer ham et offer. Men en profetisk ven advarede mig om at prøve at ordne noget med nogle mennesker, jeg havde været i et tidligere kirkeforhold med; det kan være et sort hul, der vil trække os ind, og hvis det gør, er det næsten umuligt at flygte fra det. Hvis en person ikke kan acceptere en undskyldning og fortsætte, må du hellere fortsætte alligevel. Nogle mennesker ønsker ikke at blive helbredt. Disse er i et fængsel, de ikke ønsker at slippe fri fra, og de vil bruge deres sår til at manipulere og kontrollere andre for at få dem i samme fængsel, så de ikke bliver alene i deres elendighed.

Det er rigtigt at være hurtig til at tilgive. Det er rigtigt at forsøge at råde bod på forkerte ting, vi har gjort mod andre, når vi kan, men der er en grænse for, hvad vi kan gøre i dette. Jesu kors er det eneste, der virkelig kan forvandle det bitre vand til sødt, hvilket får alle ting til at arbejde sammen til vores bedste. Men vi kan ikke få andre til at acceptere korset, og hvis de ikke vil, er vi nødt til at gå videre og overgive dem til Herren. Bitterhed vil smitte mange, og hvis nogen vil hænge fast i deres bitterhed, vil de smitte os, hvis vi holder os tæt på dem.

Er du blevet skuffet over kirkens ledelse? Tænk på, hvor skuffet Herren kunne have været over det. Hans ledere, som han havde brugt tre et halvt år på at hælde sig ind i, som havde set alle hans mirakler og erklærede ham for at være Messias og Guds søn, flygtede alle fra ham, da han havde mest brug for sine venner! Men med undtagelse af ham, der var "fortabelsens søn" (se Joh 17:12), gav han aldrig op på dem, han tilgav dem hurtigt, og han gav stadig tøjlerne af sin splinternye kirke i deres hænder. ! Hvordan kunne han sætte en sådan tillid til netop dem, der havde benægtet, at de overhovedet kendte ham, og flygtede fra ham, som de gjorde? Faktisk er det, fordi han ikke satte sin lid til dem, men til Helligånden. Vi kan også sætte for meget tillid til mennesker, og når vi gør det, vil vi altid blive skuffede og sårede. Men hvis vi sætter vores lid til den eneste, der virkelig fortjener det, Herren Jesus selv og hans Helligånd, vil vi aldrig blive skuffede eller sårede, når folk svigter os.

De samme mennesker, der råbte "Hosanna! Velsignet være han, der kommer i Herrens navn" (se Matthæus 21:9), var blot fem dage senere og råbte "Korsfæst ham!" (se Matthæus 27:22) Hvis vi sætter vores håb til mennesker, selv kirken, især med dens dokumenterede historie, er vi de mest tåbelige af alle mennesker. Hvis vi sætter vores lid til Herren, vil vi være i stand til at stole langt mere på mennesker og kirken, end vi ellers nogensinde kunne. De, der har den største vision for kirken, er dem, der har en endnu større vision i, hvad Herren gør, ikke mennesker, ikke engang apostle og profeter, men Herren. Han vil have en herlig kirke på grund af, hvem han er, og hvad han gør, ikke på grund af noget stort, vi har gjort.

Hvis vores håb og tillid er til Herren, når folk svigter os, ved vi, at det er af en grund. Hvis vi søger at drage fordel af det, vil vi. Den største mulighed for at blive formet efter Herrens billede er at gennemgå noget af det, han gik igennem. Hvem led mere forræderi end ham? Hvem led mere misforståelse, mere misbrug og mere uretfærdighed end han gjorde?

Efter at de første apostle havde svigtet Herren så meget og derefter var blevet tilgivet og omfavnet af ham efter hans opstandelse, anså de det for en stor opmuntring at blive anset for værdig til at lide skam for hans navns skyld. Da de så opstandelsen, var de langt mere ivrige efter at gå til korset. Apostlen Johannes brugte mange kapitler i sin åbenbaring på at tale om Babylon, men så snart han blev båret til et højt bjerg, så han det nye Jerusalem! Så hører vi ikke meget mere om Babylon. Det er let at se på folks samtale, om de har fået den fuldstændige åbenbaring eller ej.

Stefanus var temmelig hård mod lederne af Sanhedrin, som prøvede ham, indtil hans øjne blev åbnet for at se Jesus ved Faderens højre hånd; så begyndte han at bede om tilgivelse for netop dem, der stenede ham til døde. Det rigtige svar er, at vi har brug for at se Jesus og anvende hans kors i ethvert forhold. Vi har brug for at kende vores historie og årsagerne til nogle af de forfærdelige fejl, kirken har begået. De, der har sand vision, vil have langt mere tro på Herren for at fuldføre det, som han begyndte, end de vil have på mennesker til at ødelægge det.

Jesus er svaret på ethvert menneskeligt problem og ethvert menneskeligt forhold. Korset er der, hvor vi begynder at finde ham. Korset er der, hvor han betalte prisen for vores synder og fejl. Når vi omfavner korset, kaster vi os selv på ham for vores frelse. Vi har brug for Gud, og den foranstaltning, han sørgede for os, og det er den eneste vej tilbage til ham. Så vi har brug for ham til at hjælpe med at helbrede ethvert andet forhold.

Vi bør leve livet hver dag med den erkendelse af, hvad vores synd kostede Jesus, og er derfor nødsaget til at tage vores kors op dagligt for at dø i vor syndige natur, så vi kan leve for ham. Vi er blevet købt for en pris, og vi skal ikke længere leve for os selv, men for ham. Formålet med vores liv nu er at tjene kongen og repræsentere hans rige. Dette udleves altid i parforhold. Kirken er smeltediglen, hvor korset først skal anvendes, hvis sandheden om evangeliet om forløsning, forligelse og genoprettelse skal have livets kraft bag sig.

Jo sværere vores kirkerelationer har været, jo hurtigere er vi sandsynligvis på vej mod ægte Ny Pagts kirkeliv. Fordi Herren altid vil lede os i sin triumf, bør vi aldrig forlade nogen situation i nederlag, især et forhold. Vi formodes at gå "fra herlighed til herlighed", ikke nederlag til nederlag. Hvis Herren leder os til at forlade en situation, så skal den efterlades i sejr, ikke efterlade et nederlag eller problemer.

De fleste kristne, jeg har mødt, som har problemer med kirken, har aldrig overvejet, at der er et stort kølvand af problemer og ødelagte forhold, der også følger dem – ofte en, der er meget større end den, der følger dem, de er gale eller skuffede over. Vi får at vide i Galaterne 6:7-9:

Far ikke vild, Gud lader sig ikke spotte; thi hvad et Menneske sår, det skal han også høste.

Thi den, der sår i sit eget kød, skal af kødet høste fordærvelse, men den, der sår i Ånden, skal af Ånden høste evigt liv.

Og lad os ikke miste modet i at gøre godt, for i sin tid skal vi høste, hvis vi ikke bliver trætte.

Derfor, hvis vi ønsker at modtage nåde, bør vi forsøge at finde muligheder for at så nåde. Hvis vi ønsker at modtage barmhjertighed, bør vi søge muligheder for at så barmhjertighed. Ethvert forhold vil give dig masser af muligheder for begge. Se dem som de muligheder, de er.

Mellem det sted, hvor vi modtager Guds løfter og det forjættede land eller opfyldelsen af løfterne, vil der normalt være en ørken, der er det stik modsatte af, hvad vi er blevet lovet. Er det ikke det bibelske mønster? Israel blev lovet et land, der flyder med mælk og honning, men det første sted, de kom ud i, havde ikke engang vand! Så, da de var ved at død af tørst, og endelig fandt vand, var det bittert! Hvilken grusom fup! Det var ikke en fup, men en af de vigtigste lektioner, vi kan lære – hvordan man anvender korset, så alt bittert vand bliver til sødt.

Herren ønskede ikke, at ørkenen skulle være let. Han ønskede, at det skulle bringe op til overfladen alle de problemer i hans folk, som ville være anstødssten for dem, når de først kom ind i deres forjættede land. En hel generation måtte dø i ørkenen, fordi de reagerede på problemerne med at brokke sig og klage i stedet for at have tro. De fleste kristne dør fordi de går i rundkreds i ørkenen, i stedet for at indtage deres løfter, fordi de ligeledes bliver klagere, i stedet for at vokse i den tro og tålmodighed, der kræves af dem, der vil arve løfterne.

Når jeg møder andre kristne, finder jeg næsten altid en måde at spørge dem om deres vision for kirken. I de sidste par år tror jeg, det ville være korrekt at sige, at jeg ni ud af ti gange får en download af bitterhed og skuffelser – næsten alt andet end en positiv vision. Så hører jeg som regel klager over, hvorfor de ikke har modtaget det, der var profeteret eller lovet dem. Disse bevæger sig muligvis konstant, men ved ikke, hvorfor de går i rundt og rundt om bjerget.

Hvis det er dig, og du læser dette, er der stadig tid til at vende det om, men du bliver nødt til at gå til korset og forvandle dit bitre vand til sødt. Kristi legeme vil krydse over, og det vil eje sine løfter og vandre i alt, hvad det er kaldet til at være. Bliv ikke efterladt.

Ugens Ord 30
OP