Menu
Ugen's Ord 2006
30 Indtage Landet Del 36
af Rick Joyner

Helt fra kirkens begyndelse i det første århundrede har der været dem, der har været tilbøjelige til at gå på kompromis med evangeliet for at formilde mennesker og forsøge at gøre det lettere for dem at acceptere. Denne tendens har altid forårsaget langt flere problemer for kirken og de troende, end den lindring ved at få troen til at virke mere acceptabel eller mindre stødende. Dette har skabt flere hyklere end ægte omvendte og i sidste ende førte det til den mørkeste periode i kirkehistorien. Siden da har der været en gradvis klatring ud af mørket og en genopretning af lys og sandhed.

Lyset og Sandheden, der er blevet genvundet, er resultatet af sande disciple, der blev ledere, fordi de besluttede at behage Gud mere end mennesker, og forkastede fristelsen til at gå på kompromis med evangeliet og beslutte sig for at se og leve efter Guds sandhed, uanset hvad andre tænkte om det. Af denne grund er de, der genvinder mere sandhed, uundgåeligt omgivet af kontroverser og konflikter, men det er en lille pris at betale for freden indeni, når vi ved, at vi behager Gud.

På samme tid finder denne genvinding af sandhed sted, og den herlighed og lys, som den frigiver til dem, der er på jagt efter sandhed og lys, vokser der også tiltagende mørke og forvirring hos dem, der lever og søger at behage mennesker frem for Gud. Som Paulus skrev i Galaterne 1:10: "Hvis jeg stadig prøvede at behage mennesker, ville jeg ikke være Kristi træl." I den grad, som vi prøver at behage mennesker, vil vi afvige fra Herrens sande tjeneste.

Hvis vi skal være en del af hans hensigter og være med til at bane vejen for hans rige, må vi være fri for menneskefrygt og leve af Guds frygt alene, som Herren Jesus selv gjorde klart i Johannes 5: 44:

"Hvordan kan I tro, når I modtager ære fra hinanden, og I ikke søger den ære, som er fra den eneste Gud?"

Det græske ord, der er oversat med "ære" i denne udtalelse, er doxa, som også kunne oversættes "anerkendelse" eller "herlighed". Som Herren sagde med dette spørgsmål, er det ikke muligt, hvis vi lever for at modtage ære eller anerkendelse fra mennesker i stedet for fra Gud. Frygten for mennesket er den mest grundlæggende ødelægger af sand tro.

Når vi fortsætter hen imod slutningen af denne tidsalder, vil der blive rejst sande disciple og sandt lederskab, som er fri for menneskefrygt og kun lever for at behage og tjene Herren. Disse vil blive betragtet som de farligste mennesker på jordens overflade. De vil være farlige for alle, der lever ved at gå på kompromis og alt det, der er bygget af mennesket frem for Gud. Denne verdens riger, menneskenes riger og Guds rige er på kollisionskurs, og konflikten mellem dem vil støt tage til. Men hvis vi ved, at vi adlyder Gud og behager ham, kan vi have hele verden imod os og være i fuldkommen fred.

Selvom ledere og sande disciple, der lever og kun er motiveret af Guds vilje, stadig er sjældne, er de blandt os selv nu. De er rigets surdej, som vil syge hele dejen, hele kirken. Som vi læser i følgende skriftsteder, fortolkede Daniel Nebukadnezars drøm om statuen, som repræsenterede denne jords kongeriger gennem historien:

Og i disse kongers dage vil himlens Gud oprette et rige, som aldrig i evighed skal forgå og riget skal ikke overlades til andre folk; det skal knuse og fortære alle disse riger, men selv skal det stå evindelig, du så, at stenen blev revet løs fra klippen, dog ikke ved menneske hænder, og at den knuste jernet, bronzen, leret, sølvet og guldet, så har den store Gud kundgjort for kongen, hvad der vil ske efter dette. Drømmen er sikker, og dens tolkningen er sikker (Daniel 2:44-45).

Himmeriget er lige nu ved at invadere jorden. Som det blev forklaret i Daniel 2:35, "Og stenen, der ramte billedet, blev et stort bjerg og fyldte hele jorden" (NKJV). Der er et rige midt i denne jords kongeriger, som vil vokse fra en sten, indtil det er et bjerg eller en regering, og så vil det blive ved med at vokse, indtil det dækker hele jorden. Dette rige er sammensat af dem, hvis liv er viet til at følge kongen. Du kan forvente, at sådanne opstår i enhver menighed. De vil være en stigende udfordring for alle, der går på kompromis, som forsøger at leve et liv med politisk og social korrekthed, ligesom kongen selv var det, og budbringeren, der forberedte sin vej, første gang han kom.

Vi har en tendens til kun at tænke på regeringer i deres politiske form, men åndelige regeringer er riger med magt og indflydelse. Dette inkluderer enheder som medier, industrier, økonomiske institutioner, uddannelsesinstitutioner osv. En sten kommer for at ramme denne verdens systemer, og de, der ikke bøjer knæ for kongen, vil være som avner for vinden. Det bliver nu fastlagt, hvem der skal være en del af Stenen, og hvem der skal være en del af avnerne. Som Herren gjorde det klart i Matthæus 16:24-26:

"Hvis nogen vil følge efter mig, så skal han fornægte sig selv og tage sit kors op og følge mig eller den, der vil redde sit liv, skal miste det; men den, som mister sit liv for min skyld, skal finde det. "For hvad gavner det et menneske, hvis det vinder hele verden og mister sin sjæl?"

Apostlen Paulus sagde, at han døde dagligt (se 1. Korintherbrev 15:31). Han var en sand discipel. Det samme gælder alle sande disciple – de sætter deres eget liv til hver dag for at gøre Herrens vilje. De lever ikke for sig selv, men de lever for ham. Hver dag får vi valget om, hvem vi lever for – os selv eller ham. Hver dag kan vi regne med mindst én mulighed for at tage vores egne kors op, dø for vores egen vilje eller ambitioner, stå for hans sandhed og tjene ham i stedet for at søge at behage mennesker. Hvordan vælger vi? Dette er en primær faktor, der vil afgøre, hvilket rige vi er en del af, og hvilket rige vi vil stå med til sidst.

De, der tror, at de helt sikkert ville give deres liv i stedet for at gå på kompromis med deres tro på Jesus og hans sandhed, narrer kun sig selv, hvis de ikke gør dette dagligt. At kompromittere den sandhed, som vi kender, kompromitterer vores grundlæggende integritet, og dette er en kræftsygdom, som vil sprede sig, indtil den overtager hele legemet. Hvis vi ikke er lydige i de små ting, vil vi ikke være lydige i de store. Det græske ord, der ofte bliver oversat med "vidne" i Det Nye Testamente, kunne bogstaveligt talt være blevet oversat med "martyr". Vi er kaldet til at være martyrer hver dag. Det er ved denne nedlæggelse af vores eget liv, vores egen vilje, at vi virkelig vidner om evangeliets sandhed.

Vi kan være sikre på, at der vil være en stigende opdeling mellem Guds rige og denne verdens kongeriger. De, der er kongens tjenere, vil skille sig ud i stigende kontrast. Jesus Kristus er svaret på ethvert menneskeligt problem, og undladelsen af at underlægge sig Gud, at adlyde ham, er den ultimative årsag til ethvert menneskeligt problem. Dette vil blive mere og mere tydeligt, efterhånden som vi fortsætter mod slutningen af denne tidsalder. Hvordan vi vælger i dag kan være med til at afgøre, om vi vil være en del af Stenen, der vil ramme fødderne af alle menneskets kongeriger, eller avnerne.

Vi må beslutte nu, at vi vil vælge klogt og aldrig nogensinde kompromittere vores overbevisning for at formilde eller søge anerkendelse af mennesker, selv andre kristne. Hvis vi skal være en del af Guds rige, så må det være Herren Gud, som vi tjener med vores liv, ikke mennesker.

Ugens Ord 31
OP