Menu
Ugen's Ord 2006
25 Indtage Landet Del 31
af Rick Joyner

Vi har kort set på nogle af endetidens synspunkter udviklet ud fra et historisk perspektiv. Men vi bør huske på, at ikke alle reformatorerne holdt fast i de samme synspunkter om endetidens opfyldelsen af bibelske profetier. Heller ikke de katolske teologer holdte sig til alle de samme synspunkter, og der er en mangfoldighed af synspunkter i næsten alle større lejre af kristendommen i dag. Hvorfor er det?

For det første er mere lære, farvet af vores omstændigheder, end vi gerne vil indrømme. Det må forventes, at reformatorernes syn på den romersk-katolske kirke var farvet af den forfølgelse, de led under. Ligeledes kom de fremtidig syn på profeti, som dem, der blev udviklet af de bevægelser, der startede efter adventsbevægelsen i 1844, som næsten helt forlod det historiske perspektiv på bibelske profetier, fra "den nye verden", der var helliget fremtiden i sin kultur og tankegang, med meget lidt hengivenhed til historien om "den gamle verden."

Dette er ikke for at afvise alle deres synspunkter på grund af deres omstændigheder, men indtil vi erkender, hvor meget vores personlige tilstand og omstændigheder kan påvirke vores lære og syn på livet, vil vi have problemer med at modtage klar og ubesmittet åbenbaring fra Helligånden om profeti eller noget andet. Af denne grund er det kun, når vi ser fra et kærlighedsperspektiv, at vi ikke vil fordreje det, vi ser, som Paulus erklærede i Filipperbrevet 1:9: "Jeg beder om, at jeres kærlighed må blive ved med at vokse, og at I må få stadig større åndelig forståelse og dømmekraft."

Meget af det, der i dag kaldes "fornemmelse" er mere forankret i mistænksomhed og frygt end den eneste kilde til ren, ubesmittet dømmekraft, som er kærlighed. Det gamle ordsprog om, at "kærlighed er blind," er en fejlslutning. Kun dem, der elsker, kan virkelig se uden et forvrænget syn. Ægte kærlighed vil se fejl mere præcist, fordi den med indsigten vil søge midlet.

Det er et populært ordsprog blandt kristne at "elske synderen, men hade synden", og vi er nødt til at gøre det samme med andre grupper, herunder kirker og kirkesamfund. Alt andet end kærlighed til dem vil forvrænge vores dømmekraft til dem. Hvis vi elsker dem, vil vi ikke se på de problemer eller fejl, de har begået for at fordømme dem, men snarere for at hjælpe dem.

Hvis vi skal være ét med Kristus og hans hensigter i vores tid, må vi altid huske, at da han så, hvad der var galt med verden, fordømte han os ikke, men han gav sit eget liv for vores frelse. Han afviste ikke dem, der havde afvist ham, men betalte den ultimative pris for dem. Selvom vi bliver afvist og forfulgt, skal vi elske til gengæld, hvis vi skal være ét med ham.

Det betyder ikke, at vi går på kompromis med vores overbevisning. Ægte kærlighed er baseret på sandhed og står på sandheden uden at gå på kompromis. Sandhed er afgørende, hvis andre skal kaldes til den omvendelse, der fører til liv. Der kan dog være stor forskel på sandhed, der tales i bitterhed og vrede, og den, der tales i kærlighed. Førstnævnte sår og splitter kun yderligere, mens sidstnævnte kan give den fred, der er nødvendig for, at vi kan se på og overveje vores egne fejl og synder, og vende dem til det eneste middel mod dem – Jesu kors.

Hvis vi ser en andens fejl, kan vi også blive arrogante og tro, at vi er bedre, end de er. Som vi bliver advaret i Ordsprogene 16:18, "Stolthed går før ødelæggelse, og en hovmodig ånd før snuble." Hvis vi tror, at vi er bedre, klogere eller mere åndelige end dem, der begik sådanne fejltagelser i historien, tager vi ikke kun fejl, men vi mangler hovedpunktet om, hvorfor Herren tillod dette at ske, selv i hans egen kirke. Det var ikke "dem", der gjorde disse ting, men "os". Det er ikke bare en kliché, men sund bibelsk sandhed, at "bortset fra Guds nåde...," ville vi have gjort de samme ting. Det er derfor, de store genoprettere i Skriften ville bekende deres fædres synder, som om de var deres egne.

Ægte dømmekraft er baseret på en kærlighed, der ikke blot forsøger at se, hvad der er galt med andre, men ser for at hjælpe. Dette er en af grundene til, at Helligånden kaldes Hjælperen. Vil du hjælpe katolikker? Så lær at elske dem. Hvis du vil hjælpe protestanter, evangeliske eller en hvilken som helst anden gruppe, så lær at elske dem først. Vi er befalet i Galaterne 6:1:

1 Brødre, om nogen skulle blive overrasket af en synd, da hjælp et sådant menneske til rette, I åndelige, med sagtmodig ånd, og se du selv til, at ikke også du bliver fristet.

Den virkelig åndelige genoprettelse. De beskæftiger sig med genoprettelse, ligesom dette er Guds hovedformål på jorden og vil være det, indtil arbejdet er fuldført. Vi kan gøre dette i en ånd af mildhed, når vi gør det i ydmygheden ved at "se på dig selv," vel vidende, at vi kunne være faldet i det samme, hvis Guds nåde ikke havde skånet os. Og vi vil gøre det med blidhed, hvis vi elsker.

Vi må råde bod på fortiden, genvinde den tid, vi har fået, og selvom vi er kaldet til at leve i de mørkeste tider og steder ved slutningen af denne tidsalder, må vi aldrig glemme, at vi er agenter for forløsning, forsoning, og genoprettelse. For at begynde at praktisere dette, skal du overveje det trossamfund, kultur, race eller mennesker, som du har den laveste respekt for, og begynde at bede til Herren om at give dig hans kærlighed til dem, så du kan se dem, som han ser. Er det ikke vores højeste formål – at se, som han ser, så vi bliver som ham og kan bruges af ham til at udføre hans gerning? Dette er det høje kald.

Ugens Ord 26
OP