Menu
Ugen's Ord 2006
22 Indtage Landet Del 28
af Rick Joyner

Som vi talte om tidligere, er rigets primære arbejde genoprettelse. Det er Guds natur at genoprette det, der er faldet, og når han gør det, vil han gøre det, der er blevet genoprettet, bedre end før, ligesom den "nye skabning" er endnu større end den tidligere. Den genoprettelse, som vi er kaldet til at udføre nu, er med til at bane vejen for hans rige. Fordi kirken er det primære redskab til genoprettelse af jorden, skal kirken først genoprettes. Derfor må vi have en vision for en fuldstændig genoprettelse af kirken, idet vi forventer, at hans tempels sidste herlighed bliver endnu større end den tidligere.

Som Herren lærte, elsker de, der er meget tilgivet, meget, og det vil også være sandt for kirken. Selvom hun måske er faldet til åndeligt utroskab og hor, vil hun blive genoprettet og endda blive en ren ren jomfru igen. Dette er en ultimativ genoprettelse, og vi skal altid huske på, at "for Gud er alt muligt" (se Matt 19:26) .

I middelalderen var kirken så magtfuld, at konger i hele den vestlige verden måtte bøje knæ for kirken, før de kunne krones, hvilket tilsyneladende opfyldte profetien i Åb. 17:18, "Og kvinden (skøgen), som du så er den store by, som hersker over jordens konger." Du husker måske fra historien, hvordan konger måtte tage til Rom og bogstaveligt talt klatre op ad bakken på deres knæ for at søge pavens velsignelse, før de ville blive kronet. Dette gav en enorm og meget korrumperende magt til kirken.

Fordi kirken var så magtfuld, blev myndighedsposterne i kirken faktisk solgt for store summer. Dette fik dem, der var de mest grådige og korrupte, til at udfylde mange af lederstillingerne i kirken. Det efterfølgende dyk ud i mørket var så stort, at kirken begyndte at sælge aflad, faktisk salg af syndernes forladelse, så selv de, der var døde, kunne blive løst ud af skærsilden med penge.

Dette blev betragtet som den største af alle krænkelser af korset, fordi syndernes forladelse allerede var blevet købt ved Guds Søns blod. Dette blev endda af nogle af reformatorerne anset for at være selve "ødelæggelsens vederstyggelighed", som var blevet profeteret. Andre mente, at "ødelæggelsens vederstyggelighed" eller "vederstyggeligheden, der ødelægger", var "messens offer", som lagde hele autoriteten til syndsforladelse i hænderne på præsterne og satte dem i stedet for Kristus som mæglere mellem Gud og mennesker.

Denne doktrin om messeofringen blev etableret ud fra den tro, at Jesu offer på korset kun betalte for Adams synd, og for vores daglige synder og svigt måtte vi have endnu et offer. Præsterne, ved at fremsætte den autoriserede besværgelse, var angiveligt i stand til bogstaveligt talt at ændre nadverens brød og vin til Jesu legeme og blod og ofre ham igen for hver af vores synder. Dette gjorde alle mennesker afhængige af præsterne for at få deres synders forladelse og gjorde dem til formidlere i Kristi sted. Denne fejl er specifikt behandlet i sådanne skriftsteder som Hebræerne 9:24-28 og 1 Timoteus 2:5-6:

24. Thi Kristus gik ikke ind i en helligdom, som er gjort med hænder og kun er et billede af den sande,
men ind i selve Himmelen for nu at træde frem for Guds åsyn til bedste for os.
25. Ej heller gik Han derind for at ofre sig selv mange gange, således som ypperstepræsten
år for år går ind helligdommen med blod, som ikke er hans eget;
26. i så fald havde Han måttet lide mange gange siden verdens grundlæggelse. Men nu er Han én gang for alle
ved tidernes fuldendelse åbenbaret for ved sit offer at bortskaffe synden.
27. Og så vist som det er menneskenes lod én gang at dø og derefterdømmes,
28. således skal også Kristus, efter én gang at være blevet ofret for at bære manges synder,
anden gang komme til syne, ikke for at bære synden, men til frelse for dem, som bier på ham.

5. Thi der er kun én Gud, og kun én mellemmand imellem Gud og mennesker: mennesket Kristus Jesus,
6. der gav sig selv som løsesum for alle, til et vidnesbyrd i den dertil bestemte tid...."

Som sagt anså mange reformatorer messen for at være "ødelæggelsens vederstyggelighed" eller "vederstyggeligheden, der ødelægger", fordi den fuldstændig ødelagde kirken ved at fjerne Kristus som Mellemmand og korset som midlet mod vore synder. Straffen var døden, hvis nogen blev taget i at læse en bibel i disse tider – selv for præster, hvis de ikke var specifikt autoriseret til at læse den. Også, hvis skrifterne blev læst i kirken, var det på latin, et sprog de færreste kunne forstå. Det er let at se, hvordan et sådant mørke kunne komme over jorden. Forestil dig, hvor meget bedrag der ville være i kirken, hvis ingen fik lov til at læse en bibel i over tusind år. Se hvor meget bedrag der er i kirken, selv med alle de bibler, vi nu har! Det skyldes mest, at de færreste, der har dem, rent faktisk læser dem.

Da Martin Luther, en ren munk fra en dunkel landsby i Tyskland, begyndte at læse Bibelen og derefter besluttede at tage stilling til dens sandhed uden kompromis, rystede det verden, og hele verden begyndte at ændre sig mere end nogen erobrer nogensinde havde haft. ændret det. Det er en af de store åbenbaringer til alle tider af kraften i den bibelske sandhed i hænderne på kun én person, der er modig nok til at nægte at gå på kompromis med dens sandhed.

Ligesom de gnostiske evangelier, der blev fremmet af de kætterske sekter i løbet af de første par århundreder af kirketiden, og for nylig er blevet fremmet igen gennem sådanne ting som Da Vinci-kodens bog og film, bør vi beslutte os endnu mere for at elske Skriften, kender dem og adlyd dem. Når vi ser fjenden komme ind med sådan et angreb, bør vi tage vores standpunkt med endnu mere beslutsomhed og hengivenhed for at stå for det, der bliver angrebet.

Vi skal dog også huske på, at der er en grøft på begge sider af livets vej. Bare det at reagere på noget vil normalt få os til at overreagere og falde i grøften på den anden side. Gnostisk betyder "viden", og hele dette angreb er blot endnu et forsøg fra slangen på at forføre bruden af "den sidste Adam" ligesom han gjorde det første. I løbet af middelalderen var der en sådan overreaktion på denne falske "viden" om gnosticismen, at de svingede til den modsatte yderlighed og begyndte at afvise al viden, så alt skulle accepteres bare på "tro". Svaret på fristelsen er ikke bare at nægte at spise af Kundskabens Træ, men at spise af Livets Træ – Kristus Jesus selv. Svaret er ikke at svinge til den modsatte yderlighed ved at afvise al viden,

Ligesom de gnostiske doktriner hævdede, at Jesus var gift med Maria Magdalene og startede en jordisk blodlinje, giftede Jesus sig ikke med nogen, fordi han var forlovet med en anden - kirken. Hans brud og hans blodlinje er efter Ånden, ikke kødet. Selvom den sidste Adams brud kan være faldet og skal genoprettes, faldt den sidste Adam ikke, men forblev trofast til døden.

Det er rigtigt, at det ikke ville have været en overtrædelse af den jødiske lov for Jesus at blive gift, og at jødedommen fremmede ægteskabet, men ingen steder forbyder loven en at forblive single. Singler, især dem, der forblev single med det formål at tjene Herren med mere hengivenhed, var altid acceptable i det jødiske samfund. Derudover, selvom det ikke ville have været en overtrædelse af nogen lov for Jesus at være blevet gift, ville det som præst have været en overtrædelse for Jesus at have giftet sig med Maria Magdalene, fordi præsterne var forpligtet til at gifte sig med enten jomfruer eller enken fra en præst. Jesus, som ypperstepræst, kunne aldrig have krænket dette, hvis han skulle "opfylde al retfærdighed" (se Matt 3:15).

Det er klart, at Maria Magdalene ikke kvalificerede sig til at være hustru til en præst. Men hun og enhver anden skøge eller synder kunne kvalificere sig til at være Lammets hustru som medlem af hans kirke. Dette er imidlertid en åndelig forening, ikke en naturlig.

Der er mange kætterier, der er opstået og fortsætter med at "bedrage selv de udvalgte" (se Matthæus 24:24,) baseret på at forsøge at få folk til at føle sig specielle eller "de udvalgte" på en eller anden måde på grund af deres fysiske blodlinje. Det Nye Testamente har meget at sige om dem, der tåbeligt søger at fastslå deres betydning på grund af deres genealogi. Sådanne falske doktriner trækker dem væk, som er svage i deres egen identitet eller formål, og som ikke rigtig forstår den åndelige natur af kaldet. Hvorfor skulle enhver, der er født på ny ved Guds Ånd, og bliver en søn eller datter af Gud, bekymre sig om deres fysiske blodlinje?

Slangens sæd, eller Kains sæd, som var "en agerdyrker" (se 1 Mos 4:2), som faktisk identificeres som det jordiske sind. Fokus på den jordiske sæd vil altid være på det naturlige og undlader at opfatte den sande natur for vores kald, som er ved Ånden. Det er derfor, at sæden, der blev til Kristus, skulle komme fra Helligånden og ikke fra det naturlige. De, der er hans, bliver født på ny af den samme åndelige sæd.

Det er på grund af kaldelsens og blodlinjens åndelige natur, som gør alle sande troende til medarvinger med Kristus, at alle, uanset deres fortid, race eller familie, kan blive født på ny og "alt er blevet nyt" ( se 2 Korintherbrev 5:17), ligesom om de aldrig har syndet. Den værste skøge kan blive født på ny og blive en ny, kysk jomfru for Kristus og en del af hans brud.

Kan en kirkeinstitution, der er blevet en skøge med denne verdens systemer, ligeledes blive født på ny og blive en ren, kysk jomfru for Herren igen? Jeg har personligt lært aldrig at begrænse potentialet i Guds nåde til at forny og transformere nogen eller noget.

Mens jeg har besluttet mig for aldrig at gå på kompromis med den grundlæggende og vigtige sandhed, at Jesus alene er kirkens hoved, og at hans kors alene er kilden til vores forsoning, syndsforladelse og accept hos Gud, og som Skriften gør det klart, er der ikke længere behov for flere ofre for synder, jeg har også besluttet at vokse i kærlighed og håb for alle mennesker og alle kirker. Uanset deres tidligere eller nuværende tilstand, ved jeg, at de kan blive født på ny, fornyes og blive en del af den brud, vores konge er værdig til at have.

Vi skal altid huske på, at Herren vender tilbage for en brud, ikke et harem. Menigheden vil til sidst være i enhed, og hun vil være ren og kysk, på alle måder fri for denne verdens forførelser og ånd. De, der elsker Herren, som er brudgommens sande venner, elsker og tjener også kirken og hjælper på alle måder med at gøre hende klar til sin Konge. Hvis vi går på kompromis med den grundlæggende sandhed i Skriften, vil kirken aldrig blive ren og genoprettet. Men lad os holde fast ved sandheden med en hengivenhed for at hjælpe med at forny og genoprette hende, ikke for at bringe yderligere splittelse.

Ugens Ord 23
OP