Menu
Ugen's Ord 2006
12 Indtage Landet Del 18
af Rick Joyner

Som vi har talt om, er vores forjættede land intet mindre end at bringe Guds rige til jorden. Vi er ved at forberede vejen for dette nu. Hans rige kommer, ikke bare for at tage kontrol over jorden igen, men for at genoprette den.

Af denne grund må vi søge at have Guds hjerte til genoprettelse for at hjælpe med at bane vejen for hans rige. Vi bør se på ethvert problem, ethvert ødelagt ægteskab, familie, forhold, kirke, by og endda nationer for at overveje, hvordan vi kan hjælpe med at genoprette dem til deres oprindelige formål. Selvfølgelig begynder dette i alle tilfælde med forsoning med Gud, Skaberen, uden hvilken ingen proces eller strategi for genoprettelse kunne vare.

Først og fremmest i Guds plan er, at genoprettelsen skal begynde med os, menneskeheden, som bliver genoprettet til Skaberens billede. Menneskeheden og jorden vil i sidste ende være Guds bolig. Dette er det højeste kald i hele skabelsen, og han har udvalgt dem, der er faldet og blevet genoprettet som dem, han vil bo hos.

Når vi begynder at se Guds overvældende formål med genoprettelsen, kan vi begynde at forstå alt, hvad der foregår i vores personlige liv. Alt, hvad der sker med os, får i bund og grund lov til at hjælpe os med at blive formet efter Kristi billede. Efter at have forstået genoprettelses gerningen i vores eget liv, er vi nødt til at bedømme, hvordan genoprettelsen fungerer i kirken. Vi vil gense disse lidt mere i dybden senere, men for nu kan vi forstå meget mere om, hvad der foregår med os og vores kirker, når vi begynder at se dem gennem genoprettelsen gennem et spejl.

Åndelig contra Naturlig

Nu, jer som undrer jer over, hvor himlen kommer ind i alt dette, I kan være sikker på, at den vil. Der er en opstandelse til den guddommelige eller åndelige natur, som vi har brug for at forstå og vil se mere i dybden på senere, men for nu skal vi huske på, at himlen er et andet rige end det naturlige rige. Det har mere substans i sig end dette fysiske rige i den grad, at de ting på jorden, som afspejler det himmelske rige, kaldes "skygger" af det himmelske. Derfor, for at Gud, som er Ånd, kan bo på jorden sammen med menneskene, må der være en brobygning og en fri udveksling mellem de naturlige og åndelige områder.

Denne bro mellem rigerne vil ske gennem mennesker, der har overgået det oprindelige skabelsesmenneske til at blive den "nye skabelse", som vi bliver, når vi bliver født på ny ved Guds Ånd. For dem, der bliver født på ny og går videre til modenhed, vil være hjemme i begge riger, selvom vi faktisk burde være mere hjemme i det himmelske end det jordiske. Dette sker gradvist, efterhånden som vores sind fornyes i Kristus, og vi lærer at blive i ham, der troner over himlen. Hvis dette ikke er i gang, så er et vigtigt element i vores åndelige modenhed blevet stoppet. Hvordan kunne dette ske? Der er en række måder, men den hyppigste vil vi se på nedenfor

. Som vi har talt om tidligere, skal Guds sendebud stige op og stige ned over Menneskesønnen, Kristus Jesus, komme ind i himlen og derefter bringe tilbage til jorden praktiske beviser på himlens virkelighed. Når vi forkynder evangeliet om riget, bør det være en demonstration af himlens autoritet over forholdene på jorden. Sådan prædikede Herren riget, da han vandrede på jorden. Han gik rundt og demonstrerede konstant, hvordan rigets autoritet havde herredømme over alle forhold på jorden, og himlens autoritet kunne ændre disse forhold med hans berøring. Vi er kaldet til at gøre det samme som hans legeme, som det er ham, der rører jorden på dette tidspunkt.

Så i høj grad er genoprettelsesværket af broens bygning en mellem de to riger, så himlens magt og autoritet kommer til jorden for at udføre dette store værk. Vi begynder at bygge denne bro ved omvendelse, som fører til forløsning og forsoning med Gud. Da vi ikke er fuldkomne, så vi kan komme tæt på Gud, men vi er fuldkomne nok til at nærme os ham. Som vi læser i 2 Korintherbrev 3:18, "Og alle vi, som med utildækket ansigt skuer Herrens herlighed’ i et spejl’, forvandles til det samme billede, fra herlighed til herlighed, eftersom det kommer fra Åndens Herre." Jo tættere vi kommer på Herren, og jo mere af hans herlighed ser vi, jo mere bliver vi også forandret og genoprettet.

Igen er vi nødt til at forstå, at for genoprettelsesarbejdet må broen mellem de naturlige og åndelige områder fuldendes. Hvis det ser ud til, at jeg uddyber dette punkt for meget, er det, fordi det har været adskillelse mellem de åndelige og naturlige områder, har vist sig at være undergangen af mange store tjenester og bevægelser i fortiden, og det er denne samme afbrydelse, der hæmmer manges åndelige modenhed.

Denne adskillelse sker når bevægelser, der bliver involveret i restaurering, ofte bliver så fokuserede på menneskers naturlige behov, at de mister deres åndelige syn og derfor magten til at skabe ægte genoprettelse. Vi blev desværre konfronteret med denne adskillelse af tidligere store missioner som Røde Kors og Frelsens Hær efter orkanen Katrina. Jeg sætter pris på, hvordan de hjælper folk med deres behov, især i en nødsituation som Katrina, men Frelsens Hær var engang en af de største kræfter for evangeliet på planeten. Det udfører stadig stort humanitært arbejde, men meget lidt åndeligt.

Der var en nødhjælpsbase for Frelsens Hær i nærheden af vores Katrina nødhjælpsbase, og en række kirkegrupper gik over for at se, om de kunne hjælpe dem på nogen måde. Disse kirkegrupper blev afvist, fordi lederne af Frelsens Hærs base sagde, at de ikke kunne risikere at se ud til at forkynde evangeliet, og sagde, at de var bange for at miste deres finansiering, hvis de gjorde det. Jeg sætter pris på Frelsens Hær og alt, hvad de gør for at hjælpe mennesker med deres fysiske behov, men de er ikke længere den frelses hær, som general Booth forudså.

En stor del af kirken har overreageret så meget på de "sociale gospel"-bevægelser, at de har forsømt at hjælpe med menneskers naturlige behov. Det er heller ikke svaret. Hvad er vores mission? Det formodes at være begge dele, korrekt afbalanceret. Men lige så mange tidligere store kristne missioner og skoler er blevet neutraliseret ved at droppe deres kristne missioner, fordi de kan få flere ressourcer. Mange velgørende organisationer har gjort det samme.

Vi fik en god smagsprøve på, hvor fristende dette kan være gennem vores egen Katrina nødhjælpsbase. De fysiske behov i den situation var så overvældende, at næsten alle vores folk blev opslugt af at opfylde disse behov og begyndte at forsømme at tjene mennesker åndeligt. Da vi gennemgik vores Katrina-hjælpeindsats i vores samlede oplysninger, lærte vi, at vi kunne være meget mere effektive i den næste katastrofeberedskab, hvis vi besluttede at sende præster,, rådgivere og evangelister, som ikke ville blive involveret i det fysiske genopretningsarbejde. Vi fandt simpelthen ud af, at når de var involveret i at forsøge at opfylde menneskers fysiske behov, blev de opslugt af det og var for trætte til at udføre meget tjeneste.

Vi står over for det samme med vores tjeneste. Selvom vi er blevet autoriseret til at tilbyde Associates Degrees af University of North Carolina, og vi planlægger at udvide vores uddannelser, er vi nødt til at trække en linje, som vi ikke vil krydse i noget partnerskab med regeringen, ellers kan vi hurtigt finde os i at blive begrænset fra at gøre det, vi er kaldet til. Der er enorme legater til rådighed for dem, der vil udvande deres hengivenhed til evangeliet. På en måde er dette den samme fristelse, som Jesus udholdt fra Djævelen. Djævelen tilbød ham alt, hvad han var kaldet til at have, inklusive at regere over verden, men lettere og hurtigere uden at skulle gå til korset. Alt, hvad han skulle gøre, var at bøje sig for djævelen eller underlægge sig hans veje, og han kunne have opnået det med det samme.

Der er ingen tvivl om, at djævelens vej kan have været meget hurtigere, lettere og mindre smertefuld, men der er ingen tvivl om, at Herren Jesus ved at forblive tro mod Faderen har modtaget et langt større rige, end Djævelen nogensinde kunne have givet ham. Ligesom Kain var "en agerdyrker" (se 1 Mosebog 4:2) eller jordisk-sindet, er de, der er af "Kains sæd", jordiske. For at forblive sand, måtte Jesus holde sin opmærksomhed og hengivenhed på det rige, der skulle komme, ikke de nuværende kongeriger i denne verden. Vi skal gøre det samme, hvis vi vil være med til at bane vejen for og bygge det rige, der skal komme.

Ved at gå på kompromis kan vi have enorme ressourcer til at bygge fysiske faciliteter til vores skoler, og de ville formentlig blive brugt godt til at opfylde folks fysiske behov. Men som så mange andre store kristne skoler og tjenester tror jeg, at vi hurtigt ville miste vores egentlige formål. Ved at vente og stole på, at Gud vil give os det, vi har brug for, når vi har brug for det, jeg tror, at vi i sidste ende vil have langt flere ressourcer til at gøre det, vi har brug for, endda til det punkt, at vi har nok til at "låne til mange nationer" (se 5 Mosebog 15:6). De, der holder kursen i at forberede sig til det kommende rige, vil blive anklaget for at være så himmelsk sindede, at de ikke er god nok for det jordiske. Men de, der bliver så jordiske, at de ikke længere er gode for det åndelige, vil være dem, der i sidste ende græder, mens de, der forbliver tro mod Herren, vil glæde sig for evigt. Hvad nytter det at brødføde og klæde mennesker og give dem husly, mens deres sjæl forbliver i evig fare?

Når vi forbereder os på det kommende rige, må vi huske på, at i slutningen af denne tidsalder vil alt, der kan rystes, blive rystet, så kun de ting, som er bygget på det eneste grundlag, der kan stå, vil blive tilbage. Selv de største bygninger og institutioner, der er bygget på kompromis, vil ikke klare det, der kommer. I nødhjælpsarbejdet ønsker vi at imødekomme menneskers fysiske behov, men ikke efterlade dem i evig fare.

Der er en grøft på hver side af livets vej. Hvis vi overreagerer på grøften på den ene side, falder vi i grøften på den anden side. Vi skal huske på, at genoprettelsen af jorden, eller det naturlige rige, kræver en bro til det åndelige rige, det himmelske rige. Det er ikke enten det ene eller det andet, men begge dele. Hvis vi vokser i vores åndelige natur som den nye skabning, vil det blive manifesteret med praktisk hjælp til det naturlige. Hvis vi kun fokuserer på enten det naturlige eller åndelige, vil det ikke virke for den sande genoprettelse, som vi er kaldet til at være en del af.

Det er derfor, apostlen Paulus var nødt til at lave telte for at leve af det. Vi synes måske, at dette var et tragisk spild af den store apostles tid, men Herren krævede det af ham at holde ham fortøjet til det praktiske, så han kunne blive givet de store åbenbaringer, som han modtog. Af denne grund må du ikke løbe fra dit livs slid. Beslut dig for at gøre det til tilbedelse. Gør alt, hvad du gør, som for Herren, og han vil være i stand til at betro dig mere. Vi har brug for meget mere.

Ugens Ord 13
OP