Indhold
Ugen's Ord 2005
40 Landets frugt, del 16
af Rick Joyner

Den næste frugt af Ånden, der er opført i Galaterne 5, er "tålmodighed." Som vi har sagt, er der faktisk kun én af Åndens frugt, og disse er alle kendetegn af den. Derfor er de alle sammen forbundet og sammenflettet, så hvis du har en, vil du også have de andre. Alligevel forbinder Skriften tro og tålmodighed, især i Hebræerne 6:11-12:
Og vi ønsker, at hver enkelt af jer viser den samme flid for at realisere håbets fulde forsikring indtil enden,
for at I ikke skal være træge, men efterligne dem, som ved tro og tålmodighed arver løfterne.

Hvis dette er sandt, og vi ved, at det er det, hvorfor er det så, at vi har denne enorme, verdensomspændende "trosbevægelse", men aldrig har hørt om en "tålmodighedsbevægelse?" Dette kan bestemt være det mindst populære, mindst skrevet om, mindst prædiket om og praktiseret kendetrgn for Åndens frugt, og dette er sandsynligvis årsagen til mange af de problemer, som så mange kristne går igennem.

Sand tro demonstreres muligvis mest ved tålmodighed. Var det ikke sådan tro blev demonstreret af Abraham, "troens fader?" Han var gammel, da Gud kaldte ham, og alligevel lod Herren ham vente omkring tyve år mere på, at arvingen skulle blive født i hans eget hus. Han blev tvunget til at vente, indtil det var fysisk umuligt for Abraham, indtil hans tro ikke var på ham selv, men på Herren, som det er omskrevet i Romerne 4:18,
som i modsætning til håbet troede på håbet, så han blev fader til mange folkeslag.

Ethvert normalt, naturligt håb var faktisk i strid med Abrahams tro. Sand tro er ikke naturlig, men er ofte i modstrid med alle andre omstændigheder, inklusive tid. Men med tiden vil sand tro vokse sig stærkere, mens den fordringsfulde tro vil visne. Dette er en grund til, at der, ligesom Israel oplevede, mellem det sted, hvor vi modtager Guds løfter og det forjættede land, normalt er en ørken, der er det stik modsatte af, hvad vi blev lovet. Som vi bliver fortalt i 1 Korintherbrev 10:1-11, blev dette gjort til vores vejledning, hvorpå tidernes ender er kommet. Det er i denne ørken, som kræver vores tålmodighed, hvor ikke kun vores tro er fuldendt, men hvor vi på alle måder modnes, så vi vil være i stand til at være ordentlige forvaltere af løfterne.

En af de iøjnefaldende måder, som kirkens manglende tålmodighed har vist sig i de senere år, har været måden, hvorpå den har været så modtagelig for de mest uhyrlige "bliv hurtigt rig"-ordninger. Mange kirker og tjenester er blevet ofre for disse og har mistet millioner af dollars til dem, nogle har endda tabt millioner til hver enkelt. Disse planer synes alle at nære sig det folkelige håb om, at de ugudeliges rigdom vil blive givet til de retfærdige, hvilket er et bibelsk håb, som vi ser i Ordsprogene 13:22, "... synderens rigdom er gemt til de retfærdige."

Der er andre bibelske profetier, der taler om, at nationernes rigdom bliver givet til de retfærdige. Der er ingen tvivl om, at dette vil ske, men det, der er vigtigt at afgøre, er, hvem der er de retfærdige, og hvem er synderne? Det var Abrahams tro, demonstreret ved hans bemærkelsesværdige tålmodighed, som blev tilskrevet ham som retfærdighed.

Vi bør faktisk være på vagt over for ting, der sker for os for hurtigt eller for nemt. Var det ikke roden til djævelens fristelse af Jesus? Da djævelen lovede Jesus alle jordens kongeriger, hvis han bare ville bøje sig ned og tilbede ham, tilbød han Herren den nemme, hurtige måde at modtage det, han var blevet lovet, uden korsets smerte (se Matthæus 4:8-9). Dette er stadig en primær måde, hvorpå djævelen frister Guds udvalgte kar til at afvige fra deres sande kald.

I Skriften kan man fornemme en skelnen mellem rigdom og velhavende. Rigdomme, som kan komme hurtigt eller let "gør sig selv vinger," og forlader lige så hurtigt og nemt. Sand rigdom er resultatet af sand retfærdighed, som altid vil blive demonstreret ved flid, trofasthed og udholdenhed. Det er varigt og vil endda give videre til fremtidige generationer.

For et par måneder siden blev jeg fascineret af en undersøgelse lavet af dem, der havde vundet i lotteriet. Af de hundredvis, der var blevet øjeblikkelige millionærer, gik de fleste meget hurtigt i stykker igen, da de tåbeligt havde smidt deres penge væk. Disse var i dårligere form efter blot et år eller to, end de havde været, før de vandt i lotto, fordi de ikke længere havde arbejde, fjendtlig overfor mange venner og slægtninge og havde ofte endda mistet deres hjem. Af alle de mennesker, de havde undersøgt, syntes der ikke at være en eneste, der havde en lykkelig slutning, selv blandt de kristne, der vandt den. Samlet set så det ud til, at at vinde i lotteriet kunne være noget af det værste, der kunne ske for dem.

Ørkenen og den tålmodighed, der kræves for at komme igennem den, har til formål at ændre vores faldne natur til hans natur, perfektionere vores karakter og lære os den nødvendige visdom til at forvalte det forjættede lands velsignelser. Få ting vil vise sand tro som tålmodighed. Guddommelig visdom er altid forbundet med tålmodighed. Det var kilden til Abrahams tro, og også vores, hvis den er autentisk. Tidens gang styrker sand tro og afslører det falske.

Det er blevet sagt, at djævelen ved, at han kun har kort tid, så han har altid travlt. Herren ved, at han har evigheden, så han har aldrig travlt. Det er klart, at de, der bliver i Herren, heller ikke vil have travlt. Hvis vi har Guds sande fred og Guds sande tro, vil det blive demonstreret ved tålmodighed. Carl Jung, en af den moderne psykoterapis fædre, skrev engang, at "Hastværk er ikke af djævelen - det er djævelen!" Han sagde dette på grund af den åbenlyse evne, som utålmodighed havde til at fordreje og fordærve den menneskelige karakter.

Har du nogensinde undret dig over, hvorfor Bibelen er så fuld af formaninger til at vente på Gud, men der er ikke en eneste, der fortæller os at "skynde os?" Det er tydeligt, at vi har en tendens til at have et problem med tålmodighed.

Vi lever også nu i tider, der synes særligt hengivne til at angribe tålmodighed. Fra fastfood til hurtige fly er hurtig og nu en vare med stigende værdi, som ordsproget: "Tid er penge," understreger. Jeg er stødt på kristne ledere, som sagde, at de ikke længere troede på profeti, fordi deres profetiske løfter ikke var blevet til virkelighed, og der var gået over seks måneder! Du må undre dig over, om sådanne mennesker nogensinde har læst Bibelen. Som Skriften gør det klart, og kloge hellige ved godt, er alt, der kommer for hurtigt eller for let, er betydningsløs.

Moses tilbragte fyrre år i ørkenen, før Gud kaldte ham. Apostlen Paulus gik ud i ørkenen og brugte, hvad nogle har anslået til at være fjorten år, på at få sit budskab fra Herren. Da han skrev til galaterne, ventede han på, at Herren skulle åbenbares i ham, ikke kun for ham (se Galaterne 1:16). Der er stor forskel.

Når vi er drevet af en følelse af, at vi er ved at løbe tør for tid, forbliver vi åbenbart ikke i Herren, som har evigheden, og som aldrig har travlt. Fordi vi er en udgiver, bliver vi ofte bombarderet af flere manuskripter, end vi nogensinde kunne læse. Jeg har derfor bedt Herren om at hjælpe mig med at skelne dem, der har fortjeneste, som vi bør overveje. En af de ting, jeg blev vist at kigge efter, var bevis på, at vi ikke skulle spilde vores tid på at overveje et manuskript, var forfatterens "følelse af, at det haster". Ikke alene er sådanne uundgåeligt overfladiske, men de fremmer også overfladisk tro og overfladisk vision.

Der er ingen tvivl om, at dybde og visdom kommer med tidens gang. Jo ældre og klogere vi bliver, hvis vi har holdt kursen, jo mere tålmodighed vil vi have. Men nogle gange kan tålmodighed blive en undskyldning for passivitet eller lunkenhed. For dem, der er lunkne, eller ledet mere af frygt end af tro, kan det være en opgave bare at få dem i bevægelse, så jeg prædiker aldrig om tålmodighed i en kirke, der er lunken eller frygtsom. De, der ikke gør noget, behøver ikke at være tålmodige – de skal oprejses fra de døde! Alligevel er utålmodighed ikke en frugt af Ånden. Hvis vi ledes af vores utålmodighed, vil vi ikke blive ledet af Ånden, og vi vil ikke blive fundet i at gøre Herrens vilje.

Ugens Ord 41
OP