Indhold
Ugen's Ord 2005
37 Landets frugt, del 13
af Rick Joyner

"Salige er de, der stifter fred, for de skal kaldes Guds sønner" (Matt 5:9).

Siden dengang, hvor der kun var to brødre på hele planeten, havde de problemer med at komme sammen. En af dem sagde dybest set: "Denne verden er ikke stor nok til os begge!" Og der har stadig været konflikt mellem mennesker. En af de primære grunde til, at Herren kom, var for at bringe fred til jorden, hvilket er en af de primære grunde til, at hans folk er her, som vi læser i Lukas 1:68-79, en af de mest omfattende udsagn i Skriften om Formålet med Messias:

"Lovet være Herren, Israels Gud, for han har besøgt os og udrettet forløsning for sit folk,
og har oprejst et frelsens horn for os i hans tjener Davids hus,—
som han talte ved sine hellige profeters mund fra fordums tid,
frelse fra vore fjender og fra alle dem, der hader os;
at vise barmhjertighed mod vore fædre og mindes hans hellige pagt,
den ed, som han svor til Abraham, vor fader,
at give os, at vi, som er udfriet fra vore fjenders hånd, kan tjene ham uden frygt,
i hellighed og retfærdighed for ham alle vore dage.
"Og du, barn, vil blive kaldt den Højestes profet, for du vil gå foran Herren for at berede hans veje;
at give sit folk kundskab om frelse ved tilgivelse for deres synder,
på grund af vor Guds milde barmhjertighed, hvormed solopgangen fra det høje skal besøge os,
at lyse for dem, der sidder i mørke og dødsskygge, at lede vore fødder ind på fredens vej."

Konklusionen på alt, hvad han kom for at gøre, var "at lede vore fødder ind på fredens vej." Af denne grund bør vi undersøge vores vandring for at se, om dette faktisk har været noget, vi har vokset i, og er den frugt, vi efterlader. Efeserne 2:17 siger: "Og han kom og prædikede fred for jer, der var langt borte, og fred for dem, der var nær." Vi ser dette også i den allerførste himmelske proklamation om hans fødsel, nedskrevet i Lukas 2:13-14:

Og pludselig viste der sig sammen med englen en mængde af den himmelske hærskare, som priste Gud og sagde:
"Ære være Gud i det højeste, og fred på jorden blandt mennesker, som han har behag i."

Siden dette er så grundlæggende for grunden til, at Herren kom til jorden, burde det være et af de primære kendetegn for dem, der har fået del i hans forløsning. Han kaldes endda "Fredsfyrsten", og derfor vil de, som han virkelig hersker over, være eksempler på denne fred.

Men Herrens fred er ikke som verdens fred. Verdens fred er baseret på kompromis og menneskelige alliancer, som aldrig er blevet fundet stærke nok til at holde. Hans fred er baseret på hans autoritet til at regere og bringe menneskeheden og resten af skabelsen i harmoni gennem ham selv. Der er ingen varig fred uden for ham, og ved afslutningen af denne tidsalder vil det blive demonstreret for hele skabelsen i al evighed, at han alene er svaret på vores problemer. Sand fred kan kun findes ved at komme tilbage i harmoni med Gud og hans vilje.

I den stigende konflikt og forvirring vil hans fred blive demonstreret af hans folk, og det vil stå i stigende kontrast til konflikterne og forvirringen. Ved sin nåde og barmhjertighed, midt i alt det, der kommer, vil han stille sin fred til rådighed for alle, der vil komme til ham. Hvis vi er kloge, vil vi komme til ham nu. Hvis vi hævder at kende ham, men ikke har hans fred, så kender vi ham ikke, som vi burde. Nu er det tid til at finde ham og hans fred. Hans fred er stærkere end noget menneskeligt problem og noget kaos.

Som vi har dækket, vil vi, hvis vi bliver i Herren, også manifestere hans karakter, som er Åndens frugt. Derfor bør enhver kristen have som en primær vision for, at deres liv kan vokse i Åndens frugt. Mange har en hengivenhed til at vokse i kærlighed, som kaldes den største af disse (se 1. Korintherbrev 13:13), og dette er bestemt en rigtig ting at gøre. Vi bør også have som en primær vision at vokse i Guds fred.

Fred er faktisk Åndens bærende frugt, der holder alle de andre sammen. Hvis du mister din ro, vil du også hurtigt miste din tålmodighed, mildhed, selvkontrol og så videre. Det er derfor, de fleste af djævelens angreb mod os er rettet mod først at stjæle vores fred. Hvis han kan gøre os ængstelige og urolige, vil han i det mindste være i stand til at skubbe os langt fra Guds vilje i vores liv.

Mange kristne lader deres bekymringer diktere deres livs forløb endnu mere end Guds Ånd. Bekymring eller angst er ikke en frugt af Ånden, og Herren vil aldrig lede os med disse. Utilfredshed og misfornøjelse er ikke Åndens frugt, og hvis vi tillader dem at diktere, hvad vi gør, vil de faktisk også drive os langt fra Guds vilje i vores liv. Hvis vi vil følge Ånden, vil vi blive i Åndens frugt, som er "kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed, selvkontrol" (Galaterne 5:22-23) .

Titlen "Hærskarers Herre", som betyder "hærenes Herre", bruges til at beskrive Herren over ti gange mere end alle de andre titler, der bruges om Herren. Han er en krigsgud. For virkelig at forstå ham, må vi forstå hans militære kendetegn Hans folk er ligeledes kaldet til at være hans hær såvel som hans brud. Det er dog ikke "Hærskarers Herre", som den siger vil knuse Satan under vores fødder, men snarere "fredens Gud vil snart knuse Satan under dine fødder" (Rom 16:20). Det er ved at forblive i Guds fred, at djævelens indtog i vores liv, "helvedes porte" lukkes, og han er fuldstændig knust.

Når verden vokser i frygt, vil de, der kender Gud, vokse i fred. Vi vil ikke forstå de tider eller den kurs, vi bør tage uden at forblive i hans fred, for uden hans fred bliver vi ikke i hans ånd, som alene kan føre os ind i sandheden. Det er derfor, vi nu skal lære at adlyde den store apostoliske formaning Filipperne 4:4-7:

Glæd dig altid i Herren; igen vil jeg sige, glæd jer! Lad din overbærende ånd blive kendt for alle mennesker. Herren er nær.
Vær iike bekymret for noget, men lad i alt ved bøn og bøn med taksigelse jeres ønsker blive gjort kendt for Gud.

Og Guds fred, som overgår al fatteevne, skal bevare jeres hjerter og jeres sind i Kristus Jesus.

Som vi ser her, er det "Guds fred", der vogter vores hjerter og sind og bevarer dem i Kristus Jesus. Vi skal lære hurtigt at genkende alt, der angriber vores fred og forsøger at stjæle den. Vi bør beslutte, at hver gang djævelen forsøger at stjæle vores fred, vil vi vokse i fred, fordi det vil være en fantastisk mulighed for at gøre det. Netop det, der ville stjæle vores fred, hvis vi tillader det, vil styrke vores fred, hvis vi modsætter os det.

Guds fred er rodfæstet i tillid til Herren. Vi har fred, fordi vi ved, hvem han er, kongernes konge, som er over al styre og myndighed og herredømme. Vi stoler på hans autoritet og ved, at intet kan røre os, medmindre han tillader det, og vi stoler på, at han ved, at alt, hvad han tillader, er til vores bedste. Som han har lovet i sit ord, er det sikkert i Romerne 8:28:
Og vi ved, at Gud får alle ting til at virke sammen til det gode for dem, der elsker Gud, for dem, der er kaldet efter hans hensigt.

Det er til dette formål, at vi kan, som ovenstående formaning opmuntrer os: "Glæd dig altid i Herren" og "vær iike bekymret for noget." Vi kan have glæde i alt, selv vores prøvelser, fordi vi ved, at han får alt til at virke til vores bedste. De, der stoler på, vil ikke være ængstelige. De, der stoler på, vil lade deres overbærende ånd eller tålmodighed blive kendt af alle, fordi de vil skille sig ud i skarp kontrast til den frygt og bekymringer, der kommer over dem, der ikke har denne tro.

Ugens Ord 38
OP