Indhold
Ugen's Ord 2005
38 Landets frugt, del 14
af Rick Joyner

Vi bruger lidt mere tid på dette aspekt af Åndens frugt, fordi det er så afgørende for at blive i Ånden, og det bliver mere og mere afgørende for vores tid.

Som vi har nævnt i detaljer før, er menneskets højeste formål at være Guds bolig. Hvis vi bliver i ham, vil han blive i os. Derfor bør dette være det højeste mål for hver enkelt af os. Det burde være det største fokus, vi har hver dag. Vores livs sande succes på alle måder vil være afhængig af denne ene ting.

Det er af denne grund, at vi bør søge at forstå Guds boliger i Skriften, fordi de hver især er en åbenbaring af egenskaberne ved dem, han vil bo i. Særligt bemærkelsesværdigt er det faktum, at efter at være kommet ind i det forjættede land, Guds boligen var Shiloh, som betyder "fred". Det eneste sted, hvortil han nogensinde flyttede, var Jerusalem, som betyder "fredens by". Dette er åbenbart en åbenbaring af en grundlæggende egenskab, han søger hos dem, han vil bo hos – fred.

Alle de metaforer, som Herren bruger i Skriften, er udvalgt, fordi de er en åbenbaring for os om hans veje og hensigter. Det er ikke tilfældigt, at Herren valgte en due til at være symbolet på Helligånden, der skulle blive hos Jesus og hos os. Duer er nogle af de mest følsomme af alle fugle. De er også meget selektive med hensyn til, hvor de vil lande, og vælger kun stille, fredelige steder. Du vil aldrig finde duer, der har rede omkring steder, hvor der er meget tumult.

De duer, som er i familie med duer, er ikke sådan her, men vil slå sig ned stort set hvor som helst, eller på enhver, der vil fodre dem. Helligånden er ikke som disse due! Som RT Kendall så godt udtalte, er det få, der kan skelne mellem en sand bevægelse af Helligånden og "duereligion." Derfor vil mange kristne strømme til næsten hvad som helst, og havne på næsten hvad som helst, men de, der kender Helligånden, vil ikke være sådan.

Det er bemærkelsesværdigt, at Herren sagde til over 500 mennesker, der havde set Herren efter hans opstandelse, at de skulle gå og vente på Faderens løfte i Jerusalem, men den dag, hvor Helligånden kom, var der kun 120 tilbage. Af de 120 på pinsedagen blev det sagt, at "de var enigt" (Ap.g. 2:1 KJV). i enhed eller i fred med hinanden. Fred og enhed er vigtigere end antal, når man søger at tiltrække Helligånden. Som vores ven Francis Frangipane ynder at sige: "I bøn slår fire ens et fuldt hus."

Vi søger ofte at samle så mange mennesker, som vi kan, fordi mange modtager deres opmuntring fra antallet. Det er dog et gentagne vidnesbyrd om historien, at de fleste af Helligåndens store bevægelser begynder i små grupper, der var i enhed, fokuseret på ét formål. Selvfølgelig, når Helligånden begynder at bevæge sig, vil mange blive tiltrukket af det, og mange sådanne bevægelser er kortvarige, fordi det er let at blive distraheret af folks ønsker i stedet for at holde vores opmærksomhed på, hvad der tiltrak Helligånden.

Fred er et grundlæggende krav for det sted, hvor Herren vil bo, fordi det vil være gennem hans bolig, at han vil bringe fred til jorden. Vi ser dette i det store løfte, som Herren gav om sit genoprettede hus i Haggaj 2:9:

"Dette huss sidste herlighed vil være større end den tidligere," siger Hærskarers Herre, "og på dette sted vil jeg give fred ..."


Det ser vi også i Salme 122:6-9:

Bed om fred i Jerusalem. Må de trives, som elsker dig.
Må fred være inden for dine mure, og velstand inden for dine paladser.
For mine brødres og mine venners skyld vil jeg nu sige: "Må fred være i jer."
For Herrens vor Guds hus skyld vil jeg søge dit bedste.

Gud kaldes gentagne gange "Fredens Gud" i Det Nye Testamente, og som vi studerede i sidste uge, er det "Fredens Gud" , der knuser Satan under vores fødder. Hvis vi bliver i Guds fred, vil den fuldstændig knuse djævelens værk, hvor end vi går (se Rom 16:20) Det er derfor, vi får at vide i Efeserbrevet 6:15, at vores fødder skal være sko med "fredens evangelium." Guds fred er en grundlæggende modsætning til denne verdens ånd, der altid søger at sprede strid og konflikt. Derfor skrev Paulus den vigtige formaning i Rom 14:17-19:

For Guds rige er ikke at spise og drikke, men retfærdighed og fred og glæde i Helligånden. For den, der på denne måde tjener Kristus, er antagelig for Gud og godkendt af mennesker. Så lad os stræbe efter det, som skaber fred og opbygning af hinanden.

Mange er på den konstante jagt efter glæde, men finder den sjældent, fordi de ikke tager den vej, der fører til sand glæde – som først er jagten på retfærdighed eller at gøre det rigtige, og derefter fred, som tilsammen bringer ægte glæde. Som vi bliver fortalt i denne tekst, er dette Guds rige eller hvordan vi kommer ind i riget. Vi får også at vide, at den måde, vi opbygger hinanden på, er ved at forfølge de ting, der skaber fred. Freden i sig selv er en opbyggelig faktor. I denne verden, som er mere og mere forhastet og i uenighed, vil Guds fred være en stadig mere dramatisk kontrast til verden og en voksende skat for dem, der finder den.

Et andet bemærkelsesværdigt vers i Skriften om fred findes i Hebræerbrevet 12:14, "Jag efter fred med alle mennesker og den helliggørelse, uden hvilken ingen vil se Herren." Tænk over dette. Vi bliver bedt om at stræbe efter fred med "alle mennesker", ikke kun dem, der er en del af vores fællesskab eller endda vores tro. Dette betyder ikke, at vi vil have fred med alle mennesker, men det bør være vores grundlæggende hengivenhed, og det er så vigtigt at gøre dette, hvis vi forventer at "se Herren."

Det følgende vers, 15, siger: "Sørg for, at ingen mangler Guds nåde; at ingen rod af bitterhed, der springer frem, volder problemer, og derved bliver mange urene." I mine studier af kirkehistorie ser det ud til, at størstedelen af falsk lære, eller dem, der bragte splittelse i kirken, for det meste er forårsaget af et sår eller afvisning, der får den sårede eller afviste til at danne deres lære som en reaktion på dette. Naturligvis kan sådanne normalt finde skrifter, der vil stemme overens med deres lære, når de tages ud af kontekst eller forvrænges, men det er let for dem, der kender Guds sande fred, at skelne sådan bitterhed og rødder af bitterhed. Normalt er de, der er tiltrukket af sådanne bevægelser eller lærdomme, kun dem, der ligeledes er såret.

Sand kristendom er baseret på tilgivelse. Kun når vi tilgiver, vil vi have fred og ikke gøre eller undervise i de ting, der forårsager splittelse i kirken. Vi må stræbe efter fred for at se Herren, fordi han er fredsfyrsten. Hvis vi ser ham, vil vi se hans fred. Hvis vi bliver i ham, vil vi have hans fred.

Hebræerne 12:14 omhandler også den nødvendige helliggørelse, som vi skal have for at se Herren. Dette er forbundet med at stræbe efter fred, fordi, som vi bliver fortalt i 1 Tessalonikerbrevet 5:23 og . Peter 3:14, at det er "Fredens Gud" , som helliggør os. Det er ikke muligt at leve et virkelig helligt liv uden at forblive i Herrens fred.

Loviskhed, som mange forveksler med sand hellighed, er et liv i stræben og bekymring for, at man på en eller anden måde er kommet til kort, mens sand hellighed er baseret på en dyb tillid til Jesu kors arbejde og en kærlighed til ham, der tvinger os til at ønsker at behage ham i alle ting. Sand hellighed er motiveret ud fra en kærlighed til Gud, ikke en frygt for straf. Det er sandt, at gudsfrygten for Herren er begyndelsen til visdom, men det er ikke den modne afslutning på visdom, som er kærlighed.

Som vi får at vide i Efeserbrevet 2:14, er Jesus vores fred. Der er ingen sand fred på denne jord bortset fra Ham, og dette vil blive mere og mere tydeligt i de kommende tider. Mens han sidder i himlene, over al styre og autoritet og herredømme, er han aldrig bekymret eller rystet, selv ikke over de værste ting, der finder sted på jorden. Hvis vi bliver i ham, vil vi også have fuldkommen fred i alle ting. Dette bør være et primært mål for alle kristne under alle omstændigheder. Fokuser i alle ting ikke på problemet, men Løsningen, Herren selv, og vi vil have fred.

I Filipperbrevet 4:7 får vi at vide, at det er "Guds fred" , der vogter vores hjerter og sind i Kristus Jesus. Lad ikke noget stjæle din fred.

Ugens Ord 39
OP