Indhold
Ugen's Ord 2005
3 Sejr Over Døden.
af Rick Joyner

I sidste uge talte vi om, hvordan Jordanfloden, som repræsenterer døden, løb over alle sine bredder i hele høsttiden. Dette var et profetisk tegn på, at vi under høsten (tidens afslutning) kan forvente, at døden vil flyde over alle dens bredder. Men da arken og Israels folk gik over Jordan, står der, at dens vand gik tilbage hele vejen til Adam. Dette taler om, hvordan når kirken følger Herren ind i det korsfæstede liv, hvor vi dagligt dør og ikke længere lever for os selv, men for ham, det vil ende døden tilbage helt til Adam, eller alt det, der var forårsaget af menneskets fald.

Både Jesus og Johannes døbte i Jordanfloden, fordi den løb ud i Det Døde Hav, og derfor symbolsk repræsenterede døden. Dåb er et ritual, der udføres for at understrege en vigtig åndelig virkelighed. Kristendommens bane siden det tredje århundrede har været at erstatte ritualer med de realiteter, som de var beregnet til at belyse. Ritualet var beregnet til at formidle forpligtelsen fra den døbtes side om, at de ville dø for sig selv for at leve til Kristus. Efter det tredje århundrede kunne man blive døbt i stedet for at leve det korsfæstede liv, og fjerne korsets liv og kraft fra kirken.

Jeg ønsker ikke at forklejne vigtigheden af ritualet. En bryllupsceremoni er et ritual og ikke selve ægteskabet, men fordi ægteskabet er så vigtigt, er det rigtigt at gøre et stort nummer ud af ritualet. Ligeledes er det rigtigt at gøre et stort nummer ud af dåb, nadver og de andre vigtige ritualer, der er overleveret til os, men de må ikke have lov til at fortrænge de sandheder, som de blev givet os for at belyse.

Du kan dyppe nogen i vandet hele dagen og ikke få dem til at deltage i Jesu død eller opstandelse. Der er ikke noget magisk ved vandet. Kraften er i det korsfæstede liv. Dåben udføres som en forpligtelse til at leve det korsfæstede liv, for at vi også kan genopstå med Kristus, som vi læser i Romerne 6:4-5:

Derfor er vi blevet begravet sammen med ham ved dåben til døden, for at ligesom Kristus blev oprejst
fra de døde ved Faderens herlighed, således skulle vi også vandre i et nyt liv.

For vi er blevet FORENET med ham i lighed med hans død, vi skal bestemt også være i lighed med hans opstandelse (min fremhævelse).

Vi skal her bemærke, at der i denne tekst ikke nævnes vand! Dette taler ikke om vanddåb, men om hvad vanddåb repræsenterer - det korsfæstede liv. Som Paulus yderligere formidler i Romerbrevet 6:5: "For hvis vi er blevet forenet med ham i lighed med hans død, skal vi bestemt også være i lighed med hans opstandelse." Hvad mente Herren, da han sagde: "Jeg er kommet for at kaste en ild på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede var tændt! Men jeg har en dåb at gennemgå, og hvor er jeg bedrøvet, indtil den er fuldbragt!" (Luk 12:49-50)? Var den dåb, der plagede ham, blot ved at blive nedsænket i vand? Selvfølgelig ikke. Han henviste til sin forestående korsfæstelse. Den korsfæstelse er også meningen med vores dåb.

Jesus henviste ligeledes til dåben til hans korsfæstelse, da Jakob og Johannes bad om at blive siddende til højre og venstre i riget. Han sagde: "I ved ikke, hvad I beder om. Er I i stand til at drikke det bæger, som jeg skal drikke, eller at blive døbt med den dåb, som jeg skal døbes med?" (Mark 10:38 )

Det er et grundlæggende åndeligt princip, at døden er vejen til livet i Kristus. Vi er kaldet til at leve nu af kraften og autoriteten i Kristi opstandelses liv, men efter selve definitionen kan man ikke opleve en opstandelse uden først at opleve en død. At blive døbt med hans dåb er at være i overensstemmelse med formålet med hans død, at nedlægge vores eget liv for andres skyld.

Da kirken reducerede sandheden om det korsfæstede (og derved genopstandne) liv til alene et ritual, har den frarøvet Herren vores indvielse, kirken for dens frelse, og har stjålet evangeliets kraft fra verden. Der er mange skriftsteder, der gør betydningen af dette meget klart. Følgende er blot nogle få af dem, som jeg opfordrer dig til at læse omhyggeligt, da deres betydning bogstaveligt talt er liv og død:

For hvis vi er døde med ham, skal vi også leve med ham; hvis vi holder ud, skal vi også regere med ham (2 Tim 2:11-12).

Ånden selv vidner med vor ånd om, at vi er Guds børn, og hvis vi er børn, så er vi også arvinger, Guds arvinger og Kristi medarvinger, HVIS VI VIRKELIG LIDER MED HAM, FOR AT vi også kan blive herliggjort med ham. (Romerne 8:16-17 min fremhævelse).

For at jeg kan kende ham og kraften i hans opstandelse og FÆLLESSKABET I HANS LIDELSER, idet jeg bliver formet efter hans død, FOR AT jeg kan opnå opstandelsen fra de døde (Filipperne 3:10-11 min fremhævelse).

For jer er det givet for Kristi skyld, ikke blot at tro på ham, men også at lide for hans skyld (Filipperne 1:29).

Vi bør altid takke Gud for jer, brødre, som det kun er passende, fordi jeres tro er VOKSET meget og hver enkelt af jers kærlighed til hinanden bliver stadig større; derfor taler vi stolt om jer blandt Guds menigheder for jeres udholdenhed og tro midt i alle jeres forfølgelser og trængsler, som I udholder. Dette er en klar indikation af Guds retfærdige dom, så du kan blive betragtet som værdige til Guds rige, som du virkelig lider for (2 Tessalonikerbrevet 1:3-5).

Vi er plaget på alle måder, men ikke knuste; forvirret, men ikke fortvivlet; forfulgt, men ikke forladt; slået ned, men ikke ødelagt; ALTID medbringer Jesu død i legemet, så også Jesu liv kan manifesteres i vores LEGEME. For vi, der lever, bliver bestandig overgivet til døden for Jesu skyld, for at Jesu liv også må blive åbenbaret i vores dødelige KØD (2 Korintherbrev 4:8-11).

Herren gjorde det klart i sit ord; hvis vi skal få del i hans liv, må vi også få del i hans død "for at de, der lever, ikke længere skal leve for sig selv, men for ham..." (2 Korintherbrev 5:15). Enhver anden lære er et falsk evangelium og en fjende af korset. Døden adskiller de ting, der er naturlige, fra de ting, der er åndelige. Igen, for at få en opstandelse, skal der først være en død. Hvis vi ønsker at vandre i Jesu opstandelsesliv, må vi være villige til at give vores liv til for ham.

I det første århundrede troede nogle af folket, at hvis de ville omskære deres kød, ville de have ret med Gud, men han kræver omskæring af vores hjerter. Der er dem i dag, der peger på dagen for deres nedsænkning som den dag, hvor de døde sammen med Jesus og genopstod. Ethvert ritual i vores tro er netop det - et ritual, der er beregnet til at symbolisere en forpligtelse til den åndelige virkelighed, som den taler om. I Kristus må vi dø for at leve. Herren Jesus selv vidnede:

Hvis nogen vil følge efter mig, så skal han fornægte sig selv og tage sit kors op og følge mig.

Thi den, der vil redde sit liv, skal miste det; men den,
der mister sit liv for min skyld, skal finde det (Matt 16:24-25).

Der er ingen tvivl om, at Herren havde til hensigt, at vores dåb skulle være den daglige realitet i et korsfæstet liv. Men som vi talte om i sidste uge, er et sådant liv, der hvor selvet dør og fra sine egne egoistiske interesser, er det mest frie og magtfulde liv af alle. Det er, hvad Herren vil give os i bytte for vores liv – den største frihed og den største kraft til at gøre godt, som vi overhovedet kunne forestille os.

Ugens Ord 4
OP