Indhold
Ugen's Ord 2005
23 Skab Et Rent Hjerte - Del 15
af Rick Joyner

Den sidste af kødets gerninger, som Paulus opregner i Galaterne 5, er "svir". Dette er mere end bare sjov. Det græske ord, der er oversat, indebærer at være højlydt og tåbeligt. Den kødelige natur er tilbøjelig til at være selvcentreret og kan lide at være centrum for opmærksomheden. Jo mere vi lader den kødelige natur anstrenge sig, jo højere og mere larmende bliver den ofte. Dette er i modstrid med Guds rige, fordi Helligåndens mest grundlæggende hengivenhed altid vil være at henlede opmærksomheden på Guds Søn, ikke os selv.

Det betyder ikke, at kristne ikke skal have en personlighed, der er attraktiv eller har det godt. Dog er der en vis værdighed og respekt, som kongens børn bør opføre sig. Den sande kristne natur er også en, der tjener og opbygger andre, selv ved at bruge humor til at velsigne andre i stedet for blot at henlede opmærksomheden på os selv.

At være larmende på en måde, der har til hensigt at henlede opmærksomheden på os selv, kan stadig synes at være et ret mildt "kødets gerning", og næppe noget, der er værdigt til at fordømme dem, der praktiserer det, for ikke at være i stand til at arve Guds rige. Imidlertid er denne form for adfærd kun et symptom på en grundlæggende karakterfejl, som hvis den praktiseres, vil styre dem væk fra Herren og hans rige. Ægte åndelig modenhed vokser i hengivenheden til at ære Herren, og peger på ham, ikke os selv. Hvis denne karakter af at henlede opmærksomheden på os selv forbliver dominerende, vil vi endda bruge Helligåndens gaver på en måde, så vi fremmer os selv i stedet for Herren. Muligvis er den ultimative form for bandeord at bruge det, der har til formål at inspirere tilbedelse af Gud til at henlede opmærksomheden på os selv. Det er det, der forårsagede det første fald, Satans fald.

Det er også bemærkelsesværdigt, at det engelske ord "udsvævende opførelse" er rodordet, som vi stammer fra "rundkørende", som betyder "at gå i cirkler." Der er en åndens tåbelighed, som kan få os til at bevæge os meget, men faktisk går vi bare i cirkler og gør ingen sande fremskridt. De, der er tilbøjelige til at ville spille hele tiden, er sædvanligvis tilbøjelige til at måle succesen af en sammenkomst ved, hvor sjovt det var, eller hvor sjovt det var for dem personligt, og de gør sjældent fremskridt hen imod ægte åndelig modenhed.

For eksempel er der mange kristne, der måler værdien af en gudstjeneste eller et møde ud fra, hvordan de blev rørt. Det bør være vores håb, at alle, der deltager i en gudstjeneste, bliver berørt af Gud på en eller anden måde. Men hvis det er alt, vi er ude efter, så er vi stadig umodne, eller som Paulus sagde til korintherne, er vi endnu "kødelige". De virkelig modne går ikke til gudstjenester for at blive rørt, men snarere for at røre ved Gud, for at tilbede og tjene ham. Templet er ikke til for folket, men for Herren. Dette betyder ikke, at folk ikke skal betjenes i hans tempel, da de er hans børn, og at tjene dem er en måde, vi tjener ham på. Men den største ting, som nogen kan gøre for sig selv, er at være fortabt i tilbedelsen og tjenesten for Gud og miste vores egen selvcentrering, som er den dødelige sygdom forårsaget af syndefaldet.

Et af mine favorit bevægelse fra Gud i de senere år kaldes "Toronto-velsignelsen". Toronto-velsignelsen var virkelig en betydelig velsignelse for Kristi legeme, som var åben for det. Efter år med at have været hengiven til undervisning og hårdt arbejde, havde mange mennesker ikke brug for mere undervisning eller mere tjeneste, så meget som de havde brug for en berøring fra Gud, der lod dem vide, at de var elsket af ham. Gennem dette træk blev bogstaveligt talt millioner personligt berørt af Gud på en så speciel måde, at de blev overbevist om denne afgørende sandhed. Selv de mest modne har brug for kærlighed fra Gud, og denne bevægelse var som et stort kram fra Gud til hans folk.

Der er blevet givet mange tolkninger om, hvad de forskellige karakteristika ved dette unikke Guds træk betød, men overordnet set var det næsten, som om Gud kildede og legede med sine børn. Mange blot ved at føle Guds personlige hengivenhed for dem modtog helbredelse og udfrielse. Mange blev mere dybt forandret af dette, og det udrettede mere end ti års undervisning kunne have.

En grundlæggende sandhed, som skrifterne vidner om igen og igen, er, at blot ét møde med selv en budbringer fra Gud kan radikalt og dybt forandre en person. Når Gud selv rører ved nogen, vil han eller hun være anderledes. Derfor skal vores primære stræben være Gud selv, ikke kun viden om ham. Hvis vi ser hans herlighed med et utilsløret ansigt, vil vi blive forvandlet til hans samme billede. Toronto-velsignelsen var og bliver ved med at være en berøring fra Gud, der ændrer sig.

Der foregik uden tvivl også en masse falskhed fra nogle, hvis tåbelighed bragte en vis vanry over for den bevægelse. Dette har været fælles for alle Guds bevægelser, og Gud tillader det, ligesom han tillader sin fjende at så ukrudt midt i hans hvede. De, der kun kunne se ukrudtet, og derfor undgik det hele, savnede en bemærkelsesværdig velsignelse. Jeg vil altid være taknemmelig for denne bevægelse, og er overhovedet ikke overrasket over, at denne bevægelse fortsætter, selvom den måske ikke får den samme slags opmærksomhed, som den engang fik. Jeg forventer, at det vil fortsætte i en eller anden form indtil slutningen af denne tidsalder.

Men jeg må også indrømme, at selv efter timevis af at være blevet bedt for af mange forskellige mennesker, blev jeg aldrig personligt rørt til det punkt, at jeg modtog en hellig fald, meget mindre "hellig latter." Jeg tog et par "høfligheds fald," faldt ned med håbet om måske at blive rørt på vejen ned eller mens jeg lå på gulvet. Jeg ville meget gerne berøres, men det skete bare aldrig for mig. Men jeg nød at se andre blive utroligt berørt, elskede at se det feje gennem vores kirke, og satte stor pris på frugten af den bevægelse. Hvad var frugten? Hvad har det at gøre med "svir?"

Der er nogle kirker, der har slået lejr ved denne velsignelse, og jeg tror ikke, det nødvendigvis er en dårlig ting. Det er vigtigt, at der stadig er mange steder i verden, hvor kristne kan tage hen for denne særlige og magtfulde tjeneste. Dette er dog ikke den form for tjeneste, som de fleste kirker kan bygge videre på, fordi det ikke er deres kald. De, der er blevet kaldt til lejr der, har dannet sig som en oase gennem ørkenen for de udlændinge, men de fleste er beregnet til at være udlændinge og ikke stoppe med at flytte, før de kommer til det forjættede land.

Ligesom babyer har brug for konstant opmærksomhed fra deres forældre, jo mere modne vi bliver, jo mindre har vi brug for det. Kristne, som konstant skal mindes om Guds hengivenhed for dem ved at blive berørt på en eller anden måde i hvert møde, forbliver i en meget umoden tilstand. Ligesom det er godt, uanset hvor gamle vi er, at blive opmuntret og opleve vores forældres hengivenhed fra tid til anden, kan alle kristne ligeledes bruge denne tjeneste af og til. Men dem, der slår lejr på dette ene sted, er som dem, der bliver hængende ved en oase og ikke afslutter deres rejse og fortsætter til modenhed.

Som nævnt er ordet "svir" rodordet for "karrusel." En karrusel er en tur, der går rundt og rundt, som giver dig bevægelse, holder dig i bevægelse, men som ikke rigtig tager dig nogen vegne. Der har været et overdreven element, der knyttede sig til Toronto-velsignelsen, som ser ud til at være på sådan en åndelig karrusel, der bevæger sig mægtigt, men ikke rigtig går nogen steder åndeligt. Mange har dømt hele bevægelsen på disse umodne, men de var i virkeligheden kun en lille procentdel af dem, som blev betjent af den store bevægelse. Kernen i selve bevægelsen har faktisk haft en helt anden hengivenhed til at komme videre, som er værd at efterligne.

Der er formentlig dem i enhver bevægelse, der er med i det blot for deres egen fordel, og som ikke går videre til modenhed ved at søge at være en velsignelse i stedet for bare at få en. Det er det, vi skal beskytte vores hjerter imod. Der er en tid til at blive rørt og betjent, som hvis vi savner, vil vi normalt blive hårde og kolde kristne.

Toronto-velsignelsen og andre lignende bragte en hårdt tiltrængt varme og glæde til kirken på det helt rigtige tidspunkt efter år med store problemer og Herrens disciplin. Da mine børn var små og havde brug for disciplin, forsøgte jeg altid at give dem meget mere hengivenhed end den disciplin, de modtog. Efterhånden som de bliver ældre, behøver de ikke så meget bekræftelse, men jeg forsøger stadig at holde forholdet vægtet til fordel for kærlighed frem for korrektion. Herren gør det samme. Det er derfor, han befalede meget mere at feste end at faste.

Uden tvivl er det sande kristne liv det sværeste liv, du kan leve på denne jord, men det er også det sjoveste, mest tilfredsstillende og spændende. Langt den gode del opvejer den hårde. Men ligesom der er en tid til glæde, vil vi blive excentriske, hvis vi ikke også anerkender tiden til at sørge, omvende os og sørge over vores og andres synder. For at vandre i sandhed må vi skelne Herrens årstider og tidspunkter. Nu er de, der slår lejr på stedet for sorg og omvendelse, og undlader at reagere på Helligåndens glæde, når den kommer, som regel de mest sure og mindst attraktive af alle kristne. Som vi får at vide i Prædikeren 3, er der årstider for alt. Hvis vi ikke genkender Guds årstider, vil vi faktisk gå glip af Guds hovedformål i vores tid.

Toronto Airport Christian Fellowship (TACF) er fortsat en stor oase i kirken, hvor man kan tage hen, når de har brug for dette og modtage en ægte berøring fra Gud. Dette er en brønd, som jeg beder til, aldrig bliver tilstoppet, og jeg beder til, at de vil blive brugt til at rejse andre lignende kirker og fællesskaber i hver by. Men som sagt vil de, der går videre mod deres arv, ikke lejre længe ved nogen oase. De får, hvad de har brug for, og går videre mod deres formål. Vi er nødt til at indse, hvornår vores folk har brug for sådan en pause, og selvom en oase kan være et vidunderligt sted, er vi nødt til at blive ved med at bevæge os mod vores ultimative kald. Vi skal også have modenheden til at forlade komforten i en oase og gå ud i det hårde ørkenlande igen.

Det er imponerende og et vidunderligt eksempel for os hele vejen, at Toronto Airport Christian Fellowship sandsynligvis blev hovedattraktionen i Kristi legeme for en tid, og alligevel selv altid søgte at vokse og tilføje til deres eget fællesskab, hvad Gud gjorde andre steder. En hovedårsag til, at Arnot blev valgt til at lede på en så usædvanlig måde, var på grund af deres sult og vilje til at krydse jorden for at besøge og modtage fra enhver, som de troede havde noget særligt fra Gud. Den slags sult og ydmyghed bliver altid belønnet. De modtog og glædede sig ikke bare over deres egen velsignelse, men søgte straks at give den til andre, til velsignelse og berigelse af en enorm del af Kristi legeme.

Brownsville-revivalen i Pensacola, Florida, var et lignende besøg, der bidrog noget meget væsentligt til meget af Kristi legeme. For dette bør vi være taknemmelige, men som vi læser i Amos 5:5-6, får vi at vide: "Men ty ikke til Betel og kom ikke til Gilgal, og gå ikke over til Beersheba; for Gilgal vil bestemt gå i fangenskab , og Betel vil komme i vanskeligheder. Søg Herren, så du kan leve...” Gilgal, Betel og Beersheba var alle steder, hvor Herren tidligere havde besøgt Israel. Sådanne steder med store besøg går normalt i trældom, fordi folk begynder at tilbede det sted, Gud besøgte, eller den måde, Gud besøgte, i stedet for den Gud, der besøgte. Efter deres definition er et besøg midlertidigt. Selv de store besøg af Gud i historien var alle midlertidige berøringer, og hvis du ønskede at blive tæt på Gud, skulle du være klar til at samle op og følge skyen af hans tilstedeværelse, når han drog videre.

Selvom vi endnu ikke har oplevet noget på niveau med Toronto eller Brownsville vækkelser, har vi haft en række spektakulære besøg i vores kirke eller konferencer. Vi har nu hundredvis i profetiske tjenestehold, som fortsætter med at forbløffe dem, der besøger os med deres gaver. Folk kommer fra mange forskellige nationer og trosretninger næsten hver uge bare for at blive betjent af disse hold. Jeg sætter stor pris på deres sult og elsker den måde, Herren rører dem på, men vi vil ikke have gjort vores arbejde, hvis de er nødt til at blive ved med at komme til os i stedet for at få sådanne opvokset i deres egne byer og menigheder. Vores hovedmål er at hjælpe kirken med at komme til et sted, hvor folk ikke behøver at komme til os for dette. Vi håber altid at være en brønd, hvor folk kan modtage denne tjeneste. Vi ved, at kirken skal klare sig gennem de kommende tider,

Mange mennesker virker overraskede, når de kommer for at besøge os og opdager, at den profetiske tjeneste og gaver ikke er vores primære fokus. Jeg tror, det var i omkring to år ud af de sidste to årtier, men vi kom også videre. Det vil nok og forhåbentlig altid være en gave, en tjenestes fokus, og at vi bliver ved med at vokse i dem. Vi søger at "... vokse op i alle henseender til ham, som er hovedet, ja Kristus, fra hvem hele legmet vokser og holdes sammen af det, som hvert led leverer, i overensstemmelse med hver enkelts rette funktionl, forårsager legemets vækst til opbygning af sig selv i kærlighed” (Ef 4:15-16) . Det profetiske er kun et aspekt af ham, og lige så stor en velsignelse som den profetiske tjeneste kan være, hvis vi slår lejr der, ender vi også bare med at gå i cirkler.

At hygge er ikke bare at have det for sjovt, men det er at have det sjovt, der er selvcentreret og vil resultere i, at vi er på en rundkreds, der virkelig ikke går nogen vegne. Sådanne vil holde os fra riget. Lad os skride frem mod modenhed, som den store apostel skrev i Filipperne 3:10-14:

10 for at jeg må kende ham og hans Opstandelses Kraft og hans Lidelsers Samfund, idet jeg bliver ligedannet med hans Død,
11 om jeg dog kunde nå til Opstandelsen fra de døde.
12 Ikke at jeg allerede har grebet det eller allerede er fuldkommen; men jeg jager derefter, om jeg dog kunde gribe det, efterdi jeg også er greben af Kristus Jesus.
13 Brødre! jeg mener ikke om mig selv, at jeg har grebet det.
14 Men eet gør jeg: glemmende, hvad der er bagved, men rækkende efter det, som er foran, jager jeg imod Målet, til den Sejrspris, hvortil Gud fra det høje kaldte os i Kristus Jesus.

Ugens Ord 24
OP