Indhold
Ugen's Ord 2005
19 Skab Et Rent Hjerte - Del 11
af Rick Joyner

Det næste vi vil se på af "kødets gerninger", i Galaterne 5:20, er oversat med "troldom" eller "partier". Vi relaterer ofte kætteri til at lære en falsk lære, men kætteri er faktisk at skabe en splittelse eller partier i kirken.

Selvfølgelig er dette ofte resultatet af en falsk lære, men det er ikke begrænset til det. Der er mennesker, som skaber splittelse og vil bruge næsten hvad som helst til at bringe splittelser. Uenighed er blevet skabt i kirker over selv de mest ubetydelige spørgsmål, men om partier er skabt over noget større eller mindre er ligegyldigt - det er et kødets værk, og det er ondt.

Et hovedtema i Judas' Bog er at genkende og passe på dem, der "forårsager splittelse" (vers 19), som beskrives som værende ligesom rev er for skibe (vers 12), de forbliver skjult og opererer med listighed men de gør stor skade på troende. Som denne bog også siger, er det dem, hvor den værste dom er forbeholdt (vers 13). Uden tvivl er det at bringe splittelse i Kristi legeme en af de værste overtrædelser, vi kan være involveret i. I Ordsprogene 6:16-19 får vi at vide, at en af de syv ting, som Herren hader, er at bringe "strid blandt brødre".

Som vi diskuterede tidligere, hvis du vidste, at du skulle dø i morgen, ville dine bønner blive meget virkelige og fokuseret på de ting, der betyder allermest for dig. Derfor kan vi antage, at Herrens bøn natten før han blev korsfæstet afspejlede de ting, der var hans hjertes dybeste problemer. Sået gennem hele den store bøn, der er optegnet i Johannes 17, i den grad, at det kunne betragtes som hovedtemaet i denne bøn, var Herrens hjerte for sit folks enhed. Lad os se på disse, så vi kan have et hjerte for de ting, der er på hans hjerte:

"Jeg er ikke mere i verden, og dog er de selv i verden, og jeg kommer til dig. Hellige Fader, bevar dem i dit navn, det navn, du har givet mig, så de kan være ét, ligesom vi er." (Johannes 17:11).

Når vi ser på kirkens nuværende tilstand, er det forståeligt, at mange ville anse en ægte enhed af kirken for umulig. Intet er imidlertid umuligt for Gud, og vi kan være sikre på, at Jesu bøn vil blive besvaret! De, der virkelig elsker ham, elsker de ting, som han elsker, og giver alt, hvad de gør for at se hans vilje ske på jorden. Derfor bør enhed af hans folk være en af de primære hengivenheder for enhver kristen. Vi skal også tænke på, at her beder Herren ikke bare for vores enhed, men for at vi får den samme form for enhed, som han har med Faderen!

Selvom vi kan være sikre på, at Jesu bøn vil blive besvaret, og at dette helt sikkert vil ske en dag, vil vi, hvis vi er kloge, også selv begynde at bede for dette. Hvorfor skulle vi bede, hvis Jesus allerede har gjort det, og vi ved, at det kommer til at ske? Forbøn er ikke kun med det formål at få Gud til at gøre ting for os, men det er også med det formål at bringe vores hjerter på linje med Guds hjerte. Jo mere vi har investeret i enheden i Kristi legeme gennem de bønner, vi har bedt, jo mere vil vores hjerter være viet til det.

Da Daniel læste Jeremias' profeti om, at eksilet ville vare halvfjerds år, begyndte han ikke bare at glæde sig over, at tiden var nær for, at resten skulle vende tilbage og genopbygge Jerusalem, han begyndte at gå i forbøn for, at Guds ord skulle ske. Det skyldes, som vi læser i Salme 115:16, "Himlene er Herrens himmel, men jorden har han givet til menneskenes børn." Det er af denne grund, selvom Herren ved, hvad vi har brug for, bedre end vi gør, kræver han, at vi beder ham. Der skal være forbøn fra dem, der lever på jorden, før han overhovedet vil bevæge sig for at opnå, hvad han har til hensigt at gøre.

I Johannes 17:20-21 tilføjer Herren sin grund til at ønske sit folks enhed, da han bad:
Jeg beder ikke alene på vegne af disse, men også for dem, som tror på mig gennem deres ord; at de alle kan være ét; ligesom du, Fader, er i mig, og jeg i dig, for at også de skal være i os, for at verden kan tro, at du har sendt mig.

En af grundene til, at Herren bad for vores enhed, er "at de også må være i os." Dette indikerer, at den måde, vi bliver i Herren på, er ved at være i enhed med hinanden. Dette må virkelig være sandt, for hvordan kunne nogen virkelig være i enhed med Hovedet uden også at være i enhed med Hans legeme? Et af de sandeste beviser på, at vi virkelig er kommet for at blive i ham, vil være vores enhed med hinanden.

Så giver Herren os en anden afgørende grund til dette: Når denne enhed kommer, vil hele verden tro, at Jesus blev sendt af Faderen. Fra dengang der kun var to brødre på jorden, kunne de ikke enes, og den ene dræbte den anden. Kampe blandt mennesker har været den konstante tilstand i verden siden syndefaldet. Derfor, når sand enhed blandt de mennesker, der følger Jesus, bliver observeret, vil det være et ubestrideligt mirakel for alle de mennesker, der lever på jorden. Dette vil få dem til at vide med sikkerhed, at Jesus virkelig blev sendt af Gud. Følgelig er den største evangelistiske magt på jorden kirkens enhed.

I vers 22 i dette store kapitel giver Herren os et indblik i, hvordan denne enhed vil komme:
"Den herlighed, som du har givet mig, har jeg givet dem, for at de skal være ét, ligesom vi er ét."

Kristi legeme vil aldrig komme i enhed omkring en lære eller kirkestyre, disse ting er vigtige. Alligevel er den måde, hans folk kommer til at komme i enhed på, ved at se hans herlighed. Da Lammet kom, faldt selv de fireogtyve ældste ned og kastede deres kroner for hans fødder. Hvem kunne påtage sig herlighed eller position eller opretholde splittelse i Lammets nærhed?

Jeg har haft nogle få oplevelser, da jeg så Guds herlighed manifesteret, mens jeg var sammen med en gruppe mennesker. Ikke alene blev alle de små forskelle, jeg måtte have haft med disse mennesker, straks vist lige så latterlige, som de var, men på en eller anden måde var vi alle bundet sammen på en meget speciel måde, fordi vi havde set Guds herlighed sammen. Jeg bliver ofte spurgt, hvordan kerneteamet i vores tjeneste har holdt sammen i så mange år, og det kan jeg nemt svare på – det er fordi vi har oplevet Guds herlighed sammen.

I Johannes 17:23 tilføjer Herren endnu en indsigt i, hvorfor enhed er så afgørende for hans folk:
"Jeg i dem og du i mig, for at de kan blive fuldkomne i enhed, så verden kan vide, at du har sendt mig og elsket dem, ligesom du har elsket mig."

Vi kaldes "Kristi legeme". Tænk over det: Vil nogen del af dit legeme indgå i sit fulde formål uden resten af dit legeme? Fordi vi skal være "fuldkommen i enhed", kan ingen af os forvente at gå ind i vores eget fulde formål uden resten af Kristi legeme. Derfor bør vi, hvis der ikke er anden grund end selviske, gøre alt, hvad vi kan, for at hjælpe med at bringe enhed til Kristi legeme. Vi bør også modstå og anerkende "kætteri" for det store onde, det er, såvel som alt eller nogen, der forårsager splittelse i hans kirke.

Ugens Ord 20
OP