Indhold
Ugen's Ord 2004
51 Et Nyt Jerusalem
af Rick Joyner

I Herrens tale om tegnene på tidens ende gav han os en meget vigtig tidsplan i Matthæus 24:32-34:

32 Lær en lignelse af figentræet: Når dets grene først er blevet saftfulde og får blade,
så skønner I, at sommeren er nær.
33. Således kan I også skønne, når I ser alt dette ske, at Han er nær for døren.
34. Sandelig siger Jeg jer: denne slægt skal ikke forgå, før alt dette ersket.

Figentræet er symbolet på nationen Israel. Det er det vigtigste barometer for menneskehedens tilstand, såvel som et profetisk ur for de sidste dage. Det er også en finhedsanalyse af menneskers hjerter. Hvordan vi opfatter Israel og dets formål, siger meget om vores egen åndelige tilstand, ligesom apostlen Paulus fortalte i Romerbrevet kap. 9-11. Sidst, men ikke mindst, er Israel også et barometer for kirkens nuværende tilstand. Alle disse ting vil vi se nærmere på i det kommende år, men for nu vil jeg fremhæve et vigtigt punkt i, hvordan Israels tilstand afspejler kirkens nuværende tilstand.

Den nuværende tilstand for nationen Israel er, at den dybest set er en verdslig nation, hvor omkring 90 procent af befolkningen ikke er religiøse og næsten ikke engang forstår, hvad det vil sige at være jøde. For disse er det mest et spørgsmål om race, og de forstår ikke, hvorfor verden hader dem så meget. På grund af dette er alle undtagen en lille procentdel af Israels folk fanget i en national og personlig identitetskrise. Den samme procentdel gælder nok også for kirken i forhold til, at troende forstår, hvem de er, og hvorfor de er her.

Israel vil ikke være i stand til at opfylde sit sande formål som nation, før det kommer til at forstå dets guddommelige formål, hvem de er, og hvorfor de eksisterer. Dette er i forhold til deres kald fra Gud, og de kan aldrig forstå sig selv, før de forstår ham og det kald, han gav dem. Det samme gælder i høj grad for kirken. En af vores vigtigste bønner for Israel er, at de lærer Ham at kende og deres formål med ham. Dette bør også være en af vores hovedbønner for kirken. Israel er dybest set kaldet til at lære nationerne, hvordan man er nation, og hvordan man forholder sig til andre nationer i lydighed mod Guds veje. Hvis vi ser på deres moderne rekord i disse sager, vil vi sandsynligvis konkludere, at de ikke gør et særlig godt stykke arbejde med dette. Dette er ikke for at antyde noget om det rigtige eller forkerte i deres politikker, men de vil aldrig gøre dette godt, før de er retmæssigt relateret til Herren. Ingen vil have rigtige forhold til andre mennesker, før vi er retmæssigt beslægtet med Herren. Hvis det første bud, at elske Herren først og frem for alt, ikke er den højeste prioritet i vores liv, så vil intet andet virke, selvom vi forstår vores kald.

I øjeblikket kan Israel næppe tænke på andet end blot at overleve som en nation, endnu mindre at være et eksempel for andre nationer. En stor del af kirken er ligeledes så fokuseret på kampene for bare at overleve, at den stadig er meget langt fra selv at forstå dens formål, meget mindre at gå i den. Dette er ikke sandt for alle, men det er for de fleste. Dette er ved at ændre sig, og i det kommende år vil mange flere flygte fra deres "bunkermentalitet" og omfavne deres kald. Dette vil være resultatet af det eneste, der kan forårsage dette – en genoprettelse af vores første kærlighed – Gud.

En af de vigtigste åndelige begivenheder i 2004 var udgivelsen af filmen The Passion of the Christ , produceret og instrueret af Mel Gibson. Den formulerede den kærlighed, som Gud har til os, bedre end muligvis noget medie i historien, med undtagelse af Bibelen selv. På mange måder bruger Herren "Hollywood" og andre verdslige medier til at forkynde evangeliet, fordi så meget af hans kirke gemmer sig i deres bunkere, kun forkynder evangeliet til dem, der vil komme ind i bunkerne med dem. Jeg takker Herren for Mel Gibsons tro og mod til at risikere alt, hvad han gjorde for at fortælle historien, mens han gjorde det med kompromisløs kraft og fortræffelighed.

Ligesom et kraftigt vulkanudbrud kan påvirke vejret på hele planeten i en periode, havde filmen en indvirkning på planetens åndelige atmosfære. Det var så stærkt. Da jeg talte med en ven, der er tandlæge og lutheraner, troede han, at det at se den film øgede hans tro med ti gange. Det havde den slags effekt på mange. Ligesom vulkansk rest kan forblive i atmosfæren i årevis og påvirke vejret så længe til i det mindste en vis grad, er der en åndelig rest fra den film, som vil forblive i nogen tid. Det havde faktisk en stor indflydelse på præsidentvalget på grund af den måde, det vendte så mange tilbage til Gud på.

Naturligvis ville sådan noget som denne films effekt på præsidentvalget være svært at måle eller bevise, men det er sandt. Der er i øjeblikket en stor tilbagevenden til Herren og til retfærdighed, hvilket sker til en vis grad over hele jorden. Der er mange andre faktorer udover The Passion for dette, men det sker. Afrika, Asien, Sydamerika og Mellemamerika har oplevet en sådan vending i årevis nu. Vi er ved at se det i Nordamerika, Europa og Mellemøsten. Nøglelande at se er Tyskland, Italien, Israel og USA.

Ægte vækkelse og sand evangelisering er ikke født ud af en kærlighed til de fortabte så meget som en kærlighed til Gud. Den sande kraft fra offeret er ikke fra, at vi tager vores egne kors så meget op, som det er at stole på Jesu kors og det, han udrettede. Dette er kilden til et virkelig kraftfuldt, opofrende liv, der ikke er rodfæstet i selvretfærdighed, men kraften fra Jesu kors.

Når vi måler ethvert offer, som vi kunne bringe op imod Kristi kors, vil vores egne ofre have ringe vægt. De, som har deres opmærksomhed retteligt rettet mod Guds retfærdighed, vil normalt blive de mest selvopofrende mennesker for evangeliets skyld. De vil næppe selv vide dette om sig selv, fordi deres opmærksomhed ikke er på dem selv, men på Ham. Hvordan kunne nogen påtage sig herlighed eller position i hans nærhed? Alligevel bliver disse de mest magtfulde mennesker på planeten.

Af denne grund er den sande viden om, hvem vi er, og hvad vi er kaldet til, ikke rodfæstet i selvopdagelse, men i kundskaben om Gud. Derfor satte jeg så stor pris på The Passion of the Christ; den fokuserede på Gud, på Jesu kors. Det er godt at fortælle menneskers historie og at hente opmuntring fra troens helte i Skriften og i historien, men kun når den er grundlagt på Herren og hans retfærdighed.

En opmuntring, vi har fra historien, er, at en enkelt sjæl, der giver sig selv til at leve for Gud i stedet for for sig selv, kan ændre historiens gang mere dramatisk, end nogen erobrer eller statsmænd nogensinde kunne. Ligesom ingen sandsynligvis forventede den slags indflydelse, som Mel Gibson havde, elsker Herren at gøre sådanne ting fra uventede kilder. Vi er kommet til tiden for mange sådanne bemærkelsesværdige åndelige bedrifter fra de mest "almindelige" mennesker. Det er i sandhed på denne måde, at Herren modtager mere ære, end hvis den kom fra store katedraler eller åndelige fagfolk.

Der er intet mere kraftfuldt, mere revolutionært eller smitsomt end en, der kommer tættere på Gud. Enhver af os kunne udløse en åndelig revolution, der ændrer vores byer, vores nationer og endda til en vis grad påvirker hele verden i vores tid. Men få vil nogensinde gøre disse ting, hvis disse ting er deres mål. Vores mål må være at elske Gud og blot gøre hans vilje, hvad enten det er at gøre store ting eller dunkle ting. Men enhver, der lever med en sådan enkelhed af hengivenhed til Kristus, vil i det mindste være gnisten til store ting, der bliver udrettet.

For vores ord for ugen-venner var vores hovedmål for dette år at komme meget tættere på Gud, end vi var i begyndelsen af året. Gjorde du det? Hvis vi gjorde det, uanset hvad der ellers fandt sted i år, var det et meget vellykket år. Hvis vi ikke gjorde det, uanset hvad der ellers blev opnået, fejlede vi det vigtigste, vi er blevet kaldet til at gøre. De, der vil være tættest på Gud i evigheden, vil være dem, der var tættest på ham her.

Ugens Ord 52
OP