Indhold
Ugen's Ord 2004
50 En Ny Tjenesteorden
af Rick Joyner

I denne uge vil vi se på det, jeg kalder en "ny tjenesteorden", som nu bliver rejst op, og som på mange måder er en tilbagevenden til den oprindelige tjenesteorden. Denne rækkefølge er den mest almindelige i Skriften og historien med omkring 10 til 1 over, hvad der er blevet det mest almindelige "begreb" af, hvad tjeneste er i dag. For at udfordre vores tankegang om tjeneste, er vi nødt til at overveje, at kun nogle få af troens helte i Bibelen var præster, eller dem, som vi i dag ville betragte som værende i "fuldtidstjeneste". Meget få blev uddannet eller på anden måde forberedt til tjenesten. De opstod fra det, vi kalder "verdslige" erhverv eller fag.

Der er en udbredt tro blandt kristne, at for at være virkelig åndelig eller for at udrette store ting for Gud, er vi nødt til at gå på seminar og være i fuldtidstjeneste i dag. Faktisk var det sjældent tilfældet for dem, der opnåede de største bedrifter for Guds formål, eller som blev de største lærere eller profeter for Gud. Det overvældende flertal af Guds store mænd og kvinder var bønder, forretningsmænd, militærmænd eller embedsmænd. Disse omfatter: Abraham, Isak, Jakob, Josef, Moses, Josva, alle dommerne, David, Daniel, Nehemias, Ester, alle på nær et par af profeterne, alle apostlene, såvel som de andre bemærkelsesværdige i det nye. Testamente.

Kan du komme i tanke om nogen fra Levi-stammen, som var "fuldtidstjenerne" i Det Gamle Testamente, som blev en af troens store helte? I min søgning har jeg kun fundet fire efter Aron: Samuel, Zadok, Ezra og Ezekiel. Selv i den gamle pagts tid kom de fleste af Guds store mænd og kvinder fra normale fag og erhverv, ikke det professionelle præstedømme. Dette er en tendens, som vi ser fortsætter under den Nye Pagt, og en tendens, som Herren Jesus selv etablerede af de ledere, han valgte. Min pointe er, at næsten enhver handel eller profession kan være et bedre seminar for stor kristen ledelse end et seminar.

Jeg forsøger ikke at forringe eller være utilfreds med den rolle, seminarer kan spille i kirken. Jeg sætter stor pris på, hvad en seminaruddannelse kan give, selvom jeg ikke har en. De har en væsentlig plads i at hjælpe med at holde kirken fortøjet til sund bibelsk lære, og til forskning, der i høj grad kan opbygge kirken, samt tilknytte embedet dem, der har et vigtigt perspektiv. Men få ledere, der vil gøre store ting for evangeliet, har eller vil komme fra seminarer. Bemærk, at jeg ikke sagde "nogen", men snarere "få". Der vil være nogle, ligesom de fire ovenfor fra den gamle pagt udrettede ekstraordinære ting. Imidlertid vil det store flertal af kristne ledere ikke komme fra en seminarbaggrund efter Guds plan.

Hvad betyer det? Hovedårsagen er, at kristendom og sand kristen tjeneste er beregnet til at være fuldstændig praktisk, implementeret og udøvet mere i hverdagen end i "templer". Det er grunden til, at Jesus udførte de fleste af sine gerninger og det meste af sin undervisning i det virkelige daglige liv. Af denne grund bedømmer Herren ikke kvaliteten af sin kirke ud fra, hvor gode gudstjenesterne er om søndagen, men efter hvor godt hans folk er om mandagen. Kristendommen er ikke en gruppe af ritualer, som vi udfører for at formilde Gud – det er et liv, der leves i karakter, kraft og fællesskab med Gud dagligt.

Seminarer, der forbliver tro mod troen og er viet til at hjælpe med at bevare den bibelske tro, kan bidrage meget til kristendommen. Men der eksisterer måske ikke et seminar, der underviser i nogle af de vigtigste lektioner, der er nødvendige for praktisk tjeneste, og det er sandsynligvis ikke deres sted at gøre det. Den primære måde, hvorpå Herren ønsker, at sit folk er forberedt til tjeneste, er den måde, han forberedte dem, han kaldte på, gennem discipelskab og praktisk erfaring.

For eksempel er mobilisering, træning og udrustning af troende til at leve et liv, der behager Gud i disse tider, er meget lig med at forberede soldater til kamp, og det er derfor, Bibelen sammenligner det med dette, Herren kaldes "Hærskarers Herre" eller "Hærenes Herre" i Skriften mere end ti gange så meget som enhver anden titel, han bruger. Det sande kristne liv er en kamp mod det onde, og vores krigsførelses våben er givet til at rive fjendens fæstningsværker eller højborge ned. Derfor kan militæret være et bedre seminarium til at forberede mange kristne ledere til ægte kristent lederskab end seminarer.

Der er forretnings synsvinkeler ved moderne tjeneste og tilsyn med kirker, som kan være lige så udfordrende som at drive enhver forretning eller virksomhed. Af denne grund kan erfaring i erhvervslivet være et af de bedste seminarer for dem, der vil bygge og lede kirker. Det er også sandt, at forretning er en grundlæggende menneskelig transaktion, og Herren ønsker at være lige midt i al menneskelig påvirkning.

Ligeledes kan landmændene forstå mere om, hvad der skal til for at producere en høst, end dem, der aldrig har skullet producere en rigtig. Derfor kan landbrug være et godt seminarium.

I 1982 fik jeg at vide, at nogle af Herrens vigtigste ledere i de sidste dage ville komme ud af professionel sport. Dette skyldes, at sport er deres seminarium, og de underviser i ting i deres seminarium, som vi ikke underviser i vores. Da jeg søgte forståelse for dette ord, blev jeg vist, at det mest havde at gøre med teamwork, disciplin og fokus på en specifik opgave blandt teammedlemmer.

Det lyder måske simpelt, men den sande tjeneste i Det Nye Testamente er et team sammensat af apostle, profeter, evangelister, præster og lærere, såvel som alle de andre tjenester, der er givet til kirken. Det er dog svært at finde en kirke overalt i verden, der har en tjeneste, der er et sandt team, som det var meningen, at tjenesten skulle være. Som enhver i sport ved, vil et langt mindre talentfuldt hold, der spiller som et "hold", konsekvent besejre det mest talentfulde hold, der ikke spiller sammen. Denne ene ting kan være den største årsag til så mange af de nederlag, som kirker og tjenesterne lider. Teambuilding kan være den vigtigste færdighed for alle sande ledere, hvilket er meget vanskeligt at undervise i i ethvert klasseværelse.

Apostelen Paulus opfordrede de troende til at være tilfredse med den tilstand, de var kaldet i, hvilket er relateret til at være gift eller enlig, såvel som at være slaver eller frie. Han opfordrede dem også til at gøre det, hvis de kunne forbedre deres tilstand ved at blive gift eller ved at blive fri. Dette bør dog ikke ske ud fra utilfredshed. Hvad angår slaverispørgsmålet, vil dette sandsynligvis relatere sig i moderne termer til den måde, mange mennesker tænker på deres job - slaveri! De føler sig som slaver for deres chef, for industrien, for at have brug for en lønseddel osv. Jeg tror, at Paulus råd ville være at være tilfredse i den tilstand, de blev kaldt i. Paulus formanede dem også til at udmærke sig i tjeneste for deres herrer, især dem, der var troende. Vi bør gøre det samme med vores arbejdsgivere.

Vi bør også overveje, at vores job kan være det vigtigste seminar, vi nogensinde vil deltage i, og at det var Herren, der sendte os til netop det job. Vores job kan sandsynligvis gøre mere for at forberede os til vores sande kald end nogen bibelskole eller seminarium kunne. Overvej blot, hvordan de store mænds og kvinders erhverv i Skriften relateret til deres kaldelser: Kong David var en hyrde, og Gud kaldte ham til at vogte sit folk, Israel. Peter var en fisker, og Herren kaldte ham til at være en menneskefisker. Apostelen Paulus var teltmager, og han blev kaldet til at bygge Guds tabernakel. Johannes reparerede net, da han blev kaldt, og Herren brugte sit evangelium til at binde de andre sammen, sine breve til at binde de andre sammen og Åbenbaringsbogen til at binde hele Bibelen sammen.

Lær alt, hvad du kan fra dit job! Livet er det sande seminarium. Det er et, hvor vi hele tiden kan blive forfremmet, men vi vil først tage den afsluttende eksamen ved slutningen af vores livs formål, ikke for at forberede os på det.

Ugens Ord 51
OP