Indhold
Ugen's Ord 2004
49 De Kommende Profeter og Apostle
af Rick Joyner

I sidste uge malede jeg med nogle ret brede streger, mens jeg adresserede "jordens fire vinde." I denne uge vil jeg gøre det igen med et perspektiv, der er både historisk og profetisk, og som vil lægge grunden til at adressere nogle ting mere i dybden senere. I en generel forstand vil tidens forandring være som det århundrede, der så overgangen mellem Samsons, Samuels, Sauls, Davids og Salomons tid. Lad mig forklare. Som vi ser i Bibelen kronologisk, var Samuel omkring tyve år gammel, da Samson døde. Samson repræsenterer Guds bevægelse, der begyndte i slutningen af fyrrerne og begyndelsen af halvtredserne, som havde ekstraordinær kraft, men manglede karakter. Jeg siger det "i generel forstand", fordi nogle af tjenestegrenene fra den periode havde gudfrygtig karakter. Der var dog så meget korruption i bevægelsen, at det ser ud til, at de fleste tjenester født ud af den tid endte dårligt.

Uanset om vi kan lide det eller forstår det, vil Herren give sin magt til tjenester, som han ved vil falde, ligesom han gav pungen til Judas, som han vidste var en tyv. Alligevel kan disse tjenester gøre stor skade på Guds folks fjender, ligesom Samson gjorde meget for at holde filistrene i skak fra yderligere plyndring af Israel. De store magttjenester fra 40'erne og 50'erne opnåede ligeledes virkelig store bedrifter, som var til stor gavn for Guds folk. For dette skal de hædres.

Samuel repræsenterer den profetiske tjeneste, der bliver rejst op for at forberede Israel til Guds konge eller myndighed, som repræsenterer de sidste dages apostoliske tjeneste. På grund af Israels utålmodighed over for denne autoritet, måtte de lide en korrupt apostolisk (Saul) før kongen, som Gud havde bestemt til, at den ville være moden nok til jobbet. Saul kæmpede mange af Herrens kampe og vandt mange sejre, men han tabte også nogle. Men han ville blive fyldt med frygt og jalousi, så han i stedet for at hjælpe med at vejlede den kommende autoritet, som Gud havde udvalgt, ville modstå den. Herren brugte Sauls mangelfulde karakter og modstand mod Guds sande ting til at hjælpe med at forberede den sande autoritet, David.

David opnåede mange ting - en af de vigtigste var det land, som Gud havde lovet Israel gennem Moses, endelig blev erobret under ham. Dette repræsenterer, at Guds folk endelig vandrer i alle hans løfter, fordi den sande apostoliske kæmpede de kampe, som den var kaldet til at udkæmpe.

David er en af de største krigere og tilbedere i Skriften. Dette vil være den sande apostoliske natur, der kommer. Et særligt venskab og intimitet med Gud vil være kendetegnende for deres liv. De vil også være profetiske, ligesom David var en af de store profeter i Skriften. Nogle af de vigtigste messianske profetier og endetidens profetier er i Salmerne, som David skrev.

Selvom det var Davids hjerte at bygge en permanent bolig for Gud i Jerusalem, fik han ikke lov til det. Men da han forstod, at han ikke ville være i stand til at udføre jobbet, besluttede han at forberede sig på, at den næste generation skulle gøre det. Han opbevarede ikke kun de nødvendige materialer, men han foretog endda forretningstransaktioner for at sikre alt, hvad der ellers var nødvendigt for, at hans søn kunne fuldføre det.

En anden vigtig bedrift af David var, at han bragte Guds nærhed til Jerusalem, som var repræsenteret af pagtens ark. David lavede et sted til Herren i Jerusalem, som betyder "fredens by", men det var endnu ikke hans permanente hjem.

Indtil Kristi tusindårige regeringstid på jorden, som er repræsenteret ved Salomons regeringstid, boede Herren i telt. Telte er mobile. Dette er fordi, indtil Kristi tusindårige regeringstid, vil Herren bevæge sig fra sted til sted. Dette er grunden til, at vi har set Herrens åbenlyse tilstedeværelse springe fra bevægelse til bevægelse gennem tiden, og aldrig opholdt sig på ét sted særlig længe. Hans velsignelse kan forblive på disse bevægelser længe efter, at hans manifesterede tilstedeværelse er gået, men hvis du ønsker at være der, hvor Guds fremadskridende bevægelse er, skal du være klar til at bevæge dig med ham.

Som vi så med Salomon, vil Herrens permanente bolig med mennesket blive bygget i den tid. Det var også tidspunktet for den mest ekstraordinære velstand, nogen nation på jorden nogensinde har oplevet. Denne velstand var resultatet af både Saul og Davids kampe og den fred, som deres kampe i sidste ende muliggjorde for Israel. Det var også, da dronningen af Saba kom for at høre Salomons visdom og bragte sådan en ekstraordinær skattegave til Israel, som repræsenterede de nationer, der bragte deres rigdom under Kristi tusindårige regering.

Vi skal altid huske på, at profetiske typer i Skriften er retningslinjer, ikke absolutte. Sjældent passer de nøjagtigt til det, de profeterer. I denne profetiske tidslinje vil nogle tro, at vi er i Samuels tid, nogle Sauls og andre Davids tid. I den lille skala af ting kan de have ret. Du kan se denne tidslinje blive fulgt i udviklingen af mange kirker og bevægelser i deres mindre skala. Men overordnet ser det ud til, at vi er i tiden, hvor vi kun følger Samsons død.

Hvis dette er sandt, så har den profetiske tjeneste af "Samuel"-typen haft nogle profetiske oplevelser og vokser, men er stadig ret umoden. Det er også at lære nogle vigtige lektioner fra at se Samson. Israel kan have en antydning om, at Samuel bliver opdraget som profet, men han er virkelig ikke blevet etableret endnu i folkets øjne, og han har heller ikke fortjent det. Der er stadig meget, der skal modnes. Men i sin tid vil Israel vide, at en profet er blevet oprejst i Israel.

Profetien givet om Samuel i 1 Samuelsbog 2:10 var "... Han vil give sin konge styrke og ophøje sin salvedes horn." Samuel blev født for at bane vejen for Herrens kommende konge. Mange tror, at Israel forkastede Herren ved at kræve en konge, men Herren havde lovet dem en konge, og Samuel kom for at forberede ham. Israel forkastede Herren ved at kræve deres egen konge i deres egen tid i stedet for at vente på Herrens konge for hans tid .

På lignende måde er hovedformålet med den profetiske tjeneste, som nu er ved at modnes, at bane vejen for det apostoliske, der kommer. Vi kan også forvente, at kirken kræver genoprettelse af den apostoliske tjeneste, før Guds udvalgte apostle er modne nok. Vi vil sandsynligvis have at gøre med en apostolisk tjenestes "Saul-type". Det er, hvad kirken vil have krævet og er i virkeligheden deres egen apostel. Herren lytter til og vil ære sit folks anmodninger, ligesom da de var i ørkenen og krævede kød af ham. Han gav dem kød, indtil det løb ud af deres ører. Af denne grund kan vi forvente, at Guds sande apostoliske tjeneste opstår i en tid, hvor kirken er træt af hele det apostoliske, ligesom David blev konge, efter at Israel var blevet led og ked af deres egen konge.

Kirken er nu også i en lignende tilstand, som den var på Samuels tid, og vil uddybe dette mere i næste uge. Hovedpointen, som jeg forsøger at fastslå her, er, at vi i nogen tid fremover stadig vil forberede vejen for fremtidige åndelige generationer. Samuel gjorde klar til kongen, og kongen gjorde klar til sin søn, som skulle bygge den permanente bolig for Herren. Vi skal begynde at tænke strategisk og endda generationer forude. Vi skal være villige til at kæmpe kampe og afsætte forsyningerne for næste generation.

Det er en frygtelig stolthed, der får os til at tro, at alt er for os, og at vi er enden på alle ting. Det er en stor retfærdighed over for Herren at være villig til at forberede sig på de kommende generationer. Et af hovedemnerne i denne undersøgelse er, hvordan "... synderens rigdom er gemt til de retfærdige" (Ordsprogene 13:22b) . Den første del af dette vers siger: "En god mand efterlader sine børns børn en arv" (Ordsprogene 13:22a). Et godt menneske tænker på de kommende generationer, og til dato har kirken ikke gjort det godt i dette, men vi må begynde nu.

Vi skal altid huske på, at det ikke handler om os, men ham. Riget er Hans rige. Det er en ufattelig ære at være i stand til på nogen måde at være med til at bane vejen for hans rige. Vi er ved at lægge grunden til det nu. Vi er her for at forberede vejen for Herrens komme og etableringen af hans herredømme over jorden. Han er den sande konge, der kommer. Profeterne og apostlene kommer for at lægge grundvolden, men riget kan ikke fuldt ud manifestere sig, før Kongen gør det.

Ugens Ord 50
OP