Indhold
Ugen's Ord 2004
38 Herskende Sandhed
af Rick Joyner

Vi har brugt de sidste par uger på at tale om vores behov for ikke bare at have sandheden, men at elske og vandre i den. Sandheden er en af de mest dyrebare gaver, vi har fået – en stor skat, som fortjener at blive æret og beskyttet. Sandheden er imidlertid ikke blot en livsfilosofi eller viden om historiens fakta, men sandheden er Kristus selv. Sandheden er en person. At vandre i sandhed er at vandre i fortrolighed med Herren. Vi kan kende alle doktriner nøjagtigt og alligevel ikke være i lydighed mod Herrens vilje.

Igen, dette er ikke på nogen måde at antyde, at vi ikke ønsker at være hengivne til sund og nøjagtig lære. Hvis vi elsker sandheden, vil vi helt sikkert være hengivne til dette. Men mange tolker det at stå for sandheden som ikke at gå på kompromis med det, de tror på, men deres overbevisninger er alvorligt fejlbehæftede og ofte i konflikt med Bibelen. Det overvældende flertal af kristne synes at tro på det, de er blevet undervist i, i stedet for selv at søge i Skriften. De, der virkelig elsker sandheden, vil bekymre sig nok om at undersøge, hvad de bliver undervist i, og selv søge i Skriften.

Jeg er blevet mere og mere bekymret over, hvor få kristne aldrig har udviklet sunde bibelstudie disciplin. Der er gode bibellærere, men få lærer faktisk andre, hvordan man studerer Bibelen. Dette vil blive et stadig mere ødelæggende problem i de kommende tider. Der er et ordsprog, der siger, at hvis du giver en mand en fisk, får han et måltid, men hvis du lærer ham at fiske, kan han brødføde sig selv resten af livet. Lærerens tjeneste, som er givet til Kristi legeme, gives ikke kun for at undervise, men for at "udruste de hellige" (se Ef 4:12). Efeserbrevet 4 i det Nye Testamente, formidler ikke bare sandhed, men også en kærlighed til sandheden, som tvinger dem, der hører, til at hungre og tørste efter sandhed nok til selv at søge i Skriften.

Spurgeon sagde engang: "Jeg kan finde ti mere, der vil dø for Bibelen for hver, der rent faktisk vil læse den!" Dette er sandsynligvis stadig sandt. Hvis vi virkelig elsker sandheden, vil vi selv søge i Skriften med en hengivebhed for dens skatte. Disse skatte vil være langt mere overbevisende end de andre useriøse ting, der ødelægger så meget af vores liv. Den virkelige test af, hvad vi er dedikeret til, findes i, hvad vi giver vores tid til. Alligevel søger vi mere efter fakta, end vi søger efter Herren selv. Det er ikke kun at høre Herrens ord, vi går efter, men at høre selve Ordet. Når vi opsluger skrifterne, ønsker vi at gøre det sammen med vores lærer. Vi vil ikke bare læse bøger, men vi vil gerne læse de bøger, som vores lærer har tildelt os.

En profetisk ven, Paul Cain, sagde engang til os: "Næsten enhver kætteri er resultatet af mennesker, der forsøger at føre logiske konklusioner til det, som Gud kun har åbenbaret delvist." Da jeg overvejede dette angående nogle læresætninger, som jeg anser for at være kætterske, blev jeg overbevist om, at dette var en meget nøjagtig vurdering. De fleste kætterier er resultatet af dem, der bærer en lære til en konklusion, der er hinsides, hvad Skriften siger. De bliver mere og mere parat til at forsvare sig og holder fast i deres position, indtil de bliver fanatiske i at forsvare den. Så har de uundgåeligt en tendens til at begynde at dømme andre ud fra, hvordan de forholder sig til den holdning, som ikke kan forsvares af Skriftens klare lære.

Når en sag går så langt, bliver det i bedste fald en form for lovtrældom. Som apostlen Paulus forklarede i sine breve til romerne og til korintherne, frigør loven ikke nogen fra kødets begær, men den opflammer dem faktisk! Tydelige beviser på, at dette er tilfældet, er de undersøgelser, der har vist, hvordan de trossamfund, der forbyder at drikke alkohol, har den højeste procentdel af alkoholikere af nogen folkegruppe. I modsætning hertil har jøderne, som ikke forbyder at drikke alkohol, en tendens til at have den laveste procentdel af alkoholikere.

Smerten med næsten enhver, der har været alkoholiker eller opvokset i en familie med én, gør sådan noget som at Jesus rent faktisk drikker vin, utænkeligt. Skrifterne er klare - Jesus drak vin. Han skal også servere den ved det store bryllupsfest. Men de, der har en tendens til at se mere gennem sårene ved at have været udsat for en alkoholiker, vil blive fristet til at tro, at de andre skrifter, der henviser til vin i en positiv sag, må betyde noget andet, hvilket har fået dem til at komme med mange forskellige og ofte tåbelige forklaringer på disse skrifter. Dette er en farlig tendens og vil erodere deres troværdighed hos enhver tænkende person, som mange kirkesamfund har gjort.

Pointen, jeg prøver at gøre, er, at vi næsten er sikre på at blive bedraget, hvis vi lader smerte eller fejltagelser bestemme vores lære. I profetisk symbolik henviser fluer ofte til løgne. Som vi studerede for et par uger siden, er djævelen fluernes Herre, og fluerne sværmer til sår. Sandsynligvis er der kommet mere bedrag fra folk, der har reageret fra deres sår for at danne en lære, end effekten af alle kulterne tilsammen. Vi skal basere vores lære på sund bibelsk sandhed og ikke føre, hvad vi tror er logiske konklusioner, til det, som Gud kun har åbenbaret delvist.

Så lad os alle beslutte os for at elske Guds Ord, idet vi søger i dette at høre stemmen fra Guds ord selv. Lad os også gøre dette med et hjerte, der elsker sandheden nok til ikke at bøje den for vores egne fordomme eller ønsker.

Ugens Ord 39
OP