Indhold
Ugen's Ord 2004
26 Indgangen Til Riget
af Rick Joyner

Som vi dækkede tidligere, siger Salme 89:15-16 en af de mest grundlæggende sandheder, som vi skal forstå om Herren og hans veje, hvis vi skal være hans tilhængere:

Retfærdighed og retfærd er din trones grundvold; Kærlighed, nåde og sandhed går foran dig.
Hvor velsignede er de mennesker, der kender til frydesang! Vandrer O Herre, i dit ansigts lys.

Efterhånden som vi fortsætter mod slutningen af denne tidsalder, og den ultimative konflikt mellem mørkets rige og Guds rige, vil disse grundlæggende sandheder om Gud og hans veje blive mere og mere belyst og i stigende grad angrebet af dem, der tjener den onde. For at stå i disse tider må vi grave vores rødder dybere og dybere ned i disse grundlæggende sandheder, både forstå dem mere og mere og vandre i dem mere og mere.

Det første punkt er, at retfærdighed og retfærd er grundlaget for hans trone. Hans trone er hans myndighedssæde. Det er stedet, hvor riget er etableret og styret fra. Hans trone hviler på to store søjler, retfærdighed og retfærd. Uden at begge disse er vævet sammen i vores liv, vil vi være ubalancerede og derfor let væltet. Hvis vi skal kende ham og repræsentere ham, som han er, må vi også have vores liv bygget på disse to store søjler i hans autoritet.

At vandre i Guds retfærdighed er at gøre, hvad der er ret for ham. Det berømte "Hvad Ville Jesus Gøre" [HVJG] burde være en vejledende regel i vores liv. Vi bør modnes ud over dette til HVJG eller "Hvad gør Jesus", som betyder at vandre i lyset af hans ansigt. Det ultimative mål for vores liv bør være at gøre alle ting i hans nærhed, i fællesskab med ham. Dette kan dog begynde med at overveje alle vores beslutninger med HVJG Hvis der er nogen tvivl om, hvad han ville gøre, bør vi spørge ham, så han kan lære os sine veje.

Hvis vi vandrer ret foran ham, vil vi også begynde at forstå hans retfærdighed. Jeg har ofte hørt kristne sige, at de ikke ønsker Guds retfærdighed, men hans barmhjertighed. I den forstand, de taler i, er jeg helt enig i dette. Jeg beder konstant om ikke at modtage det, jeg fortjener, men det, der blev købt til mig ved Jesu kors – barmhjertigheden, omvendelsen, der leder til forløsning, forligelsen, genoprettelsen og alle fordelene, herunder nu at være en Guds søn .

I ovenstående afsnit siger jeg "omvendelsen, der fører til forløsning", fordi de to altid er forbundet med hinanden. Dette betyder ikke, at vi skal være perfekte, før vi bliver forløst, for hvem af os er nogensinde perfekt omvendt? Vi starter normalt med bare at ville omvende os og har brug for hans hjælp til overhovedet at gøre dette. Alligevel bør vi modnes i alle ting, inklusive omvendelse. Skriften er klar, at sand forløsning går forud for en sand omvendelse.

Guds nåde er ikke kun tilgivelse for vores synder, men den er også kraften til at overvinde synden. Selvom forløsningen er øjeblikkelig, i det øjeblik vi stoler på Jesu kors, kan omvendelse, forsoning og genoprettelse tage meget længere tid, endda et helt liv. Alt dette inkluderer fornyelse af vores sind, så vi tænker, som han tænker – at hade synd og elske retfærdighed. En af de mest kraftfulde tydelige udtalelser af denne grundlæggende sandhed i Skriften, som vi tidligere har dækket, men som er værd at gentage igen, er:

2 Peter 1:2-11.
2. Nåde og fred blive jer stadig rigere til del, idet I lærer Gud og vor Herre Jesus at kende.
Joh. 17:3. 1Pet. 1:2. Judas v:2. KENDE 2Pet. 2:12
3. Alt, hvad der tjener til liv og gudsfrygt, har Han's guddommelige magt skænket os
gennem kundskab om Ham, som kaldte os ved sin herlighed og guddomskraft,
2Kor. 4:4,6. 1Pet. 2:9, 5:10. LIV 1Joh. 1:1.
4. og derved har Han også skænket os sine dyrebare og største forjættelser, for at I ved dem skal undfly fordærvelsen i verden,
som skyldes det onde begær, og få del i guddommelig natur.
Joh. 1:12, 17:21. 2Kor. 3:18, 7:1.Gal. 3:26. Ef. 4:22,24. 1Joh. 1:3, 3:2. GUD'S LØFTER 2Pet. 3:4-9.
5. Sæt netop derfor al iver ind på i jeres tro at vise dyd, i dyden indsigt,
Gal. 5:6,22f. Tit. 3:8.
6. i indsigten afholdenhed, i afholdenheden udholdenhed, i udholdenheden gudsfrygt,
Ap.g. 24:25. 1Kor. 9:25.
7. i gudsfrygten broderkærlighed og i broderkærligheden kærlighed til alle.
1Tess. 3:12, 4:9. Hebr. 13:1. BRODERKÆRLIGHED 1Joh. 2:9-11.
8. Thi når dette findes hos jer og stadig tager til, så tillader det jer ikke at være
uvirksomme eller ufrugtbare i erkendelsen af vor Herre Jesus Kristus.
Tit. 3:14.
9. Og den, der mangler dette, er i sin kortsynethed blind og har glemt, at han er blevet renset fra sine tidligere synder.
Es. 59:10. Ef. 5:26. Hebr. 1:3. Jak. 1:24. 1Joh. 2:11.
10. Derfor, brødre, skal I så meget mere stræbe efter at gøre jeres kaldelse og udvælgelse urokkelig; thi når I gør det, vil I aldrig snuble;
Hebr. 3:14 Judas v:24. UDVÆLGELSE 2Joh. 2:9,11.
11. for så skal der i rigt mål gives jer adgang til vor Herres og frelsers Jesu Kristi evige rige.
GUD'S RIGE Åb. 1:6.

Fordi hans nåde omfatter "hans guddommelige kraft (som) har (datid) givet os alt vedrørende liv og gudsfrygt," hvis vi vandrer i hans nåde, vil hans nåde ændre os på den måde, som Peter beskriver. Sådan er indgangen til hans rige givet os.

At vandre i hans rige og forkynde evangeliet om hans rige er vores primære opgave i slutningen af tidsalderen. Hvis vi gør dette, vil vi repræsentere både hans retfærdighed og hans ret nøjagtigt.

Nu har vi i alle disse ting diskuteret meget mere om hans retfærdighed end hans ret, som vi stadig lægger grunden til. Alligevel kan de ikke adskilles, da de begge er grundlaget for Hans trone. Og vi ser tydeligt, at ligesom Djævelen har gjort sit bedste for at forvirre sagen om hellighed og retfærdighed, så har han gjort det samme med Guds ret, som vi begyndte at tage fat på i sidste uge. Så vi må forstå, at Gud bekymrer sig meget, når mennesker behandles retfærdigt.

For at bringe forløsning og forsoning gik Herren langt ud over retfærdigheden for at åbenbare sin barmhjertighed og udvise barmhjertighed. Vi begyndte også vores liv i ham på grund af hans barmhjertighed. Men hvis vi ikke fortsætte med at omfavne hans barmhjertighed til også at omfavne hans retfærdighed og ret, vil vi fordreje hans barmhjertighed og hans retfærdighed og fortsætte med at leve i uretfærdighed og antagelse. Ligeledes har Herren udvidet sin barmhjertighed til verden i næsten to tusinde år, men den er ved at erfare hans retfærdighed.

Igen, hans nåde er ikke kun tilgivelse for vores synder, men magten til at overvinde synden. Vi "har fået alt, hvad angår liv og gudsfrygt", som er guddommelig. I sin nåde og sin barmhjertighed kender han vores svagheder og giver os tid til at ændre os. Alligevel skal vi altid huske på, at disse er givet for at ændre os, ikke blot overse vores mangler og efterlade os i vores nuværende tilstand. En sådan tro, som teologer har kaldt "billig nåde", er en djævelsk perversion af sandheden og er beregnet til at føre til yderligere fordærv, ikke retfærdigheden og ret, grundlaget for hans trone og derfor hans rige.

Som vi får at vide i Romerbrevet 2:4: "...Guds godhed fører dig til omvendelse..." Det er faktisk hans godhed, der fører til omvendelse mere end frygt for dommen, men hvis vi virkelig oplever hans godhed, vil det føre til omvendelse. Hvem kan opleve hans store barmhjertighed og nåde og ikke kende sig skyldig for at gøre de ting, der mishager ham?

Derfor, for at leve i hans rige og repræsentere det nøjagtigt for verden, må vi fuldt ud omfavne både hans retfærdighed og ret og vokse i forståelse om begge. Dette vil for mange betyde befrielse fra nogle af den mørke tidsalders lære om Hans dom, og for andre befrielse af den "billige nåde", andre har fremmet i en overreaktion på disse ekstremer. Disse sager er ikke kun værdige til en tålmodigheds og udholdenheds eftersyn/gennemgang, de er livsvigtig for os at forstå, hvis vi vil have en nøjagtig forståelse af Herren, og hvad han gør i vores tid.

Ugens Ord 27
OP