Indhold
Ugen's Ord 2004
25 God Dom
af Rick Joyner

I sidste uge begyndte vi at tale om, hvordan Guds dom begynder med hans eget folk (se 1. Peter 4:17). Han kan ikke dømme verden for de ting, som hans eget folk gør, så der skal ske en udrensning, en udrensning af hans folk. Herren lovede, at han ville fjerne ukrudtet blandt sit folk. Dette kan vi være sikre på.

Som vi får at vide i Efeserbrevet 5:27, vil han rense sin brud med sit ord, så "at han kunne præsentere sig selv for menigheden i al hendes herlighed, uden at have nogen plet eller rynke eller noget sådant; men at hun skal være hellig og ulastelig." Derfor vil de, der ikke har mistet deres første kærlighed, eller ladet deres kærlighed blive kold på grund af den udbredende lovløshed, have en hengivenhed til renhed og hellighed, så de kan være forberedt, når han kommer.

I vor tid er hellighed blevet gjort nærmest til et frastødende ord, selv blandt kristne. Dette skyldes begrebet hellighed som mere relateret til overholdelse af loven, der er drevet af en religiøs ånd, og frygten for straf. Men bruden, der har "gjort sig klar" (Åbenbaringen 19:7), gør det ikke på grund af enten en religiøs ånds selviske ambition eller frygten for overholdelse af loven. Hun er ikke en brud, der er bange for, at hvis hun har en plet på sin kjole, vil hun blive straffet af sin brudgom, men derimod en, der er så lidenskabeligt forelsket i ham, at hun ønsker at være perfekt for ham på alle måder. Hun er drevet af kærlighed til ham, ikke frygt eller hendes egen egoisme.

Før vi går videre i vores studie om, hvordan Guds dom kommer over verden, er vi nødt til at forstå lidt mere om arten for hans dom. Hans dom opfattes ofte på måder, der ikke er virkelig bibelske. For det første betyder hans dom ikke nødvendigvis ødelæggelse. Det kan også betyde korrektion af hensyn til forløsning, forsoning og genoprettelse, som vi ofte ser i forhold til Israel i Det Gamle Testamente. Hans domme kommer ofte som den disciplin, han giver til dem, han elsker. Også nogle gange er hans dom ikke engang korrigerende, men snarere dømmer han sit folk til at være retfærdigt og sande, og fortjener belønning frem for disciplin. Som enhver retfærdig domstol er hans dom ofte "uskyldig" i stedet for "skyldig". Guds dom bør kun frygtes af dem, der lever i uretfærdighed. For dem, der lever retfærdigt for ham, er dommen ikke noget, man skal frygte, men snarere at søge, som vi læser i:

Salme 96:11-13:
Lad himlen glæde sig, og jorden fryde sig. Lad havet bruse, og alt hvad det indeholder.
Lad marken juble, og alt hvad der er på den. Så vil alle skovens træer synge af glæde.
For Herrens øjne, for han kommer; thi han kommer for at dømme jorden.
Han vil dømme verden i retfærdighed, og folkene i sin trofasthed.

Når Herrens domme kommer over verden, glæder hans folk sig. Hans domme er altid retfærdige, sande og reelle. Hvis vi lever retfærdigt, hvilket betyder at leve i det rette forhold til Herren, så vil vi aldrig frygte Herrens domme. Når vi kommer til at forstå hans domme og begynder at blive fri af de mange mørke tidsbegreber, der er blevet forkyndt, vil vi være som markens træer og glæde os over, at han kommer for at dømme jorden. Det vil betyde straf for de ugudelige, men som vi vil se, er det det største håb, vi bør have for de ugudeliges frelse.

Der er en udbredt opfattelse blandt mange kristne om, at Herren kommer tilbage for at gøre op med dem, der forfulgte ham og afviste ham. Herren gik ikke til korset, så han kunne komme tilbage og få hævn. De, der gennemborede ham, vil bestemt sørge, ligesom alt det, der spildte dette liv og levede tåbeligt, men Herren sørger over dem, der ikke omvender sig for at blive frelst.

Herren kommer ikke tilbage for at ødelægge verden eller for at få hævn; Han kommer tilbage af samme grund, som han kom første gang – for at redde verden. Verdens forløsning er blevet gennemført ved korset. Når han vender tilbage, vil det, han begyndte med verdens forløsning, blive fuldført ved, at hele verden bliver forsonet med ham og genoprettet af ham. Som vi har diskuteret, vil han "genoprette alle ting" (Matt 17:11) til den tilstand, som det oprindeligt var tiltænkt. For dem, der omfavner hans frelse nu, i de mest vanskelige og prøvende tider, bliver vi en del af en "ny skabning" (Galaterne 6:15) der i høj grad overskrider den oprindelige skabelse. Vi kan faktisk påtage os den guddommelige natur og blive hans egne børn. Men han har stadig til hensigt at genoprette resten af jorden til dets oprindelige formål.

Denne tidsalder vil ende med ødelæggelsen af menneskets resultatløse gerninger og dets indholdsløse tro. Sandheden vil komme, og de gerninger, der virkelig blev grundlagt af Gud, vil forblive som grundlaget for den kommende tidsalder. Målet med disse læresætninger er, at vi ikke kun vil kende, hvad der kommer, men også være forberedte på det. Når vi virkelig er forberedt, som vi burde være, vil vi også glæde os over, at hans dom kommer, og faktisk endda bede om, at den kommer, ligesom Elias gjorde. Hans dom er en god ting, ikke noget at frygte, medmindre vi ikke lever sammen ham.

Så før vi går ind i detaljerne om, hvad der skal ske, vil vi gerne lægge et stærkt fundament for, hvorfor det kommer til at ske. Vi ønsker, at vores eget hjerte skal være i fuldstændig enhed med Herren og hans hensigter, når de kommer. Jeg tror, når vi fortsætter, vil mange blive overrasket over, hvor positiv hans dømmekraft er.

Ugens Ord 26
OP