Indhold
Ugen's Ord 2004
19 Krig I Himlen
af Rick Joyner

I denne uge vil vi begynde et studium af "syndens menneske" eller "antikristen", som er profeteret om at komme og dominere verden for en tid. "Syndens menneske" er personificeringen af menneskets synd i dens dybeste fordærv og dens største magt til fordærv. Vi bliver fortalt om dette i Skriften, så vi kan være forberedte på det, og det er derfor, vi laver denne undersøgelse.

I Matthæus 13:39 sagde Herren, at "...høsten er tidens ende..." Som vi har sagt, er høsten, der kommer ved tidsalderens slutning, modning og høst af alt, hvad der er blevet sået i mennesket, både det gode og det onde. Dette er mere tydeligt, når vi læser hele konteksten af denne udtalelse i:

Matthæus 13:36-43.
36. Derefter forlod Han folkeskarerne og gik hjem. Så kom Han's disciple til Ham og sagde: »Forklar os lignelsen om det giftige rajgræs marken!«
Matt. 15:15. ENDETIDEN (Matt. 13:36-43), 13:47-50.
37. Han svarede og sagde: »Den, som sår den gode sæd, er Menneskesønnen,
38. marken er verden, og den gode sæd er Rigets børn, men rajgræsset den Ondes børn,
Joh. 8:44. Ap.g. 13:10. 1 Joh. 3:8. UGUDELIGE Matt. 23:15.
39. og fjenden, som såede det, er Djævelen; og høsten er verdens ende; og høstfolkene er engle.
Joel 3:18. Åb. 14:15. ENGLE (13:39-40), 16:27.
40. Ligesom nu rajgræsset samles fra og brændes i ild, således skal det ske ved verdens ende.
41. Menneskesønnen skal sende sine engle ud, og de skal samle og fjerne fra Han's rige alle,
der frister andre til fald, og dem, som øver lovløshed;
Matt. 24:31. Zef. 1:3.
42. og de skal kaste dem i ildovnen; dér skal der være gråd og tænderskæren.
Matt. v:50, 8:12, 22:13, 24:51. Dan. 3:6. Åb. 21:18.
43. Da skal de retfærdige stråle som solen i deres Faders rige. Den, som har øren, han høre!
Dan. 12:3. RETFÆRDIG Matt. 13:49.

I lignelsen om hveden og ukrudtet, da arbejderne opdagede, at ukrudtet voksede sammen med hveden, spurgte de godsejeren, om de skulle samle ugresset. Han svarede, at dette kunne bringe hveden i fare. Han befalede dem at »lade begge vokse sammen indtil høsten; og i høsttiden vil jeg sige til høstfolkene: Saml først ukrudtet og bind det i bundter for at brænde det op; men saml hveden i min lade” (vers 30) . Indtil nu har hveden været blandet med mange ukrudtsplanter. Disse er hyklerne og dem, der fortsætter med at "praktisere synd", mens de hævder at tjene Kristus. Disse vil blive adskilt fra den sande "hvede" i de kommende tider, og kirken vil blive så ren og hellig, som Herren fortjener fra sin egen brud.

Dette betyder ikke, at de, der synder, er "ukrudt", da der er forskel på at "praktisere synd" og at snuble af og til, som Jakob bekræftede, at alle gør (se Jakob 3:2). Der er forskel på dem, der hævder at være retfærdige, men faktisk elsker synd mere, og dem, der søger at leve et helligt og retfærdigt liv og elsker retfærdighed, selvom de af og til falder for synd. Dette vil blive mere tydeligt i denne undersøgelse.

Så to af tegnene på, at vi nærmer os slutningen af tidsalder, vil være modenheden af hveden og ukrudtet, og adskillelsen af dem fra hinanden i deres egne grupper. Heri beskrives ugresset som "anstødssten og de, der begår lovløshed" (Matt 13:41) . Disse samles af riget af engle eller sendebud, og de samles i bundter, så de kan brændes. I tidsplanen for de sidste dages begivenheder er vi kun i de første stadier af denne samling.

Efterhånden som dette skrider frem, vil der komme en stor, og til tider meget vanskelig, adskillelse i kirken. For at forberede mig til dette har jeg forsøgt at lægge et grundlag for Herrens forløsende og genoprettende formål. Det er ikke Herrens ønske, at en enkelt sjæl går til grunde. Som vi får at vide i Jakob 2:13, "...barmhjertighed sejrer over dommen." Herren vil meget hellere vise barmhjertighed end dom, selv over for den værste synder. Men der er en tid, hvor de, der virkelig er givet til synd og lovløshed, ikke længere vil blive tolereret i hans kirke.

Engang da jeg kørte i en bil med James Robison, påpegede han noget for mig i en hvedemark, som jeg aldrig har glemt. Han spurgte mig, om jeg kunne kende forskel på hveden og ukrudtet, hvortil jeg svarede, at jeg ikke anede, hvordan jeg skulle gøre dette. Han sagde, at de ligner hinanden meget, og det er svært at skelne dem fra hinanden indtil høsten, for når hveden modnes, vil den bøje sig. Ugræsset fortsætter dog med at stå oprejst. I dette kan vi sige, at hveden bliver mere ydmyg, efterhånden som den modnes, men ukrudt bliver mere arrogant. Stolthed er roden til al menneskelig synd, og stolthed vil blive fundet som den grundlæggende karakterfejl hos dem, som Herren kalder ukrudt og anstødssten.

Som Jack Deere engang påpegede, hvis man tager den kronologiske rækkefølge, hvori apostlen Paulus skrev sine breve, hævder han i et af de første, at han ikke er ringere end de største apostle (se 2 Korintherbrev 11:5). I et brev skrevet omkring fem år senere hævder han at være "den mindste af alle apostle" (1 Korintherbrev 15:9). I et brev skrevet et par år efter det hævder han at være "den mindste af alle hellige" (Efeserne 3:8). I et af sine sidste breve hævder han at være "den største af syndere" (1 Timoteus 1:5). Mønstret her er ret indlysende - med stigende modenhed er der stigende ydmyghed.

Mit formål med disse undersøgelser har været ikke kun at undersøge tidens tegn, men at dele det, som jeg tror kan hjælpe os med at forberede os på dem. Lad os nu bede Herren om at sende sin Helligånd for at undersøge vores hjerter for enhver ond vej, der er inden i os, for at overbevise os om vores synd og føre os til Sandheden, ham selv, så vi kan blive befriet. I vores studie af "syndens menneske" vil vi se menneskets synd i sin fulde modenhed. Når vi ser på dette, ønsker vi først at se, hvordan denne synd kan have en del i vores eget liv, så vi kan ydmyge os selv og søge Guds nåde og blive sat fri. Først efter at vi er frie, vil vi være i stand til at se disse ting tydeligere i andre for at hjælpe dem med at komme fri. Vi må komme fri fra synden og lovløsheden, der er årsagen til de endelige domme, der kommer over denne tidsalder. De, der gør det, vil også begynde at skille sig ud som dem, der "skinne frem som solen (Sønnen)." De vil begynde at ligne Jesus.

Ugens Ord 20
OP