Indhold
Ugen's Ord 2003
45 Opklare Flertydig
af Rick Joyner

I sidste uge behandlede vi kort nogle få grundlæggende principper, der er nødvendige for at forstå vor tids bibelske profetier. Et princip, som vi skal behandle mere i dybden, er det faktum, at de fleste bibelske profetier er meget generelle. Hvorfor gjorde Herren dem ikke mere specifikke?

De fleste profetier i Skriften, inklusive de fleste af de messianske profetier, var så tvetydige, placeret midt i en tilsyneladende anden ikke-relateret tekst, at de ikke blev forstået af selv de mest hengivne profetistuderende, før efter at de var gået i opfyldelse. Det er på grund af dette, at mange studerende af Skriften gennem tiderne har haft en tendens til at se bort fra disse profetier. De troede på dem og deres nøjagtighed, men troede ikke, at de kunne være nyttige bortset fra at hjælpe med at bekræfte eller forstå begivenhederne, efter de skete. Jeg ved, at mange af nutidens mest fremragende bibellærere har det sådan.

Dette kunne være sandt om alle andre profetier undtagen endetidens profetier. Det er indlysende, at efter afslutningen vil disse næppe være så nyttige. Vi har dog brug for at forstå endetidens profetier, før de går i opfyldelse, og vi bliver formanet af Herren til at gøre dette, så vi ved, at vi kan. Vi får kun at vide, at ingen vil vide det nøjagtige tidspunkt, hvor Herren vil vende tilbage. Som I Tessalonikerbrevet 5:4-6 siger:

4. Men I, brødre! lever ikke i mørke, så dagen kan overraske jer som en tyv.
5. Thi alle er I lysets børn og dagens børn; vi hører ikke natten eller mørket til.
6. Så lad os da ikke sove som de andre, men lad os våge og være ædru!

Alligevel vil de fleste profetier ikke være så specifikke, som vi kunne ønske, at de skulle være. Det er der dog en vigtig grund til, og hvis vi forstår hvorfor, vil vi være bedre forberedt til tiden.

Grunden til at Herren giver profetier, der kan være generelle og tvetydige, er, at Han forsøger at lære os at kende Han's stemme, skelne Helligånden og få os til at vokse i tro og visdom, ikke kun viden om, hvad der skal ske. Hvis Herren talte meget klart, specifikt og absolut, ville det ikke kræve megen tro eller visdom fra vores side. Ved at studere profetierne får vi erfaring om Han's sprog.

Et andet princip om profeti er, at jo mere specifik profetien er, jo sværere vil opgaven eller situationen være. Et eksempel på dette i Det Nye Testamente er måden Paulus og de andre apostle så ud til at udføre deres opgaver på. Fordi de var modne, blev de "sendt" af Gud og ikke ført rundt ved hånden. De traf mange vigtige beslutninger med deres egen dømmekraft. Herren gav dem specifik vejledning, såsom den drøm, Han gav til Paulus, der meddelte, at det var tid til at tage til Makedonien. De fulgte Han's instruktioner, og da de ankom der, blev de slået og smidt i fængsel. Alligevel var grunden til, at de var i stand til at glæde sig og tilbede i fængslet, fordi de vidste, at selv med vanskelighederne var de i Guds vilje.

Så hvis Herren taler om en sag i en mere generel forstand, burde det være en opmuntring for os. Men mens man overvejer dette princip, kaldes endetiden gentagne gange for de største vanskelige tider, som verden nogensinde har eller nogensinde vil kende. Det er af denne grund, at profetier om endetiden bliver langt mere detaljerede og specifikke end nogen anden profeti i historien.

Selvom profetierne om endetiden kan være mere specifikke og detaljerede, er de også udformet i meget mere symbolik, hvilket ofte er meget svært at forstå. I øjeblikket synes der at være lige så mange teorier om, hvad meget af dette betyder, som der er dem, der underviser om det. Alligevel ved vi inden slutningen, at Herren vil åbne forståelsen af, hvad dette betyder, når det er nødvendigt.

Daniel fik besked på at forsegle sine profetier indtil endens tid. Et af tegnene på, at vi virkelig er kommet til slutningen, vil være, når disse segl er brudt, og forståelsen kommer.

Som vi ser i Åbenbaringens bog, når et sådant segl brydes eller åbnes, finder store begivenheder sted på jorden. Med tiden vil vi undersøge disse profetier mere grundigt, men indtil videre ønsker vi at forfølge forståelsen af, hvorfor disse ting kommer til at ske. Dette er en grundlæggende forståelse, som vi skal have for at forstå profetierne.

Vi vil også gerne vide, hvorfor disse ting kommer til at finde sted, så vi kender Herrens veje og derfor bliver tættere forenet med Ham. Grundlæggende er de store vanskeligheder i slutningen af denne tidsalder resultatet af Guds veje, der kolliderer med menneskets faldne veje. En af de største grunde til denne undersøgelse er, at vi bedre kan skelne mellem de to.

Når Åbenbaringsbogen er fuldt ud forstået, vil vi blive forbløffet over de detaljer, som den profeti forudsagde. Vi vil også blive overrasket over, hvor meget der allerede er blevet opfyldt. Da Johannes i begyndelsen af åbenbaringen fik at vide, at de ting, han var ved at blive vist, "om kort tid ville ske" blev han ikke løjet overfor. Den eneste måde, hvorpå man kan få indtryk af hele Åbenbaringsbogen udelukkende om endetiden, er ved næsten at have en fuldstændig uvidenhed om historien, hvilket mange desværre har.

Alligevel er der stadig mange profetier i Åbenbaringens bog, Daniel og andre dele af Skriften, som endnu ikke er blevet opfyldt. Bare det at adskille dem, der er blevet opfyldt, fra dem, der endnu skal opfyldes, kan give os stor klarhed og forståelse for vores tid.

Selvom vi også kan forvente mere og mere specifikke detaljer, efterhånden som vi nærmer os slutningen, må vi på grund af de store vanskeligheder, der er forudsagt, modstå at gøre noget mere specifikt, end Gud har skabt det. Husk, at kætteri eller bedrag komme ind gennem en åben dør, ved at forsøge at føre logiske konklusioner på det, som Gud kun har åbenbaret delvist.

Men vi er også lovet, at hvis vi søger, vil vi finde, og hvis vi spørger, vil vi modtage. Hvis vi banker på, åbnes døren for os. I dette studie skal vi søge, vi vil bede Herren om åbenbaring og forståelse, og vi vil blive ved med at banke på, indtil døren åbnes. Af denne grund, når vi studerer sammen, beder jeg jer om at bede sammen med mig om, at Herren giver os åbenbaring, visdom og forståelse.

Et hovedpunkt i vores undersøgelser af dette emne indtil nu har simpelthen været at vække en interesse og et ønske, så du ville bede Herren om forståelse. Jeg forsøger også at føre nogle få grundlæggende principper hjem, som jeg mener er essentielle for at forstå, hvis vi vil forblive på kurs mod en sand viden om disse ting, og ikke bare komme med flere teorier, der yderligere vil mudre vandet. Det er på tide, at vi forstår disse ting.

Ugens Ord 46
OP