Indhold
Ugen's Ord 2003
46 Hovedsagen
af Rick Joyner

Bed sammen med mig om, at Herren giver os åbenbaring, visdom og forståelse. Rick Joyner

Et af mine yndlingscitater er fra Peter Lord, "Det vigtigste er at holde det vigtigste det vigtigste." Mange mennesker bliver distraheret fra livets flod af små bifloder, der fodrer den. Dette fører til overbetoning af læren, hvilket fører til ekstremer, såvel som det værste bedrag af alle – forfølgelsen af en lære med hensyn til Herren selv.

Vi har ofte brug for at høre dette som en påmindelse for at hjælpe med at holde os på sporet. Det er meget bedre at kende Herren og lære at blive i Ham hver dag og ikke kende noget om endetidslæren end at vide alt om endetidslæren og ikke blive i Herren. Hvis vi kommer tættere på Herren og bliver i Ham, vil vi være på det rigtige sted og gøre de rigtige ting, uanset hvor meget vi forstår dem.

Med dette i tankerne ved vi også, at Herren gav de bibelske profetier til os, fordi vi har brug for dem. Vi bør ikke se bort fra noget, som Herren har givet os, hvad enten det er viden, en Åndens gave, Han's rustning eller noget andet. Når vi kommer til "tidernes fylde" bliver vi nødt til at være fuldt udstyret.

Alligevel er jagten på Herren selv altid det vigtigste, og Han skal være den første i alt, hvad vi gør eller studerer. Det er dog ikke det eneste. At afvise de andre ting, som Herren har givet os, er på en helt grundlæggende måde at afvise Ham.

Jeg har hørt nogle glat sige, at vi skal søge Giveren, ikke gaverne. Det lyder klogt og ædelt, men det er faktisk i strid med skrifterne, som formaner os til oprigtigt at ønske og stræbe efter åndelige gaver. Faktisk er det at forfølge gaverne en måde, hvorpå vi forfølger Giveren.

Hvis min kone eller børn ville have de gaver, jeg giver dem mere, end de ønskede mig, ville jeg have et problem. Men fordi jeg elsker dem, elsker jeg at give dem gaver, og jeg elsker at se den glæde, de har, når de modtager dem. Herren har det på samme måde. Selvfølgelig skulle vi ønske Ham mere end Han's gaver, men hvis vi afviser Han's gaver, er vi på en helt grundlæggende måde ved at afvise Ham og fratage Ham glæde. Vi afviser også ting, som vi får brug for.

Jeg deler dette her, fordi menneskelig idealisme, som altid lyder så godt og klogt, er en af sandhedens mest dødbringende fjender. Vi vil diskutere dette mere detaljeret senere, når vi ser på profetierne om antikrist. Antikristen er ikke så meget imod Kristus, som det han præsenteres som en erstatning for Kristus. Det er indlysende, at denne antikrist vil komme i en yderst tiltalende og tilsyneladende god og ædel pakke. For at forberede os til tiden er vi derfor nødt til at begynde at skelne udsagn og læresætninger, der lyder kloge, gode og logiske, men som ikke har noget bibelsk grundlag. Vi vil ofte finde dem selv i konflikt med Skriften.

Derfor beder jeg til, at en af de vigtigste ting, der er givet jer, der gør dette studie sammen med mig, er, at I udvikler en umættelig kærlighed til Skriften, og at I påtager jer Berøernes ædle karakter. Det var dem, der åbenlyst lyttede til Paulus' lære, men så gik hen og ransagede selve Skrifterne for at bekræfte, hvad han sagde.

Vi vil også søge at forbinde alt, hvad vi studerer, til Herren selv og gennem dem at kende Han's veje bedre. At vandre i sandheden kan være meget anderledes end at kende sandheden. Sandhed, der bliver til liv, er mere end blot at kende Herrens Bog; det er at kende bogens Herre.

Det er også sandt, at mange falder til at tilbede Herrens tempel i stedet for templets Herre. Hvad hjælper det mest herlige tempel, hvis Gud ikke er i det? Men hvis Herren er i sit tempel, er det lige meget, hvor herligt templet er, for det vil ikke være templet, der har din opmærksomhed. Hvis vi er alt for fokuserede på templet, må det være fordi templet er tomt.

Nøgleordet her er "overdrevent." Det er vores kald at være en del af Herrens tempel, og mange er endda kaldet til at bygge det. Det er i templet, vi tjener Ham. Alligevel er vi ikke befalet at forkynde kirken, men riget.

Kirken er ikke riget, selvom den bestemt er en del af det, og vil være det primære redskab, hvorigennem riget kommer. Alligevel er Han's rige langt større end kirken, og kirken har brug for at forstå alt, hvad Han gør, fordi vi er kaldet til at være Han's redskaber, hvorigennem Han udfører Han's gerning på jorden.

Mens man husker på, at det vigtigste er at kende Herren og blive i Ham – det vigtigste, som Herren gør på jorden, er at bygge Han's kirke. Hvis vi ikke kan se, hvad Han gør i kirken, vil vi aldrig kunne forstå de andre profetier om disse tider. Endnu værre, hvis vi ikke tager vores plads i det, Han gør i kirken, vil vi aldrig være i Han's vilje.

Det er rigtigt, at du kan forbindes med legemet på mange måder uden at være ordentligt forbundet med hovedet, men det omvendte er ikke sandt. Du kan aldrig blive ordentligt forbundet med hovedet, medmindre du også er forbundet med Han's legeme. Vi kan ikke forstå, hvad Herren gør i dag uden at forstå, hvad Han gør i kirken. Vi kan ikke være en del af det, Han gør i dag, uden at være rigtigt tilsluttet Han's kirke.

Af denne grund er formaningen i 1 Korintherbrev 11:23-30 afgørende, hvis vi skal være en del af Guds hensigter på jorden, og som teksten advarer, endda overleve længe på jorden:

23. Thi fra Herren har jeg modtaget, hvad jeg også har overleveret jer, at Herren Jesus i den nat, da Han blev forrådt, tog brød,
24. takkede, brød det og sagde: »Dette er mit legeme, som gives for jer; gør dette til ihukommelse af mig.
25. Ligeså tog Han også kalken efter aftensmåltidet og sagde: »Denne kalk er den nye pagt ved mit blod; gør dette, så ofte som I drikker den, til ihukommelse af mig.
26. Thi så ofte som I spiser dette brød og drikker kalken, forkynder I Herrens død, indtil Han kommer.
28. Enhver må prøve sig selv og så spise af brødet og drikke af kalken.
29. Thi den, som spiser og drikker uden at ænse, at det er Herrens legeme, spiser og drikker sig selv en dom til.
30. Derfor er der mange svage og syge iblandt jer, og adskillige sover hen.

Vi citerer ofte dette, når vi tager nadver, men det handler ikke kun om elementet brød og vin, men den sandhed, som disse elementer repræsenterer. Alle ritualer er givet til os for at repræsentere vigtige sandheder og konstant blive bragt til vores erindring. Fordømmelsen i versene ovenfor kommer ikke af ikke at deltage i et ritual, men ved at tage del i ritualet på en uværdig måde. Dette er for at tage del i ritualet, mens vi ikke har den virkelighed, som det repræsenterer i vores liv.

Den overtrædelse, der forårsager svaghed, sygdom og død, er at "ikke dømme legemet ret." Dette er fortsat hovedårsagen til svaghed, sygdom og for tidlig død blandt kristne i dag.

Igen handler det ikke om ritualet. Man kan spise alt brødet og drikke al vinen i landet og ikke holde nadver. Nadver er et symbolsk ritual, der har til formål at formidle en dyb sandhed, som vi skal have i vores liv. Dommen kommer ved at forsøge at erstatte ritualet med den virkelighed, det repræsenterer. Vi vil være svage eller syge og skride fremad mod døden i den grad, at vi ikke har fællesskab med Herren og Han's legeme.

Jeg vil komme med endnu en dristig udtalelse, som jeg ikke har plads til bibelsk at slå fast her, men vil senere. Det vil sige, at hvis vi ikke er rigtigt forbundet med Herrens legeme, vil vi blive forbundet med antikrists legeme. Det er lige meget, hvor meget sandhed vi kender, det er sandheden om, at vi lever, der afgør, hvor vi står.

Hvis du ikke har et voksende forhold til et kirkelig legeme, vil du ende i den kategori, hvis du ikke laver en radikal ændring i dit liv nu. Denne ændring er for at komme ind i en lokal menighed. Det er klart i Skriften, at hvis vi ikke har dette forhold, vil vi ikke skelne sandheden eller få Han's liv til at flyde gennem os. Et eksempel på dette er i:

1 Joh 1:7.
men hvis vi vandrer i Lyset, som Han selv er i Lyset, har vi fællesskab med hinanden, og Jesu, Han's Søns blod renser os fra al synd.

Ordet, der er oversat med "fællesskab" i denne tekst, er det græske koinonia, som er meget mere end et håndtryk med hinanden søndag morgen. Dette repræsenterer en sammenføjning i den grad, at Kristi blod eller liv flyder fra det ene lem til det andet.

Hvis du ikke længere er i et stærkt kirkefællesskab, fordi du blev såret eller skuffet, er det på tide at være kristen og tilgive, komme hurtigt over det og komme tilbage i fællesskab med et stærk legeme af troende. Dit liv afhænger bogstaveligt talt af det.

Jeg tvivler personligt på, at nogen nogensinde har været i et forhold med en, der ikke er blevet såret og skuffet. Sand kristendom er et liv baseret på tilgivelse. Hvem blev mere såret eller afvist mere end Jesus af netop dem, Han kom for at frelse? Det er derfor, Han sagde til os, at vi skulle tage vores kors op dagligt. Vi bliver nødt til at dø for os selv på en eller anden måde hver dag, hvis vi skal følge Ham. Hvis vi ikke er villige til at gøre dette, som Han selv sagde, følger vi Ham ikke rigtigt.

Husk, hvad vi diskuterede tidligere, hvordan Guds mest grundlæggende formål på dette tidspunkt er forløsning og genoprettelse? Kirken er kaldet til at være den mest vidunderlige, fuld af herlighed og kraft, forenede, kærlige, sociale væsen, der nogensinde er skabt på jorden. Det bliver det nok ikke før meget tæt på slutningen af denne tidsalder. At vokse op i disse ting er den proces, der vil forvandle os til Han's billede. Hvis vi ikke er villige til at underkaste os processen, vil vi aldrig blive som Ham, og vi vil derfor aldrig gøre Han's vilje.

Det er også sandsynligt, at kirken på mange måder kan være så langt fra, hvad den er kaldet til at være lige nu, som den nogensinde vil være. Vi nærmer os virkelig slutningen af denne tidsalder. Vi kan være sikre på, at før udgangen vil Han's brud være alt, hvad hun er skabt til at være, og hun vil være en brud, der er sin konge værdig. Det, der vil ske, vil sandsynligvis ske hurtigt.

Der er en ny race af lederskab ved at opstå i kirken. Der vil være hyrder, som behandler fårene med al den omsorg, værdighed og respekt, som kongens sønner og døtre fortjener. De vil komme med et hjerte til genoprettelse, der ligner Herrens eget hjerte. De vil ikke se på en eneste menighed af kristne, uanset den tilstand den er i nu, og ønsker at opgive den. De vil ønske at se den genoprettet og blive alt, hvad den er kaldet til at være, ligesom Herrens hjertes ønske er, at hele verden skal genoprettes og blive alt, hvad Han skabte den til at være.

Vi vil ikke blive forenet med Herrens hensigter uden at have dette hjerte til genoprettelse. Vi vil ikke have Han's hjerte, hvis vi har en tendens til at give afkald på Han's folk. Faktisk, jo værre tilstand en kirke er i nu, jo større vil herligheden være, når den bliver genoprettet. Dette er grunden til, at Herren lovede Zerubbabel, at det sidstnævnte hus faktisk ville være herligere end det første, selvom det var tydeligt for alle, at det sidstnævnte hus var ringere end det første. Huset er ikke hovedpunktet, men derimod den herlighed, der åbenbares i det. Noget genoprettet fra ødelæggelse er et større vidne end noget bygget fra begyndelsen. Det er af denne grund, at den genoprettede jord i al evighed vil være et vidne om Guds natur og det godes magt til at sejre over det onde. Igen, jeg gentager og vil gøre det ofte, vi kan ikke forstå disse tider eller være en del af Herrens hensigter i dem uden et hjerte til genoprettelse.

Af denne grund er bøgerne Haggaj, Zakarias, Ezra og Nehemias afgørende for vores tid. Disse talte alle om vanskelighederne og triumferne for den rest, der vendte tilbage til deres land for at genopbygge Herrens tempel og genoprette deres nation. Vi afslutter denne uges lektion med:

Haggaj 2:3-9.
2 Tal nu til Zerubbabel Sjealtiels søn, guvernør i Juda og til Josva Søn Jozadak, Ypperstepræsten, og til resten af folket og sig:
3 Hvem er tilbage blandt jer af dem, som har set dette hus i dets tidligere herlighed? Og hvordan ser du det nu? Er det ikke i dine øjne som intet i forhold til det?
4 Men nu vær stærk, årvågen og modig, O Zerubbabel, siger Herren; vær stærk, årvågen og modig, O Joshua søn Jozadak, Ypperstepræsten; og vær stærk, årvågen og modig, alle jer folk i Landet, siger Herren, og arbejde! For Jeg er med jer, siger hærskarers Herre.
5 I henhold til det løfte, den pagt som Jeg indgik med dig, da du kom ud af Ægypten, fmin Ånd er og bliver i din midte; frygt ikke!
6 For så siger hærskarers Herre: Endnu en gang om en liden stund vil Jeg ryste himmel og jord, havet og det tørre land,
7 og Jeg vil ryste alle nationerne, og deres længsel og rigdomme skal komme, Jeg vil fylde dette hus med herlighed, siger hærskarers Herre.
8 Sølvet mit er, og guldet mit er, siger hærskarers Herre.
9 Sidstnævnte herlighed i dette hus [med dets efterfølger, som kommer med Jesus] skal være større end den tidligere, siger hærskarers Herre; og på dette sted vil Jeg give [den ultimative] fred og velstand, siger Hærskarers Herre.

Jeg bønfalder dig også, hvis du ikke er i et lokalt menighedsorgan, så find en til at slutte dig til. Hvis vi kommer tættere på Herren, vil vi også komme tættere på Han's folk. Vi kan regne med, at der er sår og skuffelser, men hver eneste af dem er en mulighed for os til at blive tilpasset Han's natur. Som apostlen Johannes advarede om, kan vi simpelthen ikke elske Gud uden også at elske Han's folk. Hvis vi virkelig vokser i vores kærlighed til Gud, vil vi også vokse i vores kærlighed til Han's folk.

Der er kirker, der går i frafald, og jeg opfordrer dig ikke til at slutte dig til dem eller blive i en, der gør en klar afvigelse fra gudsfrygt. Skriften advarer os klart om at afvige fra sådan en. Men at være i den kirke, vi er kaldet til at være i, bør have forrang frem for, hvor vi bor - endda mere end et job eller en profession, hvis vi er sande søgende efter Gud. Vores kirkeliv er langt vigtigere, end nogen profession kan være for os.

Ugens Ord 47
OP