Indhold
Ugen's Ord 2003
42 Forståelse
af Rick Joyner

Åbenbaring er at "åbenbare/afsløre." Vi har brug for åbenbaring, fordi vi ved, at vi ikke kan forstå disse ting nøjagtigt, medmindre Herren åbenbarer dem for os. At forstå profetier er ikke et spørgsmål om at finde ud af formler og mønstre. Hvis Helligånden ikke giver os forståelsen, får vi den ikke.

Vi har brug for Han's visdom til at anvende denne viden korrekt. Vi får ikke denne forståelse bare for at være i stand til at fortælle folk: "Jeg fortalte dig det." Hvis vi får forståelse for tiden, er det så vi kan anvende den viden, vi får, til at være forberedte på den tid, vi lever i. Denne forberedelse er ikke kun for at overleve, men for at være effektive udsendinge af riget og for at hjælpe med at forberede sig til riget uanset hvad der sker omkring os.

Forstå "Forståelse." Forståelse er forskellig fra viden. Forståelse kom fra udtrykket "at stå i henhold til" hvilket betyder for virkelig at forstå andre, du skulle stå i deres sted. For at forstå en anden person er vi nødt til at holde op med at overveje, hvad vi føler eller tænker og forsøge at forstå, hvad de føler eller tænker. Det er på denne måde, at vi skal være forbundet med Herren, i enhed med det, Han gør og hvorfor, hvis vi fuldt ud skal forstå, hvad Han siger. Vores mål er at begynde at se med Han's øjne, høre med Han's ører og forstå med Han's hjerte. Når vi står under Ham, begynder vi at antage Han's perspektiv. Det er sand forståelse.

Der er en anden måde, det gælder for os. Folk vidste, hvad elektricitet var, eller havde viden om det, længe før de forstod det. For eksempel vidste de, at lyn var varmt og var en form for kraft. Selvom de vidste, hvad det var, var det først, da de begyndte at forstå, hvordan det fungerede, at de kunne udnytte og bruge det. Når de først forstod, hvordan det fungerede, styrkede de verden med det. Det er det, vi søger at gøre i forhold til Guds kraft.

Vi ved måske, at Herren har kraft. Vi tror måske endda fuldt ud på Han's kraft, men ser den aldrig i vores eget liv. Indtil vi forstår Ham ved at stå under Ham, vil vi ikke blive betroet med kraft. At bruge Han's kraft kræver tro. Tro er meget mere end blot at tro på, at Han har det, det er at tro at se det frigivet. For at gøre dette må vi være i forening med Ham.

Grunden til, at mennesket studerede elektricitet, var for at forstå det, så de kunne bruge det. Vi studerer Gud, ikke for at bruge Ham, men for at blive brugt af Ham. Vi ønsker, at vores viden bliver til en forståelse, der gør det muligt for Han's kraft at blive frigivet gennem os til at udføre Han's gerning.

Med andre ord søger vi ikke kun efter viden om, hvad bibelske profetier betyder, men vi søger at have al den viden, vi kan opnå, hvilket fører til en større forståelse af Herren og Han's veje og derfor en større enhed med Ham. Vi ønsker, at vores viden anvendes på vores liv og på Han's folks liv. Vi ønsker at blive forandret af denne viden og ændret til Han's billede. Derfor beder vi ikke bare Herren om at vise os, hvad der skal ske, men vi vil også gerne vide hvorfor.

Amos 3:7 siger: "Sandelig, Herren Gud gør intet, medmindre han åbenbarer sit hemmelige råd for sine tjenere profeterne." Der er intet sted i loven, hvor Herren forpligtede sig til at gøre dette. Han gør dette, fordi profeterne er Han's venner, og Han ønsker ikke at gøre noget uden sine venner. Det er nøglen til åbenbaring og vores hovedformål – at være så nære venner med Gud, at Han ikke ønsker at gøre noget uden at fortælle os om det.

Hovedplanen Husk det første kardinalpunkt på vores kompas er, at vi først søger, hvad Gud gør, ikke djævelen. En grundlæggende nøgle til at forstå hele Guds hensigt med menneskeheden er opsummeret i Filipperbrevet 1:6: "For jeg er overbevist om netop dette, at han, som begyndte en god gerning i jer, vil fuldende den indtil Kristi Jesu dag." For at sige dette på en anden måde, så starter Herren ikke noget, som Han ikke vil afslutte. Dette betyder også, at Han ikke skabte mennesket eller jorden, med et formål, som Han ikke vil fuldføre. Derfor drejer en nøgle til at forstå alt, hvad Gud gør på jorden, om, at Han fuldfører det værk, Han begyndte i mennesket og på jorden.

En måde, hvorpå vi vil se dette anvendt, er, at alt, som havde et sandt kristent grundlag, vil blive genoprettet til Herren. Dette inkluderer ethvert universitet, hver by – selv enhver nation. Efterhånden som vi nærmer os "perioden for alle tings genoprettelse," som Peter talte om, kommer vi til at se mange sådanne ting, der havde et kristent grundlag, men som synes at være gået tabt ved verdens ånd, genvundet for Kristi formål.

Lad os gå tilbage og lægge et bedre grundlag for dette punkt ved at begynde at tage fat der gælder på nogle andre praktiske måder. Gud skabte mennesket med et formål, og selvom mennesket er blevet fordrevet på grund af syndefaldet, kan vi være helt sikre på, at menneskeheden og jorden og alt det den indeholder, vil blive genoprettet og opfylde det oprindelige formål, som de blev skabt til.

Igen er der en tid, som Peter omtalte som "genoprettelse af alle ting" (Ap.g. 3:21). Alt vil i sidste ende blive genoprettet til sin oprindelige stand og formål. Indstil dette i dit hjerte, for det betyder meget praktisk, at vi ikke kan give op på nogen eller noget. Det betyder, at uanset hvor dybt en person eller gruppe ser ud til at falde ind i fjendens lejr, så kan og vil de blive genoprettet i sidste ende. Derfor opgiver vi ikke håbet om nogen eller noget.

Der er mange bibelske profetier, der vidner om denne fuldstændige genoprettelse, som vi til sin tid vil dække. Men indtil videre ønsker vi, at dette skal være en grundlæggende del af vores mønster til at tolke vores tid, for at kunne genkende Han's formål mere i vores daglige liv. At gøre dette ville resultere i en radikal transformation for mange i både deres tilgang til hele deres liv og deres daglige liv.

I øjeblikket, når du nævner endetiden for næsten enhver kristen, er det første, der normalt kommer til deres sind, kaos og ødelæggelse. Det er der en grund til, og der vil uden tvivl være en masse kaos og ødelæggelse i slutningen af denne tidsalder. Alt, hvad Gud ikke byggede, vil smuldre i den rystelse, der kommer. Alligevel burde vores første tanke i tiden være mening mere end ødelæggelse. Vores første tanke burde være håb for fremtiden, ikke frygt, fordi fremtiden for denne jord er meget lysere end nogen utopisk filosofi eller religion nogensinde har forestillet sig.

Kristne har fået det største håb for fremtiden af andre, og alligevel er dette næsten aldrig engang blevet forkyndt. Evangeliet om riget er virkelig "gode nyheder." Faktisk er det bedre nyheder, end jorden har hørt i de 6.000 år siden Adam. Håb for fremtiden er kristendommens særlige domæne, og alligevel opfattes det næsten universelt som en "dom og dysterhed religion." Dette skal og vil ændre sig. Selv midt i de mørkeste tider, verden nogensinde har været igennem, vil kristne skinne endnu mere strålende på grund af deres tro og håb for fremtiden. Jo mørkere det bliver, jo tættere ved vi, at vi er på frelsens dag for ikke kun os selv, men også for hele jorden.

Guds hovedformål er ikke ødelæggelse, men genoprettelse. Derfor bør vores første tanke, vores hovedfokus, være at se, hvad Gud gør, eller hvad Han bygger, for at genoprette jorden. Selvfølgelig er det vigtigste, Han genopretter på dette tidspunkt, kirken, Han's tempel. Derfor vil enhver kristen, der virkelig bliver i Ham og har Han's hjerte, have et hjerte til at se Han's kirke blive alt, hvad Herren havde til hensigt, at den skulle være. Hvis vi udfører Guds værk, er dette den største og vigtigste ting, Han gør i denne tid, fordi kirken vil være det kar, som Han vil bruge til at genoprette hele jorden.

Lige nu er vi nødt til at sætte ind i vores hjerter, at når vi studerer disse tider, vil vi se det største håb, den største og mest geniale plan for menneskeheden, som nogensinde er blevet udtænkt. Når vi studerer dette, kommer vi til at se mere og mere af vor Guds herlighed, undren og uudgrundelige kærlighed. Der vil komme domme, og der vil være meget ødelæggelse, men dette er kun rydningen af landet, så den mest herlige bolig for Gud kan bygges blandt mennesker, som også vil være en mere herlig bolig for mennesker, end vi nogensinde kunne have fattet.

Jeg havde engang en profetisk oplevelse, hvor jeg pludselig stod foran en radarskærm på et skib. Herren selv stod ved siden af mig. Et blip dukkede op på skærmen, og vi så ud til at være på kollisionskurs med den. Jeg vidste, hvad jeg skulle gøre, så jeg befalede skibet at dreje 90 grader til højre. Blippen forblev lige foran og kom tættere på. Jeg befalede derefter skibet at dreje 90 grader til venstre. Blippen forblev lige foran os, og det var tydeligt, at vi var ved at støde sammen, så jeg satte mig i spænd. Blippen forsvandt, og der skete ikke noget!

Jeg spurgte så Herren, hvad denne blip havde været. Han svarede, at det var det, vi kaldte den store trængsel, eller den store nøds tid. Han sagde, at det kun var et lille glimt på radarskærmen af alt, hvad Han laver, men det er uundgåeligt. Han sagde så, at hvis vi bare vil forblive tæt på Ham, vil vi ikke engang føle det!

Tiden for store problemer er et blip på radarskærmen, og det kommer tættere på. Det er dog kun et lille klap, og det går hurtigt over. Hvad er syv år sammenlignet med evigheden? Hvad er syv år sammenlignet med hele menneskets historie? Hvis vi bliver alt for fokuserede på den tid, vil vi gå glip af de fleste af de virkelig vigtige ting, der sker.

Det betyder ikke, at vi ikke skal være opmærksomme på problemerne og forstå dem, men vi ønsker ikke, at vores fokus på dem kommer ud af proportioner med, hvad det burde være. Det overvældende flertal af det, vi er ved at studere, kommer til at handle om, hvad Gud gør lige nu, lige midt i vores midte, for at forberede verden til den kommende tidsalder, hvor Han vil regere over denne jord.

Ugens Ord 43
OP