Indhold
Ugen's Ord 2003
43 Læse Vores Kompas
af Rick Joyner

Vi har opstillet tre af de fire kardinalpunkter på kompasset ved at bruge kortet fra bibelske profetier, som vil hjælpe os med at navigere gennem vores tid. Disse tre punkter er:

1 Vores hovedmål bør være at forstå, hvad Gud gør, ikke djævelen. (Dette er vores åndelige magnetiske nord, hvorfra alle de andre punkter er bestemt i forhold til bibelske profetier.)

2 De tragedier og ødelæggelser, der kommer over verden, er resultatet af, at mennesket forsøger at leve uden Gud i oprør mod ham. (Derfor bør vores mål være at gøre alt, hvad vi gør med Ham, og i lydighed mod Ham).

3 Ægte dømmekraft er baseret på kærlighed, ikke had eller frygt. (Af denne grund får vi at vide i 1 Timoteus 1:5 "...målet med vores undervisning er kærlighed af et rent hjerte og en god samvittighed og en oprigtig tro.")

I denne uge ønsker vi at tilføje det fjerde kardinalpunkt til vores kompas, så vi kan begynde at navigere gennem tiden ved hjælp af de bibelske profetier for vores tid. Det fjerde kardinalpunkt er: Vores grund til at være her i disse tider er for at opfylde den store opgave. (Ved dette hjælper vi med at bygge en bro for denne nuværende verden ind i den kommende tidsalder – Guds rige på jorden).

I Matthæus 28:18-20 opsummerede Herren formålet, som Han's disciple skulle være hengivne til, indtil Han vender tilbage:

Og Jesus gik op og talte til dem og sagde: "Mig er givet al magt i himlen og på jorden.
"Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i
Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, lær dem at holde alt, hvad jeg har befalet dig; og se,
jeg er med dig altid, selv til tidens ende."

Her ser vi, at grundlaget for denne Missionsbefaling, er Herrens magt og autoritet, som er over alt. Derfor skal Han's autoritet vokse i vores liv for at være budbringere for Han's rige og for at opfylde Missionsbefaling.

Ligesom et kompas har 360 grader, er der mange andre mindre formål, som ikke desto mindre er Guds formål for os. Men når de vigtigste kardinalpunkter er etableret, er det meget nemmere at finde:

1 Hvor vi er.
2 Hvor er vi på vej hen.
3 Hvordan ændrer vi vores kurs, hvis vi ikke er på vej i den rigtige retning.

Hvis vi er på vej i den rigtige retning, vil Kristus være centrum i vores liv. Det betyder, at vores livs overbevisende drift vil være at kende Ham og tjene Ham ved at gøre Han's vilje.

Hvis vi er på vej i den rigtige retning, selvom denne verdens systemer kollapser, har vi et rige, der ikke kan rokkes, som vi vil bygge på i fred med retfærdighed og ret.

Hvis vi er på vej i den rigtige retning, efterhånden som ondskaben i mennesket modnes, hvor synd og ondskab bliver mere udtalt som i Noas dage, vil vi vokse i kærlighed, tro og Åndens frugter, som modarbejder det, der er vokser i verden.

Hvis vi er på vej i den rigtige retning, vil vores liv dreje sig om vores mission – at opfylde Missionsbefaling, dagligt søge at tage mere land for Guds rige ved at åbenbare vor Konges og Han's riges herlighed.

Hvis vi lever, som vi burde, bør vores identitet først og fremmest være, hvem vi er i Kristus, ikke hvem vi er i verden. Med dette mener jeg, at hvis vi tænker på os selv som ingeniører, skolelærere eller endda en mor eller far, er vi ikke på vej til at være eller gøre det, vi er her for. Dette betyder ikke, at disse ikke kan være en identitet. Men hvis vores identitet ikke først og fremmest er, hvem vi er i Kristus, er vi ikke på rette kurs. Tiden kommer, hvor vi næsten helt sikkert vil være "tabt i havet" eller fortabt med resten af menneskeheden.

Det lyder måske alarmerende, men tag ikke fejl, som Herren Jesus selv advarede, da Han holdt sin hovedtale om tidens afslutning: "Fordi lovløsheden vokser, vil de fleste menneskers kærlighed blive kold" (Matt. 24:12). Han sagde ikke, at dette ville ske for "nogle" eller endda "mange," men at det vil ske for "de fleste." Han fortsatte så med at sige i det næste vers: "Men den, der holder ud til enden, han skal blive frelst." Bare det faktum, at du læser dette Ugens Ord, er en indikation af, at du er en søger efter Gud. Du er måske bare en tilfældig søger, eller endda en lejlighedsvis søger, hvilket bestemt er bedre end slet ikke at være en søgende, men det vil ikke være nok til at du vil stå, når stormene kommer over verden. Hvis der er noget i vores liv, der har forrang for Gud, så er det et afgudsbillede, der har tilranet sig Han's retmæssige plads. Hvis dette er tilfældet, skal Han være vores livs hovedfokus og største passion for at komme på kurs. Alt andet er en afledning og bedrag fra det sande kristne liv.

Godt kan være bedstes værste fjende. Godt kan også være Guds værste fjende i vores liv. Det er rigtigt at være hengiven til vores familie, vores job, tjene vores naboer gennem serviceorganisationer osv., men hvis nogen af disse formørker Gud, og vores tjeneste for Ham, som hovedfokus og hengivenhed i vores liv, så har vi lavet afguder af disse ellers gode ting.

At sætte noget over Gud i vores liv reducerer også i høj grad vores effektivitet i de meget gode ting, der kan have taget Han's plads. Mennesket blev skabt til at vandre med Gud, og vi fungerer simpelthen ikke rigtigt uden at være ordentligt forenet med Ham. Vi kan udrette nogle ting, men det vil være langt mindre og langt ringere end, hvad vi kunne have opnået, når det var rigtigt relateret til Ham. Det er grunden til, at vi får at vide i Matthæus 6:33: "Men søg først Han's rige og Han's retfærdighed, så vil alt dette blive jer i tilgift."

Hvis vi elsker Gud mere, end vi elsker vores familie, vil vi elske vores familie meget mere, end vi ellers kunne. Hvis vi vandrer i fællesskab med Gud, adlyder Ham i alle ting og bliver i Ham for at bære frugt, vil vi opnå mange gange mere, hvad vi kunne gøre for denne verden på nogen anden måde.

Hvis vi forfølger Herren og søger at gøre alt, hvad vi gør i lydighed mod Ham, søger vi først Han's rige. At søge Han's rige er at søge det sted, hvor Han er konge. Hvis vi gør dette, vil alt andet, vi har brug for, blive givet til os. Det er Guds højtidelige løfte. Vi er tåbelige til overhovedet at ville gøre noget uden Ham.

Hvis vi skal skelne sandheden for bibelske profetier, må vi forstå, at forståelsen for Han's sandhed ikke kun er et spørgsmål om at få vores principper og formler på plads. Han's sandhed er en flod af levende vand, der giver liv. Det er ikke meningen, at Han's sandhed bare skal give os fakta, men den er beregnet til at ændre os, blive vores liv. Derfor, hvis vi forfølger Han's rige og Han's retfærdighed, så bør Han være konge over mere og mere af vores liv, og vi bør vokse i retfærdighed. Først da vil vores budskab om Han's rige have liv i sig.

Så dette er vores stræben efter at forstå de bibelske profetier i vores tid, ikke blot at kende dem, og at være en del af Guds hensigt i vores tid. At leve i fællesskab og lydighed mod Gud er det eneste grundlag for sand forståelse. Vi kender ikke rigtig Vejen eller Sandheden, hvis ikke Jesus også er vores liv.

Så i denne uge, afgør, at du vil søge at gå med Ham i alt, hvad du gør. Søg Han's rige i alt, hvad du gør ved at søge Han's herredømme i det. Hvis vi er på rette kurs med vores liv, bør Han's tilstedeværelse og Han's autoritet vokse i alt, hvad vi gør, som vi læste i sidste uge i:

Fil. 1:9-11.
9 Jeg beder om, at jeres kærlighed må blive ved med at vokse, og at I må få stadig større åndelig forståelse og dømmekraft,
10 så I kan skønne, hvad der er det væsentlige og træffe de rigtige valg. Jeg beder om,
at I på dommens dag må kunne stå med en ren og uplettet samvittighed
11 og med rige resultater af de gode gerninger, som Kristus har udført gennem jer til ære og pris for Gud.

Ugens Ord 44
OP