Indhold
Ugen's Ord 2003
41 Indstill/Justere Vores Teleskop
af Rick Joyner

I sidste uge diskuterede vi en anden grundlæggende forståelse af, hvorfor mange af begivenhederne i slutningen af denne tidsalder vil ske. Dybest set er de konsekvenserne af, at mennesket forsøger at leve uden Gud. Nogle af disse vil blive afsløret af de politiske spørgsmål, der kredser om Jerusalem, som simpelthen ikke kan løses af mennesker. Disse vil også alvorligt skade dem, der arrogant forsøger at løse dem.

Vi synes måske, det er ædelt at hjælpe de mennesker, der er involveret, med at løse deres problemer omkring Jerusalem, så de kan leve i fred. Mange ting, der er menneskeligt ædle, er åndeligt arrogante og er endda en fornærmelse af Gud. Han's ord er klart i denne sag, og vi vil se det bevist sandt igen og igen før enden. Mange med gode intentioner vil betale prisen for at tro, at de har visdom til at håndtere disse spørgsmål, som berører nogle af Guds grundlæggende formål i disse tider.

Dette rejser også nogle spørgsmål om Guds suverænitet versus menneskets frie vilje. For at være klar over mit eget perspektiv af disse, er jeg overbevist om, at begge er sande, og der er ingen reel konflikt mellem disse perspektiver. Gud er 100 procent suveræn, og i sin suverænitet har Han givet fri vilje til mennesket. De, der ikke forstår princippet om, at vi alle til dels ser og kender til dels, er dem, der har en tendens til at se sådanne forhold i ekstremerne, som bringer unødvendige konflikter i undervisningen.

Dette emne fortjener naturligvis mere opmærksomhed, end vi kan give her. Men hvis vi starter med den ydmyghed, som forstår, at vi alle ser delvist og delvist kender, og at vi har brug for, hvad andre ser og kender for at gøre billedet komplet, vil vi i sidste ende begynde at se et klarere billede af disse forhold. Salme 119:160 siger: "Summen af dit ord er sandhed..." Hvis vi skal komme til sandheden, kan vi ikke basere vores tro på isolerede vers og derefter basere vores lære på dem, uden at tage hensyn til hele Skriften, nogle hvoraf kan synes at være i konflikt med dem. Som Herren sagde i Johannesevangeliet 10:35: "... Skriften kan ikke brydes..." hvilket betyder, at vi ikke bare kan tage en del af den, men skal tage helheden.

Nu, hvis vi bakker lidt op, er det indlysende, at Herren med vilje gjorde jorden ufuldstændig uden mennesket, fordi Han satte mennesket i haven for at dyrke den, og Han gav mennesket myndighed over alt på jorden. Han gjorde med vilje verden ufuldstændig, så den ville have brug for menneskets del. På denne måde kunne mennesket faktisk sætte sit eget præg på skabelsen. Dette var ikke sådan, at mennesket kunne være i modstrid med Gud eller tro, at det kunne forbedre Guds værk, men være et punkt for fællesskab med Gud, hvilket er menneskets mest grundlæggende formål. Det er ikke synd for mennesket at forsøge at kontrollere jorden og dens systemer – mennesket blev skabt til dette. Det er ikke synd for mennesket at opfinde og skabe og forsøge at forbedre sin lod, som det også var meningen. Synden ligger i at gøre alt dette uden Gud, hvilket altid vil føre til korruption.

Gud skabte mennesket til at være fri. Derfor satte han Kundskabens Træ i Haven. Dette var ikke for at give en fristelse, som ville få mennesket til at falde, men snarere kunne der ikke være ægte lydighed fra hjertet, medmindre der var frihed til at være ulydig. Kundskabens træ var stedet, hvor menneskets trofasthed og lydighed skulle bevises, hvis ikke mennesket havde valgt at være ulydig. Da mennesket valgte at være ulydig, opgav han sin frihed for slaveri, til synd og korruption.

Efter syndefaldet og korruptionen af menneskets grundlæggende natur besluttede Gud ikke bare at smide det ler, der var blevet beskadiget, men gik straks i gang med at forløse og genoprette mennesket fra dets egen synd. Han gjorde dette langsomt. Trin for trin og bud på bud forberedte Han menneskeheden til deres Forløser. Forsoningen blev foretaget på korset for menneskehedens forløsning. Så var vejen beredt for menneskehedens genoprettelse.

Vi er lovet gentagne gange i profetien i Skriften, at ikke blot vil mennesket blive forløst, men hele skabningen, der er under menneskets herredømme, som også var udsat for fordærv, og blev forløst af korset, vil også blive genoprettet. Faktisk vil det blive genoprettet til det punkt, hvor løven vil lægge sig sammen med lammet, og børn vil lege med kobraer, som det oprindeligt var meningen. I Ap.g. 3:20-21 sagde Peter:

"... for at han kan sende Jesus, den Kristus, der er fastsat for jer, hvem himlen skal huse indtil genoprettelsen af alt omkring som Gud talte ved sine hellige profeters mund fra gammel tid."

Dette var efter korset, og forløsningen var sket, men Han forklarede, at der ville gå et stykke tid, før genoprettelsesperioden ville omfatte "alle ting." Den mellemliggende tid har dybest set været til fremkaldelse, modning, fuldkommengørelse og træning af dem, der er kaldet til at lede og regere med Jesus i denne genoprettelsesperiode. Som nogle har udtrykt det, har hele denne tidsalder dybest set været "træning til at regere" for dem, der er kaldt, og som gennemgår deres genoprettelse nu.

Når vi bliver frelst, bliver vi ikke øjeblikkeligt fuldkomne, selvom vi står foran Gud, som om vi var det, på grund af den forløsningspris, som Jesus betalte. Alligevel er der en proces, der finder sted, som fornyer vores sind og transformerer os tilbage til billedet af den, hvis billede vi blev skabt til at ligne. Den mest grundlæggende måde dette sker på er angivet i:

2 Korintherbrev 3:17-18.
Herren er Ånden, og hvor Herrens Ånd er, er der frihed.
Men vi ser alle med utilsløret ansigt som i et spejl Herrens herlighed, bliver forvandlet til det samme billede fra herlighed til herlighed, det kommer fra Åndens Herre.

Nu, på grund af den betalte pris, behøver vi ikke at være perfekte for at komme ind i Herrens nærhed. Vi kommer ind i Han's nærhed på grund af Han's søns blod, som blev udgydt for os. Grundlæggende behøver vi ikke at være perfekte for at komme ind i Han's nærhed, men vi bliver fuldkomne ved at komme ind i Han's nærhed. Når vi ser Han's herlighed med et utilsløret ansigt, bliver vi forvandlet til Han's billede eller genoprettet til det billede, som mennesket oprindeligt blev skabt til at være.

Nu er et nøgleord her, at vi skal se Han's herlighed med et "utilsløret ansigt." Mennesket har sat mange facader på, som forvrænger det, det ser, og vil endda forvrænge Guds herlighed. Når vi ser Han's herlighed med disse slør tilbage i vores hjerter, forsøger vi at ændre Ham til vores billede i stedet for at blive ændret af Ham.

Det mest grundlæggende slør over menneskets hjerte og syn er vores stolthed. Det er derfor, Peter senere skrev i:

1 Peter 5:5-7.
ifør jer alle ydmyghed over for hverandre; thi »Gud står de hovmodige imod, men de ydmyge giver han nåde.«
Så ydmyg jer da under Guds vældige hånd,
så Han til sin tid kan ophøje jer.
Kast alle jeres bekymringer på Ham, thi Han har omsorg for jer.

Når Peter fortæller os, at vi skal ydmyge os selv, fortsætter han med at fortælle os det på en måde, som få synes at forstå – vi ydmyger os selv ved at kaste vores bekymring på Gud, fordi vi ved, at Han bekymrer sig om os. Angst eller bekymring er faktisk en meget dyb form for stolthed. Det er stolthed, der dybest set mener, at vores problemer er for store til Gud, så vi bliver nødt til selv at håndtere dem. Ægte ydmyghed er sandhed og virkelighed. Det er at anerkende sandheden og virkeligheden, at uden Gud vil vi lave et forfærdeligt rod af tingene. Derfor kaster vi vores bekymringer på Ham, fordi vi ved, at Han elsker os, som korset overvældende beviser, og Han vil hjælpe os, hvilket Han sendte sin Helligånd til os for.

Grunden til, at jeg tager fat på dette her, er, at vi ikke vil forstå de bibelske profetier fra disse tider nøjagtigt, hvis vi ser dem gennem vores angst for dem. Faktisk omhandler nogle af de mest populære læresætninger om endetidslæren sjældent, og ofte aldrig om, hovedbegivenheden i disse tider. Dette forårsager normalt en grov forvrængning af hele undervisningen og forståelsen af profetierne.

Igen, hvis vi skal navigere gennem disse tider, må vi etablere kardinalpunkterne i vores profetiske kompas. Det er det, vi stadig forsøger at gøre – finde øst, vest, nord og syd for bibelske profetier. Når vi gør dette, vil det være meget nemmere at navigere til et hvilket som helst af de andre punkter på kompasset. At finde Guds hovedformål med disse tider er vores "åndelige magnetiske nord," hvorfra vi så nemt kan finde de andre retninger. Alligevel er det, vi henvender os nu, bare for at vi kan se både Herren og kompasset, så det, vi ser, ikke er så forvrænget. Et meget vigtigt punkt for os at forstå, hvis slørene skal fjernes, findes i:

Matthæus 11:25: På den tid tog Jesus til orde og sagde: »Jeg priser dig, Fader, Himmelens og jordens Herre! fordi du har skjult dette for de vise og kloge og åbenbaret det for de umyndige.

Grundlæggende siger dette skriftsted, at de mest umodne vil skelne sandheden lettere end de kloge, intelligente og lærde, fordi de umodne har en tendens til at være ydmyge, hvilket mest grundlæggende kommer til udtryk ved at være lærenem. De, der kommer til at skelne sandheden om endetiden eller noget, er dem, der kan forblive ydmyge og lærevillige. Dette bliver uddybet i:

Matthæus 18:3-4.
Sandelig siger Jeg jer: hvis I ikke vender om og bliver som børn, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.
Den, der altså vil ydmyge sig og blive som dette barn, han er den største i Himmeriget.

Resultatet af afslutningen på denne tidsalder er begyndelsen af rigets tidsalder på jorden. Vi bør derfor have som et primært formål med dette studie at se og forstå rigets komme, så vi kan komme ind i det, og forkynde evangeliet om riget, så andre kan komme ind. Dette er et primært formål, men ikke det primære formål, som vi vil begynde at behandle i næste uge.

For at være i stand til at skelne sandheden om disse tider, eller om noget andet, må vi kaste al vores bekymring på Ham. Ydmyghed, at kende Guds kærlighed og forblive i Guds fred er påkrævet for at kunne skelne sandheden. Hvis du er ængstelig, vred, bitter osv. vil du se disse profetier gennem disse slør, og deres sande betydning vil blive forvrænget for dig. I Filipperne 1:9-11 fortæller Paulus os, hvad der kræves for sand kundskab og sand dømmekraft:

9 Jeg beder om, at jeres kærlighed må blive ved med at vokse, og at I må få stadig større åndelig forståelse og dømmekraft,
10 så I kan skønne, hvad der er det væsentlige og træffe de rigtige valg. Jeg beder om, at I på dommens dag må kunne stå med en ren og uplettet samvittighed
11 og med rige resultater af de gode gerninger, som Kristus har udført gennem jer til ære og pris for Gud.

Lad os bede for hinanden, mens vi gennemgår disse studier, så vores kærlighed vil vokse mere og mere, og vi vil komme til den virkelige viden og vandre i sand dømmekraft. Alt andet vil forvrænge det, vi ser. Lad os også i alle ting ydmyge os selv og søge Guds hjælp og kaste al vores bekymring på Ham, fordi Han virkelig elsker os.

Ugens Ord 42
OP