Indhold
Ugen's Ord 2003
3 Gå Forsigtigt.
af Rick Joyner

Vores tekst for denne uge er:

Ef. 5:15-17.
15 Se derfor at du vandrer omhyggeligt, [forsigtig, varsom, velovervejet], at det ikke er som tåber,
men som kloge [fornuftige, intelligente, skarpsindige mennesker],
Ef. 6:13. Ordsp. 4:8. Rom. 16:19. Kol. 4:5.
16 så I udnytter tiden [på jorden, anerkend og drage fordel af hver mulighed
og hjælp muligheden med visdom og omhu], for dagene er [fyldt med] ondskab.
Ef. 6:13.
17 Derfor, skal du ikke være uvis og uforstandig [dum og tankeløs], men forstå, hva Herrens viljed er.
Rom. 12:2. Kol. 1:9.

Som nogen engang sagde: "Når du ser et "derfor" i Skriften, så gå tilbage og se, hvad det er der er "derfor." Ovenstående vers er en fortsættelse af sidste uges vers, der omhandlede, hvordan alting vil blive synliggjort af lyset, og at vi skal rejse os, så Kristi lys kan skinne på os. Når vi først står op eller vågner op for dagen, skal vi være forsigtige med, hvordan vi vandre. To måder, vi gør dette på, er ved ikke at spilde vores tid og ved at forstå, hvad Herrens vilje er

. Det er tragisk, at de fleste lærdomme om endetiden kredser mere om antikrist end Kristus. De fleste bøger, jeg har læst om Åbenbaringens bog, lægger langt mere vægt på antikrist end Kristus, selv om denne åbenbaring, som nævnt i det allerførste vers, blev givet til Johannes som "Jesu Kristi åbenbaring..." ( Åb. 1:1). Vi vil aldrig have en rigtig eskatologi ved at fortolke alt ud fra, hvad vi tror antikrist vil gøre. Al sand forståelse vil komme fra, hvordan "Kristi lys" skinner på os.

Alligevel er det afgørende, at vi er forsigtige med, hvordan vi vandre, og som vores tekst for denne uge erklærer, vil vise mænd gå og udnytte deres tid bedst muligt. Tid er en af de mest værdifulde gaver, vi har fået, og vi ved ikke, hvor meget vi har af den. Alligevel er det ikke den måde, vi bruger vores tid klogt på, bare at være konstant optaget. Vi kan have meget travlt, men ikke opnå noget af værdi, hvis vi ikke forstår, hvad Herrens vilje er. Det burde være det primære spørgsmål, som vores liv bør dreje sig om: Hvad er Herrens vilje?

Dette leder os til et andet vigtigt spørgsmål: Hvordan kender vi Herrens vilje? Dette får vi at vide i Romerbrevet 12:2, "Og bliv ikke ligedannet med denne verden, men bliv forvandlet ved fornyelse af dit sind, så du kan prøve, hvad Guds vilje er..." Vi kan ikke forstå, hvad viljen er Guds er for os, så længe vi tænker, som verden tænker. Derfor er det grundlæggende for den sande kristnes vandring at få vores sind fornyet, så vi tænker, som Herren tænker, begynder at se med Han's øjne, høre med Han's ører og forstå med Han's hjerte.

Så hvad har den største effekt på vores tænkning? Er det nyhedsmediet? Er det, hvad vores verdslige lærere lærte os? Eller er det Herrens veje som åbenbaret i Skriften? Jeg er blevet chokeret over, hvor mange formodede solide kristne, selv kristne ledere, vil holde fast i menneskelige filosofier, der er i åbenlys konflikt med Skriften, og vil forblive stædigt beslutsomme i deres humanistiske overbevisning, når de bliver vist skriften, der modbeviser deres holdninger. Dette er en af de ting, vi kan være sikre på, Kristi lys vil afsløre mere og mere – hvor svagt grundlaget for mange kristne og kirker er, fordi de ikke rigtig har fået fornyet deres sind. Som Herren advarede i Matthæus 6:23b: "Hvis lyset i jer derfor er mørke, hvor stort er da ikke mørket!" Det er utvivlsomt dannelsen af vores sind i overensstemmelse med de humanistiske og verdslige filosofier snarere end sund bibelsk sandhed, der er den vigtigste grund til, at så mange kristne forbliver i en sådan forvirring om Guds vilje for deres liv. Ifølge Romerne 12:1, hvis vores sind er blevet forvandlet, vil vi ikke alene vide, hvad Herrens vilje er, vi vil være i stand til at bevise det! Der er ingen på jorden, der burde leve med mere frimodighed, fred og succes end kristne. Dette kræver dog, at man tænker meget anderledes end andre gør. Kan det siges om os?

Ugens Ord 4
OP