Indhold
Ugen's Ord 2003
25 Gode Sko
af Rick Joyner

I denne uge fortsætter vi vores studium af Guds rustning i:

Ef. 6:15.
og på jeres fødder sko rede [til at stå til ansigt mod fjenden, have fast grund under fødderne,
stabilitet, hurtighed og parathed til at forkynde de gode nyheder] om fredens evangelium,
Ef. 2:17. Es. 52:7. Ap.g. 10:36. Rom. 10:15. FRED Fil. 4:7.

Dem er på vandringsture kender værdien af gode sko. Vi må også overveje, at der er en grund til, at vores "vandring med Herren" kaldes en "vandring." Det er ikke et stillestående liv. Det har en bestemt destination og ting, der skal nås undervejs. Det er et herligt liv og det største eventyr, vi kan have på jorden, men det er også meningen, at det skal være hårdt og udfordrende. Ligesom de sko, vi bruger på enhver udfordrende vandretur, vil have en stor effekt på vandringen, skal vi have gode åndelige sko, hvis vi skal klare os godt i vores åndelige vandring.

I dette vers ser vi, at vores sko faktisk er en del af vores rustning. Sko er for at beskytte vores fødder mod den ru jord, som vi skal gå på. Hvis vi ikke havde sko, ville vores fødder blive så sårede, at de snart ville hindre eller endda stoppe vores gang. Vores åndelige sko er beregnet til at gøre det samme – de er vores beskyttelse mod de hårde og barske ting, som vi må møde i dette liv.

Nogen sagde engang: "Livet er hårdt, og så dør du." Selvfølgelig er døden en herlig graduering for kristne, så for os er det en god ting. Alligevel er det rigtigt, at livet er hårdt. Vi er kaldet til at gå på meget hårdt underlag. Når vi nærmer os slutningen af denne tidsalder, vil det blive endnu hårdere. Derfor skal vi være meget opmærksomme på denne del af vores rustning. Vi har brug for de bedste sko til den bedste vandring og de bedste sko er "forberedelsen af fredens evangelium."

Det er interessant, at apostelen ikke siger, at vores fødder skal være sko af fredens evangelium, men af "forberedelsen" til det. Selvfølgelig er der evangeliet, men nogle gange talte Paulus også om sit evangelium. Dette var hans livsbudskab. Det var budskabet, som han blev kaldet til at forkynde især for hedningerne. Han havde gjort sit kald og sit valg sikker ved mange års fokuseret forberedelse. Selvfølgelig er få kaldet til at have en ekstraordinær tjeneste som Paulus, men vi er hver især kaldet til at have vores eget livsbudskab – en unik præsentation af evangeliet, som er fra vores egen erfaring i livet, som forberedte os til vores formål.

Dette indebærer på ingen måde, at vi skal ændre evangeliets principper eller det grundlæggende budskab. Det er heller ikke et spørgsmål om personlig tolkning af hverken lære eller profeti. Det er at have levende vand fra vores inderste væsen. Det er det samme, som Herren roste Peter for, da Peter erklærede Ham for at være Kristus. Peter havde ikke bare modtaget dette fra andre menneskers meninger, men han havde modtaget det direkte fra Faderen selv.

Husk historien om de syv jødiske eksorcister, der forsøgte at uddrive dæmoner ved den "Jesus, som Paulus prædikede?" (Ap.g 19:13). Dæmonen var ikke imponeret. At kende nogen, der kender Herren, giver os ikke nogen autoritet. Ingen af os vil blive frelst, fordi vi tror på den Jesus, som vores forældre kender, eller som vores præst kender - Han skal være vores Jesus! Dette er, hvad det vil sige at have et personligt evangelium – det er det samme budskab til alle, men det er blevet personligt for os. Du kan lære en papegøje at sige ordene, men den vil ikke have nogen kraft, medmindre det kommer fra et hjerte, der forstår. Folk kan også være som papegøjer, men deres budskab lever ikke, medmindre det kommer fra deres egne hjerter.

En af mine yndlingsevangelister er Nicky Cruz. For et par år siden var jeg sammen med ham til et møde, da han præsenterede evangeliets budskab, som jeg ved, han har delt mange tusinde gange. Den var dog lige så frisk, og han var lige så begejstret for det, som om han delte det for første gang. Hans lidenskab for det enkle evangeliske budskab om Guds nåde til at tilgive synder er resultatet af hans egen personlige frelse fra en sådan dybde af synd. Du ved straks, hvad han deler, at dette ikke kun er en lære om Guds nåde, det er en levende demonstration af Guds nåde. Nicky har aldrig mistet kontakten til, hvilken synder han var, og hvor meget kærlighed og nåde Gud havde for ham for at rive ham ud af den synd.

Hvad er dit livsbudskab? Hvad rører dit hjerte mest ved evangeliet? Selvom Paulus prædikede "hele budskabet om dette liv" (Ap.g. 5:20), er det tydeligt, at han havde et særligt formål med at etablere Guds nåde og barmhjertighed over for hedningerne. For Peter var det, at Jesus var opfyldelsen af jødernes håb om deres Messias. For dig kan det være at nå ud til en bestemt by eller en bestemt nation eller folkegruppe.

Selve evangeliets budskab er så vidunderligt, at det altid bør berøre selve dybden af vores væsen. Jeg har set, hvordan alle kristne, uanset hvor modne de er, bliver inspireret igen af en enkelt persons frelse. Ja, selv englene i himlen glæder sig over en enkelt synders omvendelse. Vi må aldrig miste kontakten med Guds fantastiske nåde og herlighed, som er åbenbaret gennem evangeliet. Og vi bør omslutte dette budskab omkring vores vandring med Kristus, som man tager sine sko på og binder dem sikkert. Dette budskab vil beskytte os mod strabadserne i dette liv, som intet andet kan.

Vi skal også være i stand til at formidle "hele budskabet om dette liv," men det er indlysende, at alle budbringere i Skriften og historien også havde en unik præsentation af evangeliet, der gjorde det til deres evangelium. Igen, hvad er dit livsbudskab? Vær fri til at være unik. Hvis du skal have en vellykket vandring har du brug for gode sko. Hvis du vil have en fantastisk vandring har du brug for gode sko. Tag dig tid til at skabe dine bedste sko. Vær fri til at være unik, for dine sko skal passe til dig, ikke en anden.

Ugens Ord 26
OP