Indhold
Ugen's Ord 2003
24 Retfærdighedens Brynje
af Rick Joyner

I denne uge fortsætter vi vores studie af Guds rustning i:

Ef. 6:14b.
Og være iført »retfærdigheds brynje«, [et oprigtig hjerte moralsk retskaffenhed og ret position med Gud],
Es. 11:5, 59:17. Rom. 13:12. 1 Tess. 5:8. 1 Pet. 1:13. SANDHED Fil. 1:18. RETFÆRDIGHED Fil. 3:6-9.

Brynjen er beskyttelse for de vitale organer - hjertet og lungerne. Hjertet pumper blodet, som er vores liv. Lungerne bruges til at trække vejret. Det hebraiske ord for ånde er det samme ord, der bruges om ånd. Åndeligt er vores hjerte kilden til liv, der strømmer gennem os, og vores åndelige lunger er vores evne til at udveksle med det åndelige rige. Begge disse er beskyttet ved at tage retfærdighedens brynje på.

Så hvad er retfærdighedens brynje? Retfærdighed er simpelthen at gøre, hvad der er rigtigt i Guds øjne. Dette er ikke noget, vi bare tilfældigt forsøger at gøre hver dag, men vi må tage vores rustning på for at beskytte vores mest vitale åndelige organer. Vi må iføre os vores rustning for at beskytte vores hjerte mod fjendens giftige pile, som vil forsøge at ødelægge vores hjerte, eller punktere vores åndelige lunger, så vi ikke længere kan trække vejret i Åndens rige.

Det er klart, jo stærkere denne rustning er, jo mere beskyttelse har vi. Styrken af denne del rustning vil afhænge af styrken af vores hengivenhed til at gøre, hvad der er rigtigt i Guds øjne. Dette er noget, som Bibelen lærer, som skal give næring i vores liv. Vi ved også, at den åndelige rustning gives til os på de steder, hvor fjenden vil forsøge at ramme os. Vi kan være sikre på, at han hele tiden vil forsøge at trænge igennem vores brynje. Hvis den er tynd, kommer han igennem. Hvor stærk er vores hengivenhed til at gøre det, der er rigtigt i Guds øjne? Det er præcis, hvor stærk vores beskyttelse er for vores mest vitale åndelige organer.

Fordi Esajas 64:5 siger: "Som urene blev vi til hobe, som en tilsølet klædning al vor retfærd. Vi visnede alle som løvet, vort brøde bortvejred os som vinden." Rom. 3:10 siger: "Der er ingen retfærdig, ikke engang en..." Nogle er blevet bedraget til at tro, at vi aldrig kan blive retfærdige, og derfor er det meningsløst at prøve. Dette bedrag har fået mange til at snuble og vige fra Guds nåde, som Skriften også advarede om ville ske. Det er sandt, at vi ikke er retfærdige i os selv, men vi må forstå, at denne rustning er "hele Guds rustning." Vi skal iføre os Han's retfærdighed, ikke vores egen. Dette er en hengivenhed til, hvad Han mener er rigtigt, ikke hvad vi synes er rigtigt. Det, vi har en tendens til at tro, er rigtigt, svarer normalt til "beskidte klude."

Det er sandt, at vores retfærdighed er i Gud, erhvervet ved tro på Ham og Han's retfærdighed, men Skriften er klar, at hvis vi har sand tro på Ham, vil vi blive i Ham og blive som Ham. Vi forstår, at uanset hvor retfærdige vi bliver i vores handlinger, er det kun på grund af Han's nåde. Men hvis vi vandrer i Guds sande nåde, vil vi blive retfærdige i vores handlinger og vores hjerte.

Det er afgørende, at forvirringen om retfærdighed bliver ryddet op, fordi dette er rustningen, der beskytter vores mest vitale organer. Overvej venligst følgende, som blot er nogle få af de bogstaveligt talt hundredvis af skriftsteder, der vidner og underviser om den retfærdighed, vi skal vandre i:

Salme 45:6-7.
Din trone, o Gud, er til evig tid; et retskaffent scepter er sceptret af dit rige.
Du har elsket retfærdighed og hadet ugudelighed; derfor Gud, din Gud, har salvet dig med glædens olie over dine medmennesker.

Dette er naturligvis skrevet om Herre Jesus, i hvis billede vi skal efterlignes. Hvis dette finder sted, bør vi vokse i vores kærlighed til retfærdighed og vores had til ugudelighed. Hvis vi ikke vokser i disse, så er vi på en eller anden måde blevet omdirigeret fra livets vej. Overvej ligeledes følgende vers fra både Det Gamle og Nye Testamente:

Ordspr. 11:5-6.
Den ulasteliges retfærdighed vil glatte hans vej, men den ugudelige vil falde af sin egen ondskab.
De oprigtiges retfærdighed vil udfri dem, men de troløse vil være fanget af deres egen grådighed.

Ordspr. 11:19-20.
Den, der er standhaftig i retfærdighed, får livet, og den, der jager det onde vil medføre sin egen død.
De perverse af hjertet er en vederstyggelighed for Herren, men de ulastelige i deres vandring er Han's glæde.

Ordspr. 12:28.
På retfærdighedens vej er liv, og på dens vej er der ingen død.

Matt 5:6.
Salige er de, der hungrer og tørster efter retfærdighed, for det skal de vær tilfreds.

Matt 5:20.
For jeg siger jer, at medmindre jeres retfærdighed overgår de skriftkloges og farisæere, kommer I ikke ind i Himmeriget.

Selvfølgelig er den eneste måde, hvorpå vores retfærdighed kan overstige de skriftkloges og farisæernes retfærdighed, ved at påtage os Kristi retfærdighed. Men hvis vi har påtaget os Han's retfærdighed, vil det være tydeligt, som vi ser i følgende vers:

Rom. 3:21-24.
Men nu bortset fra loven er Guds retfærdighed blevet åbenbaret, bliver vidnet af loven og profeterne, selv Guds retfærdighed ved troen på Jesus Kristus for alle dem der tror; thi der er ingen forskel; thi alle har syndet og mangler Guds herlighed, bliver retfærdiggjort som en gave ved hans nåde gennem forløsningen, som er i Kristus Jesus.

2 Kor. 5:21.
Han gjorde ham, der ikke kendte nogen synd, til synd på vores vegne, så vi kunne blive Guds retfærdighed i ham.

Fil. 1:9-11.
Og dette beder jeg, at din kærlighed må blive mere og mere overflødig i virkelig kundskab og al dømmekraft,
så du kan godkende de ting, der er fremragende, for at være oprigtige og ulastelig indtil Kristi dag;
efter at være blevet fyldt med retfærdighedens frugt, som kommer igennem Jesus Kristus, til Guds ære og pris.

1 Tim. 6:10-11.
For kærligheden til penge er en rod til alt muligt ondt, og nogle ved at længes efter det er vandret bort fra troen og gennemboret sig selv med mange sorger. Men flyg fra disse ting, du Guds mand, og jag efter retfærdighed, gudsfrygt, tro, kærlighed, udholdenhed og mildhed.

2 Tim. 3:16-17.
Hele Skriften er inspireret af Gud og nyttig til undervisning, til irettesættelse, for irettesættelse,
til opøvelse i retfærdighed; for at Guds mand kan være egnet, udrustet til enhver god gerning

Det er tydeligt i disse skrifter, at vi påtager os Kristi retfærdighed og bliver Kristi retfærdighed, og at en af grundene til skrifterne er vores træning i retfærdighed.

Dette er åbenbart ikke kun en engangsbegivenhed, når vi rejser os og iklæder os Guds retfærdighed, men det er en livsforfølgelse. Det er resultatet af en "hunger og tørst" efter retfærdighed. Det burde være en grundlæggende hengivenhed i vores liv at gøre, hvad der er rigtigt i Guds øjne, at vokse i vores kærlighed til retfærdigheden, der er rigtigt i Han's øjne, og at afsky det, der er forkert i Han's øjne.

Det er nogle gange en kamp at begynde at hade det onde, som Herren gør, og elske dem, der er fanget i det. Dette kommer med modenhed, hvis vi vokser i sandheden om, at vi ifører os Guds retfærdighed, ikke vores egen. Vi ville være lige så onde som andre, hvis det ikke var for Han's nåde. Det er derfor, vi også skal huske sandheden om, at "Gud er imod de stolte, men giver de ydmyge nåde" (Jakob 4:6). Det er en frygtelig arrogant ting at tro, at vi er bedre end andre, fordi vi har mere nåde, det kan derfor/ koste os vores nåde.

Djævelen vil forsøge at stille anstødssten foran os i vores jagt på enhver sandhed, men vi må lære at træde over dem og fortsætte. Sandheden i det næste vers er afgørende, hvis vi skal gøre dette:

"Men søg først Han's rige og Han's retfærdighed, så vil alt dette føjes til jer” (Matt 6:33).

Hvis vi bare søger riget, vil vi være i ubalance og i sidste ende vakle i vores vandring. Hvis vi bare søger Han's retfærdighed, vil vi ligeledes være i ubalance og i sidste ende vakle. Vi må søge både Han's rige og Han's retfærdighed sammen, hvis vi skal have en afbalanceret vandring på livets vej, som gør Ham i stand til at tilføje "alle disse ting" til os. Dette har vi lagt vægt på i et af de store vers i Det Nye Testamente:

thi Guds rige er ikke at spise og drikke, men retfærdighed og fred og glæde i Helligånden (Rom. 14:17).

Vi ser her, at vandring i riget begynder med retfærdighed. Hvis vi vandreri retfærd for Herren, vil vi kende Han's fred, som så vil åbne os for den største glæde, der kan opleves på denne jord – et liv i forening med Kongen.

Ugens Ord 25
OP