Indhold
Ugen's Ord 2002
50 Magten/Kraften i Dine Ord.
af Rick Joyner

Vores tekst for denne uge er:

Ef. 5:4.
4 Heller ikke skammelig færd eller tåbelig eller grov snak eller [uanstændig eller vulgært] spøg [den slags er utilbørligt], men i stedet tale om din taknemmelighed til din Gud taksigelser.
Ef. 4:29. 1 Tess. 5:18.

Jesus selv kaldes "Ordet." Han er kommunikationen fra Gud. Guds ord har uendelig værdi og kraft. Vores ord har også værdi og kraft i den grad, at vi har troværdighed og forbliver i Herren. Derfor bør vi behandle ord med den største omhu, hvilket er årsagen til formaningen til denne uges vers.

Herren sagde i Matt. 12:34b, "...for munden taler ud fra det, der fylder hjertet." Hvis der kommer snavs og dumhed ud af vores mund, er det, fordi det er det, der er i vores hjerte. Snavs og tåbelig snak er som damp, der siver fra en tekande. Hvis den damp blev lukket, ville tekanden snart opbygge nok kraft til at sprænge køkkenet i luften. Men fordi det får lov at sive ud er det bare en irriterende støj. Vores ord ville have meget mere magt, hvis vi på samme måde kontrollerede deres frigivelse.

Herren sagde også, at det er: "Ikke det, der kommer ind i munden, gør mennesket urent, men det, der kommer ud af munden, det gør mennesket urent" (Matt 15:11). Vi besmitter os selv, når vi taler det, der er beskidt eller groft. Vi får også at vide, at der ikke bør være nogen "grov spøg". Det skal bemærkes, at dette ikke betyder, at der ikke kan være spøg, bare at det ikke er "groft." Hvis du vil tillade en "på denne måde siger Rick" her, kan høj kvalitet, moden, ren spøg hjælpe med den åndelige atmosfære i en kirke eller tjeneste. Alt for mange er blevet bedraget af den religiøse ånd, der indebærer, at noget humoristisk eller sjovt ikke kan være Gud. Vi må ikke glemme, at Gud befalede meget mere fest end faste. Herren sørger dybt over menneskehedens tilstand, men Han elsker også og har det rigtig godt med sine børn. Når vi begynder at tage os selv for alvorligt, er det normalt resultatet af et fæstningsværk af stolthed, har overtaget os. Når humoren forsvinder, er det næsten altid resultatet af en religiøs ånd, der kommer ind. Det er dog vigtigt, at spøg ikke er beskidt, fjollet eller grov, hvilket er under værdigheden af Kongens sønner og døtre.

Vi får også at vide i dette vers, at i stedet for disse ting, som besmitter os, skal der være tak. Få synes at indse, hvor kraftfuld taknemmeligheden kan være. Faktisk får vi at vide i Salme 100:4, at vi "går ind i Han's porte med taksigelse og i Han's forgårde med lovsang." Derfor vil en taknemmelig person gå ind på Herrens domæne, og når de lærer at bevæge sig højere ind i lovprisning, vil de bo i Han's nærvær. I modsætning til dette vil en der klager falde længere ind i mørket og den ondes domæne, hvilket resulterer i meget mere at klage over!

Vi bør starte hver dag med at takke Herren for alle Han's velsignelser og godhed. Der er meget forkert i verden, i enhver kirke og i hvert liv, men troen vil altid se mere på det potentiale end problemerne. Hvis vi vil være på linje med Herren, er det grundlæggende at have et positivt, taknemmeligt hjerte. Dette udleder dog ikke, at vi er uvidende eller blinde for problemer. Det er simpelthen at vide, at Gud er meget større end ethvert problem. Midt i de alvorligste prøvelser kan vi takke Ham, fordi "vi ved, at alle ting samvirker til gode for dem, som elsker Gud, dem, som efter Han's beslutning er kaldede." (Rom 8:28). Alt i vores liv er garanteret af at Gud virker alt til vores bedste. Hvordan kan vi ikke være i en tilstand af konstant taksigelse?

Ugens Ord 51
OP