Indhold
Ugen's Ord 2002
5 Arvens Vidundere.
af Rick Joyner

Når vi fortsætter vores studium af Efeserbrevet, lad os forstå åbenbaringen af vores fulde hensigt i Kristus, som findes i dette store brev:

Ef. 1:6-7.
6 [Så vi kan være Ham] til ære og pris [værd at anbefale] for Han's nådes herlighed [ufortjente gunst og barmhjertighed]
som Han har skænket os i Han's elskede Søn, Kristus Jesus [Messias].
Ef. 1:12,14. Matt. 3:17,17:5. NÅDE Ef. 1:6-8, Ef. 2:7-8
7 I Ham [Kristus Jesus] har vi forløsning [udfrielse og frelse] ved Jesu Kristi blod, syndernes forladelse [tilgivelse]
for vore handlinger [og overtrædelser], i overensstemmelse med Han's rige og generøse nåde.
Ef. 1:14, 2:7. Ap.g. 20:28. Rom. 3:24. 1 Kor. 1:30. Kol. 1:14. 1 Pet. 1:18-19. SYND Ef. 2:1. SYNDSFORLADELSE Kol. 1:14. BLODET Kol. 1:20

Dette er den mest grundlæggende af alle kristne sandheder, men en af de sværeste for os at forstå – vi er accepteret af Gud i Kristus! Frugten af "Træet til Kundskab" om godt og ondt får os til at tro, at vi må gøre noget for at gøre os fortjent til vores accept. Næsten hele livet er en konstant kamp for at måle op til en andens forventninger, en kontinuerlig bedømmelse og scoring af vores præstation, hvormed vi enten belønnes eller straffes. At modtage den ultimative belønning ved at blive adopteret ind i Kongens familie, ikke andet end ved tro på Kristus og det, Han udrettede på korset, udfordrer derfor grundlaget for hele vores livs bøjningsmønster. At overhovedet begynde at forstå dette, resulterer i en forvandling så stor, at vi bliver født på ny. Dette er i sandhed "Han's nådes rigdom". Et helt liv med at overveje denne ene ting ville ikke være nok til at udtømme åbenbaringen af Guds kærlighed, der blev manifesteret på korset. Men for os ikke at holde fast ved [gribe eller fatte] vores accept af Gud gennem korset alene, men vores egen menneskelige indsats, er at fortsætte med at spise af "Kundskabens Træ" og dets giftige frugt i stedet for frugten af "Livets Træ."

Ef. 1:8-10.
8. Hvilket Han gav os i overstrømmende fylde, samtidig med, al visdom og forstand [praktisk indsigt og kundskab],
Ef. 2:7. Kol. 1:9
9 Han kundgjorde os Han's viljes hemmelighed [Han's plan/formål], som er i overensstemmelse med Han's gode vilje [Han's barmhjertige hensigt], ifølge den beslutning, som Han havde fattet hos sig selv [af Han's egen frie vilje],
Ef. 3:3,9. Rom. 16:25. Kol. 1:26. ENDETIDEN Ef. 1:9-14, 2:6-7
10 om den frelsesplan i tidens fylde [opfyldelsen af tiden, slutningen af historien , tidernes klimaks]
at sammenfatte alt, både det himmelske og det jordiske i Kristus.
Ef. 3:2. Gal. 4:4. Kol. 1:20. HIMMEL Ef. 1:20

Det er ofte blevet sagt, at hvis vi ikke forbliver fokuseret på Guds ultimative formål, vil vi konstant blive distraheret/forstyrret af de mindre formål. Mange bliver distraheret/forstyrret fra Livets flod af alle de små bifloder, som fodrer den. Guds ultimative formål med vores liv er Kristus lighed. Formålet med enhver prøvelse i vores liv er at hjælpe os til at blive tilpasset Han's billede. Hvis vi ville holde dette i tankerne, ville det hjælpe os til at forstå alt, hvad der foregår i vores liv. Det ville også hjælpe med at holde os fra at blive distraheret af de mange mindre formål, der konstant forsøger at trække os væk fra Livets Træ – Kristus selv.

Dette bør også være det styrende formål i alt, hvad vi giver vores tid og kræfter til. Det apostoliske mandat var ikke at bygge tjenester eller endda kirker, men at arbejde, indtil Kristus blev dannet i Han's folk (se Gal. 4:19). Hvis vi nogensinde lader noget formørke denne grundlæggende hengivenhed, er vi blevet distraheret fra livets vej. Paulus skrev i 2 Kor. 11:3: "Men jeg frygter, at ligesom slangen forførte Eva ved sin list, skulle jeres sind føres på vildspor fra den enfoldige og rene hengivenhed til Kristus."

Ef. 1:11-14.
11 I Ham [Jesus Kristus] er vi også blevet gjort til Gud's arvinger, [Kristi medarvinger] forudbestemt dertil efter Han's forsæt,
der virker alt i overensstemmelse med Han's egen viljes beslutning
Ef.1:14,18. Rom. 8:29-30. 1 Kor. 12:6. Kol. 1:12
12 for at vi skulle være Han's herlighed til lov og pris, vi, som allerede tidligere havde håbet på Kristus [Messias]
Ef.1:14. Rom. 9:4. Gal. 3:23
13 I Hvem I også kom til troen, da I hørte Sandhedens Ord, Evangeliet [de gode nyheder] om jeres frelse —
ja, i Ham blev også I da I kom til troen, beseglet [bekræftet gyldighed gennem en bestemt handling] med Helligånden,
som var forjættet os [give løfte el. forventning om noget glædeligt].
Ef. 4:30. Kol. 1:5. HELLIGE ÅND Ef. 1:13-14, 1:17. SANDHED Ef. 4:15
14 Den Ånd [Helligånden] som er pantet på vores arv [førstegrøden, det højtideligt løfte og forsmag, udbetalingen på min arv], så at vi Han's ejendomsfolk kan blive forløst [til den købte erhvervelse kan overtage vores besiddelse fuldstændig], Han's herlighed til lov og pris.
1 Mos. 19:5. 2 Mos. 7:6. Mal. 2:9. Rom. 8:16-23. 2 Kor. 1:22, 5:5. Tit. 2:14. 1 Pet. 2:9.

"Vi har opnået en arv," og det er intet mindre end Kristi arv, blevet kaldt Han's brud til at være medarvinger med Ham! Dette er også uforståeligt, især når vi tænker på synden og oprøret mod Gud, som vi blev udfriet fra. At Han ville tage os, som fortjener den evige straf, døden for evigt, og ikke blot give os evigt liv, men villigt dele sin egen arv med os, er en kærlighed, som hele evigheden ikke vil være tid nok til at fatte. Det er ikke underligt, at Han for evigt kaldes Lammet i himlen, da der ikke er større åbenbaring af Han's nådes rigdom, Han's kærlighed og Han's tilgivelse, end hvad Han gjorde for os gennem Han's eget offer.

Ligesom Han's løfte til os om denne arv, har Han givet os Han's Helligånd til at leve i os nu. Hele skatten på jorden er ikke noget værd i forhold til Helligånden, som Han så frit har givet os. Hvor er vores Gud fantastisk! Hvor er Han's veje uransagelige! Sikkert har mennesket i sin mest oprørende fantasi ikke været i stand til at opfinde en historie, der er så vidunderlig som sandheden om Jesu Kristi evangelium. Hvordan kan vi ikke konstant vandre i undren og ærefrygt? Hvordan kan nogen, der kender denne store sandhed, undlade at dele den konstant? Vi elsker, fordi Han elskede os først, og vi deler historien om Han's kærlighed, fordi der ikke er nogen større historie, der nogensinde vil blive fortalt.

Ugens Ord 6
OP