Indhold
Ugen's Ord 2002
43 Kærlighed til Sandheden.
af Rick Joyner

Vores tekst for denne uge er:

Ef. 4:25.
Derfor afvis al falskhed, od løgn [at lyve, bedrage, fortæller halve sandheder, spreder rygter] og
tal sandhed, hver med sin næste; for vi er alle hverandres lemmer [jeg er én del af Kristi legeme].
Ef. v:22. Zak. 8:16. Rom. 12:5. Kol. 3:9.

Når vi tænker på sandhed og vildfarelse, relaterer vi det ofte til læremæssig sandhed og vildfarelse. Den læremæssig sandhed er selvfølgelig vigtig, men at vandre i sandheden kræver langt mere end blot læremæssig sandhed. Vi kan præcist kende alle lære, men hvis vi er tilbøjelige til at bedrage og snyde i vores forhold til andre, vandrer vi i bedrag og fremmer mørkets rige i stedet for Guds rige.

En af de mest grundlæggende kontraster mellem Guds rige og mørkets rige er, at Guds rige er bygget på sandhed, men den ondes magt er løgn og bedrag. Djævelen er løgnens fader, men nåde og sandhed realiseres gennem Jesus. Derfor, jo mere solidt vi er etableret i Guds rige, jo mere hengivne til sandheden vil vi være. Ligeledes vil ethvert bedrag, som vi tillader at forblive i vores liv, være en åben dør for den ondes vej ind i vores liv.

Fordi denne nuværende verden er så fuld af løgn og bedrag, er en af de største skatte, vi kan have, sandheden. En af de største gaver, vi kan have for at hjælpe os med at navigere gennem dette liv, er evnen til at skelne sandhed fra løgn. At søge sandheden og dømmekraften til at skelne den bør derfor være en grundlæggende hengivenhed for enhver kristen. Grundlaget for dette er vores egen hengivenhed til sandheden uden kompromis.

Som vi bliver fortalt i 2 Tess. 2:10, skal vi ikke kun kende sandheden i de sidste dage, men vi skal have "kærlighed til sandheden" for at undgå at blive bedraget. Der kan være stor forskel på at have sandheden og at elske den. Vi kan ønske os sandhed, endda læremæssig sandhed, af mange onde grunde, såsom blot at bevise vores egne holdninger, eller at angribe kirker eller andre, der kan have en læremæssige fejl. De, der har en oprigtig kærlighed til sandheden, bør også vandre i kærlighed, når de bruger sandheden. Først da vil vi bruge den sandhed, som vi er blevet betroet, til at hjælpe med at sætte andre fri, ikke til at angribe dem.

Et bedrag, som vi ofte har set forføre folk, er løgnen om, at hvis de gør ting, der ikke er i deres hjerte, så er de hyklere. Mange er faldet til stofmisbrug eller ulovlig sex, fordi de føler, at de ikke følger deres sande hjerte, hvis de ikke gør, hvad de ønsker at gøre. Dette kan virke tåbeligt for nogle, men bedrag er meget vildledende, og mange falder til denne tåbelighed.

Vi er ikke en "ærlig" person ved at gøre, hvad der ligger i vores hjerte i sådanne tilfælde – er vi en kødelig, syndig person. At gøre, hvad vi føler, er ikke, hvordan vi vandrer i sandhed, men hvordan vi vandrer i den onde, faldne natur, mens vi fornægter Kristus. Sandhed er ikke en følelse - sandhed er en Person. Jesus er Sandheden. At vandre i sandhed er at blive i Ham. Ville Jesus gøre de ting, vi føler os tvunget til at gøre? Som Han bad i Joh. 17:17. "Hellige dem i sandheden, dit ord er sandhed." At følge kødelige ønsker, fordi det er det, vi ønsker at gøre, er ikke at være tro mod os selv, men at underkaste os den ultimative løgn – den selvsamme løgn, der bedragede Eva. Dette er ikke et spørgsmål om, hvorvidt vi er tro mod, hvem vi virkelig er. men mere om vi skal leve af kødet eller Ånden, som vi får at vide i:

Rom. 8:5-9.
5 For dem som er i kødet og styres af sine uhellige lyster, tænker kun på det som er kødeligt; men de som er i overensstemmelse med Ånden og styres af Ånden's ønsker, søger det som tilfredsstiller den Hellig Ånd.
1 Kor. 2:14.
6 For det at være kødelig sindelag er at attrå døden, men at have et åndelig sindlag, er at attrå liv og fred [den åndelige velbefindende, der kommer fra at vandre med Gud, både nu og for evigt].
Rom. 6:21. Gal. 6:8. ÅNDELIG DØD Rom. 8:9. FRED Rom. 12:18.
7 Fordi det kødelig sindelag er fjendskab imod Gud, for det bøjer sig ikke under Guds lov, og det kan det heller ikke gøre;
Gal. 5:17. Kol. 1:21. Jak. 4:4.
8 så de, som er i kødet [leve et liv, der henvender sig til syndige lyster og impulser], kan derfor ikke behage Gud.
Rom. 7:7:5,14, 8:6. Hebr. 11:6. TREENIGHEDEN (Rom. 8:8-10), 1 Kor. 12:4-6.
9 Men du er ikke [lever] i kødet [kontrolleret af den syndige natur], men i Ånden, hvis det i virkeligheden Guds Ånd bor i jer [lede og vejlede dig]. Men hvis nogen ikke har Kristi ånd, han ikke tilhører ham [og ikke er et Guds barn]. 9 Men I derimod er ikke i kødet, men i Ånden, om ellers Guds Ånd bor i jer. Men om nogen ikke har Kristi Ånd, så hører han ikke Ham til, {så er det menneske ikke af Ham}.
1 Kor. 2:12, 3:16, 12:3. 2 Kor. 13:5. Gal. 4:6. 2 Tim. 1:14. 1 Joh. 3:24, 4:13. ÅNDELIG DØD 1 Kor. 2:14.

For at vandre i sandhed må vi "fornægte os selv" eller vores faldne, kødelige natur, korsfæste den og fastslå, at lydighed mod Gud og at behage Ham er vigtigere for os end nogen anden personlig tilfredsstillelse, vi kunne have.

I
Joh. 14:6, sagde Jesus:
"Jeg er Vejen og Sandheden og Livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig."
Joh. 1:4,14, 10:9, 11:25. Es. 35:8. Hebr. 10:20. KRISTI NAVN Joh. 15:1. SANDHED Joh. 14:17.

I Joh. 4:23-24 siger Han:
23 Men dentid kommer, ja, er her allerede, da de sande tilbedere skal tilbede Faderen i Ånd [fra hjertet, det indre menneske]
og Sandhed; for Faderen søger sådanne mennesker til at være Han's tilbedere.
Ef. 2:18. Fil. 3:3. HELLIGE ÅND Joh. 6:63. SANDHED Joh. 5:33.
24 Gud er en Ånd [livets kilde, men usynlig for menneskeheden], og de, som tilbeder Ham, bør tilbede i Ånd og Sandhed.
2 Kor. 3:17. GUD'S VÆSEN (Ånd jfr. Jer. 10:14, Hab. 2:19), Joh. 5:26.

Da vores tekst for denne uge opfordrer os til at "lægge al løgn til side", begynder dette med, at vi lægger vores tilbøjelighed til at lyve og bedrage os selv til side ved at forsøge at retfærdiggøre det, der klart er forbudt af skrifterne og er en krænkelse af Guds Ånd, som lever. i os. Som Joh. 3:21 siger: "Men den, der praktiserer sandheden, kommer til lyset, for at hans gerninger kan blive åbenbaret som udført i Gud." I Joh. 8:32 får vi at vide, "og du skal kende sandheden, og sandheden skal gøre dig fri." Sandheden er, at du blev skabt for ædel, til at være ophøjet som et barn af den højeste Gud og ikke fortsætter med at underkaste dig fjendens basale løgne og adlyde ham i stedet for den Konge, som du gav dit liv og din legeme til.

Ugens Ord 44
OP