Indhold
Ugen's Ord 2002
30 At Blive Udrustet
af Rick Joyner

Denne uges tekst er blevet et af de mest citerede, og for nogle de mest kontroversielle, skriftsteder i nyere tid:

Ef. 4:11-13.
11 Og Han's gaver var [forskellige: Han udpegede selv] og Han udnævnte selv nogle som apostle [specielle budbringere, repræsentanter],
andre profeter [inspirerede af Gud og gør rede for Guds vilje], og igen andre som
evangelister [evangeliske prædikanter der spreder de gode nyheder om frelsen, rejsende missionærer],
nogle pastore [hyrder for Han's flok] og
lærere [som udlægger af det profetiske budskab og underviser i, vejlede i, instruere i Guds Ord].
Luk. 6:16. Ap.g. 11:27, 20:28. Rom. 12:7. 1 Kor: 12:28. Gal. 3:3f. PROFETER Åb. 11:3-12.
12 [Og Han gjorde dette] for at gøre de hellige [Guds folk] fuldt beredt til deres tjenestegerning, at opbygge Kristi legeme, Kirken
1 Kor. 11:1, 12:27. Kol. 1:24. 2 Tim. 3:17. FULDKOMMEN Fil. 2:2. DE HELLIGE Ef. 5:3.
13 indtil vi alle [opnår, bliver udviklet og kommer ind i,] troens enhed i og forståelse af
[den fulde og sande] kundskab om og kendskab til Guds Søn, så vi kan vokse åndeligt til en moden troende,
[fuldkommen personlighed, som intet mindre er den standard, højden af Kristi egen fuldkommenhed]
til det mål af vækst, da vi kan rumme Kristi fylde, og fuldstændig findes i Ham
[Han's manifesteret åndelige fuldstændighed og udøve vores åndelige gaver i enhed],
Ef. 3:18-19. 1 Kor. 14:20. 2 Pet. 3:18. TRO Ef.6:16. ENDETIDEN (Ef. 4:13-15), Fil. 1:6.

Her ser vi, at Herren gav sin kirke en mangfoldighed af tjenester til at udruste kirken. Disse kaldes til at arbejde som et team, hvilket blev demonstreret smukt i det første århundrede. Efter det første århundrede udhulede dette holdbegreb og dermed kirkens åndelige magt og autoritet.

Som vi har nævnt før, er det også bemærkelsesværdigt, at dette er det eneste sted i Det Nye Testamente, at pastor tjenesten er nævnt, men alligevel har pastor tjenesten indtil for nylig næsten fuldstændig domineret kirkens tjeneste. Min pointe med at bringe dette spørgsmål op er ikke at forringe pastor tjenesten Jeg tror, det er meningen, at det skal være meget mere, end det typisk er i dag. Alligevel vil ingen pastore nogensinde blive, hvad de formodes at være, før de indtager deres plads som en del af det hold af tjenester, som Herren gav til at udruste sin kirke.

Mange pastore forsøger at være alle de udrustende tjenester tilsammen for deres kirke. Dette udvander ikke kun deres evne til at gøre det, de er kaldet og salvet til at gøre, men det afskærer også udviklingen og funktionen for dem, der formodes at være i de andre tjenester. Dette reducerer i høj grad effektiviteten af hele kirken. Vi er ikke langt fra den tid, hvor ingen tjreste vil kunne klare det, som ikke er en del af et team.

I de sidste tre årtier har der været et voksende kor af kirkeledere, som er begyndt at erkende behovet for alle de udrustende tjenester der er nævnt ovenfor, og mange anerkender dem nu. Mange har ført det lidt for vidt og er begyndt at tildele titler ganske billigt, men alligevel bevæger den fremadstormende kirke sig mod anerkendelse og implementering af alle de udrustningstjenester, der er givet til kirken. Vi kan simpelthen ikke blive den kirke, vi er kaldet til at være uden dem.

Mange hævder stadig, at der ikke længere er apostle og profeter, fordi vi ikke har brug for dem, efter at Skrifterne blev skrevet. Men Skriften selv afviser dette, såsom vores tekst for i dag, der klart siger, at alle tjenester er givet til kirken "indtil vi alle når til troens enhed, kundskaben om Guds Søn .... målet for den vækst, der hører til Kristi fylde." Har nogen kirke i hele historien nået dette endnu? Jeg har ikke været vidne til eller endda hørt om en, som vi overhovedet kan betragte som tæt på dette, så vi har åbenbart stadig brug for alle disse tjenester.

Dette er nu gammelt nyt for de fleste, der er adskilt fra fremrykkende kirker. Men et afgørende spørgsmål, som vi bør stille, er dette: Kommer de kirker, der anerkender og modtager alle disse udrustende tjenester tættere på målet? At anerkende og modtage disse tjenester er en begyndelse, men finder udrustningen faktisk sted? Det er min opfattelse, at dette sjældent sker, selv i de kirker, der anerkender disse tjenester. I dem kan der være nogle flere mennesker, der er anerkendt i tjenesten, og nogle flere udrustet, men overordnet set er vi langt fra, hvad vi kunne kalde en effektiv udrustningstjeneste i kirken.

Dette er virkelig et af de vigtige spørgsmål i vor tid, og det skal tages op, hvis vi skal opfylde vores mandat som kirke i vores tid. Vi vil derfor fortsætte med dette spørgsmål de næste par uger for at give nogle praktiske svar. Fordi jeg ikke ønsker at efterlade jer bare et spørgsmål i denne uge, så lad mig komme med, hvad jeg synes er det mest grundlæggende spørgsmål, som vi er nødt til at forstå for at løse dette grundlæggende problem i kirken.

Det første, disse tjenester er givet til at gøre, er at hjælpe os med at komme til kundskab om Guds Søn. Dette var det sande apostoliske mandat og er grundlaget for al sand udrustning og tjeneste. For at vokse i vores tjeneste vokser vi ikke bare op til et job, men til en Person – Jesus Kristus. Al sand tjeneste i Det Nye Testamente findes i Ham, og de er videregive til os, så vi ser Han's herlighed.

Tjeneste er simpelthen frugten af at vokse i Kristus-lighed. Vi gør dette ved at se Ham. Derfor vil det centrale budskab i alle sande nytestamentlige tjenester være Kristus selv, ikke blot en lære, og ikke kun spørgsmål som kirkens ledelsee og organisation. Vores effektivitet i den sande tjeneste vil derfor kun være i den grad, at vi ser Ham, og vi selv bliver optaget ved den centrale stilling i Kristi selv i alt.

Ugens Ord 31
OP