Indhold
Ugen's Ord 2002
31 Definitionen Af Vores Kaldelse.
af Rick Joyner

Denne Ord for Ugens tjeneste er en måde, hvorpå vi metodisk søger at synke vores rødder dybere ned i sund bibelsk sandhed, såvel som de vigtige åndelige spørgsmål i vores tid. Af denne grund ønsker vi at dykke lidt dybere ned i den tekst, som vi studerede i sidste uge, Efeserne 4:11-13, som er en af ??de mest kortfattede erklæringer om menighedens formål i Skriften.

11 Og Han's gaver var [forskellige: Han udpegede selv] og Han udnævnte selv nogle som apostle [specielle budbringere, repræsentanter],
andre profeter [inspirerede af Gud og gør rede for Guds vilje], og igen andre som
evangelister [evangeliske prædikanter der spreder de gode nyheder om frelsen, rejsende missionærer],
nogle pastore [hyrder for Han's flok] og
lærere [som udlægger af det profetiske budskab og underviser i, vejlede i, instruere i Guds Ord].
Luk. 6:16. Ap.g. 11:27, 20:28. Rom. 12:7. 1 Kor: 12:28. Gal. 3:3f. PROFETER Åb. 11:3-12.
12 [Og Han gjorde dette] for at gøre de hellige [Guds folk] fuldt beredt til deres tjenestegerning, at opbygge Kristi legeme, Kirken
1 Kor. 11:1, 12:27. Kol. 1:24. 2 Tim. 3:17. FULDKOMMEN Fil. 2:2. DE HELLIGE Ef. 5:3.
13 indtil vi alle [opnår, bliver udviklet og kommer ind i,] troens enhed i og forståelse af
[den fulde og sande] kundskab om og kendskab til Guds Søn, så vi kan vokse åndeligt til en moden troende,
[fuldkommen personlighed, som intet mindre er den standard, højden af Kristi egen fuldkommenhed]
til det mål af vækst, da vi kan rumme Kristi fylde, og fuldstændig findes i Ham
[Han's manifesteret åndelige fuldstændighed og udøve vores åndelige gaver i enhed],
Ef. 3:18-19. 1 Kor. 14:20. 2 Pet. 3:18. TRO Ef.6:16. ENDETIDEN (Ef. 4:13-15), Fil. 1:6.

Her har vi opført de tjenester, der skal udruste kirken til dens formål. Som vi kan se, er det endelige formål at opnå "målet for den vækst , som hører til Kristi fylde". Dette må være vores ultimative mål, og det fokus, der motiverer alt, hvad vi gør i tjenesten. Alt, der afviger fra denne enkelhed af formål, vil føre os på et sidespore fra vores kald. At vokse op i Herren Jesus selv, at kende Ham og blive i Ham er vores mål.

Nu vil vi give en kort beskrivelse af hver af disse tjenester, der er givet til kirken til dette formål, begyndende med den først nævnte, apostelen. Vi får at vide i Hebr. 3:1. "Derfor, hellige brødre, som har del i et himmelsk kald, se på Jesus, vor bekendelses apostel og ypperstepræst." Jesus er apostlen, ligesom Han er profeten, evangelisten, hyrden og læreren. Når vi vokser i tjenesten, vokser vi faktisk op i disse aspekter af Ham.

Den apostolske tjeneste er grundlæggende en sammensætning af alle de andre tjenester. For eksempel kan vi se, at de primære apostle i Skriften; Peter, Johannes og Paulus var alle store lærere, de var bestemt pastorale, profetiske såvel som evangeliske i deres arbejde. Dette betyder dog ikke, at en, der plejer at være alle disse ting, er en apostel. Hvorfor? Fordi den apostolske tjeneste er en autoritet, ikke bare en funktion.

Enhver troende, selv en der virkelig ikke er kaldet til en af de udrustende tjenester, kan til tider bruges til at undervise, at være hyrde andre at profetere eller føre mennesker til Herren. For at være et af disse udrustende tjebester kræver det en befaling. Den apostolske tjeneste kræver en personlig befaling fra Herren selv. Dette kommer ikke kun som et indtryk eller et profetisk ord. I 1 Kor. 9:1 nævner apostlen Paulus først, at det at bekræfte hans apostolske tjeneste er at have "set Jesus, vor Herre". Det er klart, han taler om mere end blot en drøm eller vision her.

Hvorfor skal en apostel se Herren? Apostle er "mesterbyggere" af Herrens tempel, som er kirken. Ligesom Moses, den første i Skriften, der byggede en bolig for Herren, som skulle op på bjerget for at se en model af tabernaklet, før han kunne bygge det, skal apostelen have en klar vision om, hvad han skal bygge. Kirkens model er Jesus selv. Der er noget ved at se herligheden og majestæten af, hvem Han er, som giver en forståelse, fokus og beslutsomhed, som er afgørende for sand apostolsk autoritet.

Den ultimative apostolske byrde kan opsummeres i Gal. 4:19: "Mine børn, med hvem jeg atter er i fødsel, indtil Kristus er dannet i jer." Mange populære definitioner af apostolsk tjeneste fokuserer på, hvad der egentlig er mere administrative gaver end apostolske. Evnen til at rekruttere kirker til en organisation eller undervise i kirkeledelse kan udføres af folk, der ikke engang har et af de udrustningstjenester, der er anført her. En god marketingmedarbejder på flere niveauer kan gøre det. Den sande apostolske salvelse tvinger kirken til at nærme sig Herren, til at se Ham og til at blive formet efter Han's billede, ikke blot at udvikle et system.

Udover at have autoriteten til at bygge, er der også andre spørgsmål relateret til den apostolske tjeneste, såsom at rive ned, adressere fejl, kætteri og frafald. En af grundene til, at der er så megen forvirring og uenighed om så mange læresætninger i dag, er på grund af manglen på sand apostolsk autoritet i kirken. Når denne tjeneste er fuldt genoprettet i kirken, vil den have autoritet til at konfrontere disse store spørgsmål med visdom fra himlen, som vil være hævet over bebrejdelser eller uenighed. En sådan autoritet kommer ikke fra en titel, men en substans og salvelse, som menneskelig visdom ikke kan tilbagevise.

I Ordsp. 24:3-4 får vi at vide, at "Ved visdom bygges et hus, og ved forstand bliver det grundlagt; og af kundskaben fyldes rummene....” Det er visdom, der faktisk bygger huset. Viden vil trække skarer, men vi har ofte forsøgt at trække skarer, før vi bygger huset. Derfor har vi ikke rigtige kirker, men skarer, der samles. Dette vil ændre sig, når den sande apostolske tjeneste er genoprettet. De vil primært komme med visdom, ikke kun viden. De vil måske ikke drage så mange, men de vil bygge noget, som Herren vil bebo.

Der var også en grundlæggende apostolsk karakteristik med en dristig banebrydende natur, som ses hos alle de bibelske apostle. Dette er et ønske om at gå længere, højere og dybere, hvilket tvinger andre til at gøre det samme. Der er intet i denne verden, der smitter mere end en, der kommer tættere på Herren, og dette er den fremtrædende drivkraft i den apostolske tjeneste. Dette kan simpelthen klassificeres som ledelse. Dette er dog en ledelse, der ikke kun dikterer retning, men i virkeligheden leder.

Når den sande apostolske tjeneste dukker op, vil kirken blive draget mere og mere ind i alt det, hun er kaldet til at vandre i. Dette er uforståeligt, som kun kan komme ved den særlige salvelse, der er forbeholdt dem, der er af det stof, der kan være godkendt. Men fordi denne tjeneste også er sammensætningen af alle de andre udrustende tjenester, vil den også være fuldstændig praktisk i undervisning, rådgivning, formidling af visioner og retning, såvel som at nå de fortabte.

Der er ingen tvivl om, at kirken har behov for apostolsk ledelse på dette tidspunkt. Vi kan dog ikke nøjes med billige erstatninger. Hvis vi vil have den ægte vare, må vi være villige til at vente på det. Apostle skabes ikke fra den ene dag til den anden. Selv apostlen Paulus blev kaldet som apostel mange år før han blev bemyndiget til denne tjeneste. Så var han en meget umoden apostel, indtil han voksede og fik erfaring. En af de primære årsager til kirkens overfladiskhed i dag er overfladiskheden hos dem, vi har været villige til at følge.

Ligesom Herren roste den efesiske kirke for at prøve dem, der kaldte sig apostle og ikke var det, er dette et spørgsmål, der er for vigtigt til at overse. Vi kan tage fejl i enten at gå glip af tidspunktet for vores besøg ved ikke at genkende denne tjeneste eller for let modtage dem, der ikke rigtig har varerne. Husk, der er en grøft på hver side af livets vej, men når du er på stien, kender du det på grund af det liv, der flyder.

Ugens Ord 32
OP