Indhold
Ugen's Ord 2002
15 Prøven.
af Rick Joyner

Vores tekst for denne uge er:

Ef. 2:17-19.
17 Og Han kom og forkyndte fredens evangelium for mig, som var langt borte, og fredens evangelium for dem, som var nær.
Es. 52:7, 57:19. Ap.g. 2:39, 10:9.
18 For gennem/ved Ham har vi begge adgang ved én Ånd, til Faderen [så jeg er i stand til at nærme mig Ham].
Ef. 3:12. Joh. 10:9, 14:6. Rom. 5:2. Hebr. 10:19. TREENIGHEDEN Ef. 4:4-6. HELLIGE ÅND Ef. 3:5.
19 Derfor er jeg nu ikke længer udenforstående [landflygtige og udlændinge, der er udelukket fra en borgers rettigheder], men jeg har nu statsborgerskab sammen med de hellige [Guds eget folk, indviet og indsat af Gud selv]; og jeg hører nu til Guds [egen] husstand,
Ef. v:12, 3:6. Fil. 3:20. Kol. 1:12. MENIGHEDEN KALDES Ef. 2:22. DE HELLIGE Ef. 3:8.

Evangeliet, der førte os til frelse, var et budskab om fred. I 2 Kor. 13:5 bliver vi opfordret til: "Prøv jer selv for at se, om I er i troen; prøv jer selv!" En af de primære prøver for, om vi fortsætter på livets vej, er freden i vores liv. Jesus er Fredsfyrsten, og hvis vi går tæt på Ham, vil der være en fred i vores liv, som overgår alt, hvad der kan kendes i denne verden uden Ham.

Hvis der er mangel på fred i vores liv, hvis der er stræben og angst, så er vi drevet fra Ham. Hvis dette er tilfældet, er vi bestemt nødt til at lytte til formaningen om at "undersøge jer selv!" Hvor mistede vi skiftet? Hvad er der kommet ind i vores liv, som begyndte at formørke vores forhold til Ham?

Vi får at vide, at vi gennem Jesus "har vores adgang i én Ånd til Faderen." Det grundlæggende formål med forsoningen er at genoprette forholdet mellem Gud og mennesker. Bliver dette opnået i vores liv? Den primære måde, hvorpå vi kan bestemme, i hvilken grad forløsning har virket i vores liv, er ved, hvor tæt vi er på Herren. Hvordan er dit forhold til Herren i disse dage? Dette er en anden grundlæggende måde, hvorpå vi kan prøve i hvilken grad vi stadig vandrer i sandhed – kommer vi stadig tættere på Herren?

Dette vedrører også det næste vers, vi er "ikke længere fremmede og udlændinge men er medborger sammen med de hellige og er af Guds husstand." En måde, hvorpå jeg kan fortælle, hvor tæt jeg er på nogen, er ved, hvor godt jeg føler mig i deres hus. Der er nogle mennesker, som jeg føler mig så godt tilpas med, at jeg ikke engang behøver at spørge, om jeg må gå i køleskabet og få noget at spise eller drikke. Hvis jeg ikke kender nogen særlig godt, ville jeg aldrig gøre sådan noget. Men jeg kommer aldrig til at trives så godt i andres hus, som jeg gør mit eget. Hvor godt føler du dig i Guds hus? Jeg taler ikke om en kirkebygning, men derimod i Han's nærhed, midt i Han's folk.

Herrens husstand er også vores hus. Vi er ikke fremmede og bør aldrig føle os som fremmede i Herrens nærhed, men snarere skal vi føle os hjemme. Dette tager tid for enhver ny troende, men det er en anden måde, hvorpå vi kan måle, hvordan vi har det. Hvor føler vi os bedst hjemme? Dette er, hvad der uddybes i:

2 Kor. 5:6-8.
5. Og den, som har sat os i stand netop til dette, er Gud, der gav os Ånden som pant.
2 Kor. 1:22. Rom. 8:15. Ef. 1:14.
6. Så er vi da altid ved godt mod, Og da vi ved, at vi ikke er hjemme hos Herren, så længe vi har vort hjem i legemet —
1 Krøn. 29:15. Sl. 39:13, 119:19. Hebr. 11:13.
7. For vi vandrer i tro her [vi styrer vores liv og opføre os ved vores overbevisning eller tro respekterer menneskets forhold til Gud og guddommelige ting, med tillid og hellig iver; derfor vandre vi], ikke i hvad vi ser eller udseende —
Rom. 8:24. 1 Kor. 13:12. Hebr. 11:1. 1 Pet. 1:8. TRO 2 Kor. 13:5.
8. så er vi ved godt mod og vil hellere vandre bort fra legemet og komme hjem til Herren.
Fil. 1:23. 1 Tess. 4:17.

Føler vi os mere trygge ved at gå i tro end ved det, vi ser? Bliver vi mere hjemme i det himmelske end i det naturlige? Som Joe Garlington engang sagde: "Vi er ikke mennesker, der har en midlertidig åndelig oplevelse, men vi er åndelige væsener, der har en midlertidig menneskelig oplevelse." Et af de populære spørgsmål i dag er "Hvem er din far?" Når du tænker på din far, hvem tænker du så på først? Er det din far i himlen eller din jordiske far? Vi kan også spørge: "Hvor er dit hjem?" Når du tænker på hjem, hvad skal du så først tænke på?

Ugens Ord 16
OP