Indhold
Ugen's Ord 2002
12 Guds Gave 2.
af Rick Joyner

I denne uge fortsætter vi vores studium i:

Ef. 2:10.
10 For jeg er Guds værk, skabt i Kristus Jesus [født påny] så jeg kan udføre gode gerninger, som Gud forud har fastsat/lagt til rette for at jeg skulle vandre i dem [gå på veje/stier som Han har forudberedt før tiden], og [leve det gode liv, som Han på forhånd har fastlagt og gjort klar så jeg kan leve det].
Sal. 100:3. 2 Kor. 5:17. Titus 2:14. GODE GERNINGER Kol. 1:10. SKABE Ef. 2:15.

Det første punkt i denne tekst er, at vi er Guds håndværk, ikke vores eget. I verden er "selvlavede" mænd og kvinder værdsat, men ikke i Kristus. Vores mål er at underkaste os Han's håndværk, at blive det, Han ønsker, vi skal være. Hvordan gør vi dette?

For det første må vi forstå, at der ikke sker noget i vores liv, som ikke er tilladt af Gud for vores fuldkommengørelse. Han er keramikeren, og vi er leret. Vi snurrer på livets drejeskive, og begivenhederne i vores liv er Han's hænder, der former os. Vores mål må være at blive let for Ham at arbejde med ved ikke at modstå Han's handlinger i vores liv, men at lade os selv blive formet af dem.

Dette er sjældent let, og nogle gange kan det være ret forvirrende. Vi ønsker at underkaste os Gud, men vi er kaldet til at modstå djævelen. Nogle af begivenhederne i vores liv er fra djævelen, så hvordan skelner vi dem? Nogle af Guds handlinger i vores liv er også at modne os, hvilket inkluderer at lade djævelen teste os. Underordner vi os også disse?

Det kunne være lettere, hvis der var enkle svar på disse spørgsmål, men hvis der var, ville vi ikke skulle søge Herren og Han's visdom, som vi gør nu. Der er svar på situationer, der kan være komplekse, der kræver visdom fra oven for at forstå. Grundlæggende er vejen gennem enhver situation og prøvelse i vores liv at følge Kristus. Som vi bliver fortalt i 2 Kor. 2:14: "Men Gud være tak, som altid leder os i sin triumf i Kristus og åbenbarer gennem os den søde duft af kundskaben om Ham overalt."

Han leder os i Han's triumf, hvilket betyder, at vi skal følge Ham. For at følge Ham må vi søge Ham, se Ham og holde vores opmærksomhed på Ham. Dette er formålet med næsten enhver prøvelse i vores liv, og det færdige arbejde med enhver prøvelse er, at vi skal komme tættere på Ham. Jo hurtigere vi giver os selv til at finde Ham, og jo mere beslutsomme vi er til at følge Ham gennem en prøvelse, jo hurtigere kommer vi normalt ud af det. Men at følge Ham vil altid føre til korset. Han's triumf var korset, og det er vores også. Derfor sagde Han i Matt. 16:25: "For den, der vil redde sit liv, skal miste det; men den, der mister sit liv for min skyld, skal finde det." Hvis vi er i Kristus, skal vi være døde for denne verden. Det er umuligt at fornærme en død person. Det er umuligt for en død person at føle sig afvist eller misbrugt. Hvis dette er sandt, kan vi reagere på enhver situation med Guds kærlighed. Det er på denne måde, at Han med vores triumf over enhver prøvelse "gennem os åbenbares den søde duft af kundskaben om Ham overalt" (2 Kor. 2:14).

Så for at forenkle vores situation kan vi spørge: "Manifesterer mit svar på denne prøvelse Kristus? Hvis ikke, hvordan skal jeg så ændre mit svar på denne situation, så jeg kan manifestere Ham? Når vi gør dette, vil vi blive tilpasset Han's billede, bliver Han's håndværk, der er åbenlyst for denne verden.

Som Ef. 2:10 også siger, blev vi skabt i Ham "til gode gerninger". Dette er et primært tema i Jakobs Brev, som vi læser i:

Jak. 2:18-24.
18 Men nu kunne en sige: »Du har tro, jeg har gerninger.» Så vis mig din tro uden gerninger,
og jeg vil gennem mine gerninger vise dig min tro.
19 Du tror, at Gud er én; deri gør du ret; det tror dæmonerne, onde ånder også —
og skælver [i ærefrygt, de har set Han's vrede]!
Matt. 8:29. Mark. 1:24. Luk. 4:34. Ap.g. 19:15. OND ÅND 1 Joh. 4:1-6.
20. Men ønsker du, tankeløse tåbelige [åndelig overfladiske] menneske,
bevis for, at tro uden [gode] gerninger er ubrugelig og gold?
GERNINGER ( Jak. 2:-20-22), 2:26.
21. Blev ikke vor fader Abraham retfærdiggjort af gerninger, da han [af lydighed, som gav udtryk for sin tro],
ved at bringe sin søn Isak som offer til Gud på alteret?
1 Mos. 22;1ff. Hebr. 11:17. alter Åb. 6:9.
22 Du ser altså, at [hans] tro virkede sammen med hans gerninger,
og som et resultat af gerningerne nåede troen sin fuldendelse,
[nåede sin modenhed, da han gav udtryk for sin tro gennem lydighed].
Hebr. 11:17. TRO ( Jak. 2:22,26), 1 Pet. 1:7. FULDKOMMEN Jak. 3:2.
23 og således blev det skriftord opfyldt, som siger: »Abraham troede Gud,
og det blev regnet ham til retfærdighed,« og han blev kaldt Guds ven.
1 Mos. 15:6. 2 Krøn. 20:7. Es. 41:8. Rom. 4:3. SKRIFTEN 1 Pet. 2:6. RETFÆRDIGHED 1 Pet. 2:24.
24 I ser altså, at det er af gerninger, et menneske bliver retfærdiggjort, og ikke af tro alene
[dvs. den genfødte troende afslører hans tro].

I ser, at et menneske bliver retfærdiggjort af gerninger og ikke af tro alene.

James protesterede selve den vildfarelse, som mange kristne i dag falder til – idet han antog, at det blot ved at tro på Herrens eksistens er nok til at få dem "frelst". Som Jakob forklarede, tror dæmonerne på Herren, idet de kender Han's magt og autoritet sandsynligvis meget mere end de fleste kristne. Hvis vi virkelig tror på Herren, vil vi leve for Ham, adlyde Ham og udføre de gerninger, som Han skabte os til.

Ugens Ord 13
OP