Indhold
Ugen's Ord 2001
33. Livets svar
af Rick Joyner.

Sidste gang skrev jeg om ”spørgsmål om livet”. Det er bydende nødvendig at vi skulle spørge om dette, og stille spørgsmålet til den eneste Ene som i sandhed kan besvare dem – Herren. Når Han svarer resulterer de i nogle af de mest vigtige svar omkring livet. Vi skulle aldrig få den tanke at det er mangel på tro, eller at det er en udfordring på Gud’s fuldstændighed at spørge om sådanne et spørgsmål, så længe at vi gør det i den rette ånd, hvilket er at få et svar

Jeg syntes også at de mest vigtige spørgsmål skal besvares af Gud, ikke mennesker. Mennesket giver os uundgåeligt svar efter behag. De kan endda give os det rigtige svar, men svaret fra mennesker – selv de bedste af dem, vil aldrig tilfredsstille eller give den samme sande tro som svaret fra Gud vil give os. Når vi stiller vores spørgsmål til Herren, vil Han muligvis svare os gennem mennesker, gennem en gudstjeneste, et bånd eller en bog, eller det kan komme fra en helt uventet kant., men vi vil vide at det er Herren der har svaret på vort spørgsmål. Når Han svarer speciel den måde han gør , bibringer det en kundskaber en klippefast tro i vore hjerter når vi modtager svaret. Det er nøjagtig det Herren sagde at det ville være den klippe Han ville bygge Han's kirke på, som vi læser i:

Matt.16:13-18. LÆS DET SELV.

Mange har tolket dette skriftsted forkert at Herren ville bygge Han's kirke på Peter, men Peter var betyder ”en lille sten.” Klippen som Herren vil bygge Han's kirke på er åbenbaringen fra Faderen af hvem Jesus er. Vi kan ikke blive omvendt til den Jesus vores forældre kender, eller som vores pastor kender, men vi må have vore egen åbenbaring fra Faderen af hvem Jesus er. Han må blive vor egen personlige Konge og Frelser, det er Klippen som kirken er bygget på. Det samme er enhver sandhed som bliver solidt bygget på dette fundament i vores liv.

Det er godt at lytte til salvet prædikener, læse bøger, og søge at lære fra andre i Kristi legeme. Det er en del af den ydmyghed der kræves af os for at underordne sig Kristi legeme. Det er også absolut nødvendig for at vi kan få nærende føde. Engang hørte jeg en gammel mand sige at hans kone havde lavet tusinder af måltider, og at han kun kunne huske få af dem som værende imponerende, men alle sammen var brugt til at give ham næring. Prædikener og undervisning behøver ikke at være imponerende for at give os næring. Vi behøver en balanceret, sund åndelig kost der holder os i gang.

Imidlertid, hvis vi skal vokse åndelig har vi brug for de ting som Herren selv underviser os om. Vi har alle brug for en vej, eller søge efter kundskab så vi kender det Han har sat os til og den forståelse Han meddeler os om. Jeg tror at dette er ofte ting som vi bliver nød til at holde det hemmeligt i nærværelse af Herren så Han kan åbenbare dette for os på den specielle måde Han gør det på, så vi ved at det kommer fra Gud og ikke fra mennesker. På denne måde ikke blot høre vi ord fra Herren, men Ham som er Ordet. Selv om ordet må komme igennem et menneske, ved vi at det kommer direkte fra Gud til os. Det var på den måde apostlen Paulus modtog evangeliet han prædikede, hvilket måske også er grunden til hvorfor han havde en sådan frimodighed og tillid til det.

Når Paulus selv først havde modtaget stadfæstelse af befalingen, da præsenterede han så sit evangelium for kirken’s ledere, hvilket også er absolut nødvendig; afgørende; uundværlig; livsvigtig; grundlæggende; fundamental; og væsentlig; for os førend vi præsenterer en sådan forståelse af undervisning i kirken, førend vi præsenterer dem som læresætninger, men vi har også brug for den hyrde Han har givet os til beskyttelse af Han’s kirke. Personligt har vi også brug for at grave vores egne brønde, spørge Herren selv om at undervise os om bestemte ting som må være det dybeste spørgsmål i vor hjerte.

Det er også sandt at alle de ting Herren viser os personligt er sandsynligvis blevet vist til mange andre. Det er ikke nye åbenbaringer som vi søger, men det er simpelthen sandheden lært os af Gud selv. Når vi modtager det fra vor Himmelske Fader ligesom Peter gjorde, bliver det som en klippe i vore liv som bare ikke kan blive stjålet fra os. Undervisning vi blot modtager fra andre mennesker, vil meget hurtig blive nedbrudt ved igen andre mennesker sætte spørgsmålstegn ved det.

Det er derfor vi i vores skole for tjeneste, at vi ind i mellem inviterer gæstetaler som vi ved vil undervise ting der er modsat til vor egne standpunkter i bestemte anliggender. Andre gange vil vi endda bringe flere forskellige lærer ind for at tale om et emne selvom vi ved at deres lære vil være i konflikt med hinanden. Vi gør det ikke for at forvirre vore studenter, men for at udfordre dem til at søge disse uenigheder igennem, og forhøre sig hos Herren for Han's stilling i sagen. Vi ved at enhver som indtræder i tjeneste vil konstant blive udfordret ved forskellige meninger, og vi ønsker den tjeneste vi sender ud skal kende til hvordan man søger LÆREN for Han’s svar på de spørgsmål der uundgåeligt kommer op.

Vi ønsker ikke at spilde tiden ved at ”genopfinde hjulet” ved hver eneste læresætning, så det er ret af os at gå til betroede lære og pastorer med de mange spørgsmål vi har. Imidlertid, selv om vi har dem skulle vi selv søge at høre vor Læres stemme. Ligesom vi bliver fortalt i:

1 Joh. 2:27.
27. Men for dig, salvelsen [den særlige gave, forberedelse] som I selv fik af Ham forbliver [permanent] i jer, og
I har ikke nødig, atnogen skal lære jer; [giver dig indsigt gennem tilstedeværelsen af Helligånden] men
Han's salvelse lærer jer om alle ting, og det er sandt og ikke løgn; bliv altså i det, som den har lært jer.
1 Joh. 2:20. Jer. 31:34. Joh. 6:45, 14:17,26, 16:13. 1 Tess. 4:9.

Nogle af de mest tåbelige og umodne har udlagt det til at mene at de aldrig skulle høre på menneskelige lærer, men hvis det er sandt hvorfor ville Herren udnævne og nedsætte tjenester i Han’s kirke, og hvorfor blev der givet så meget opmærksomhed til apostlens undervisning og lære? Dette skriftsted siger at vi skulle kun skal søge undervisning fra dem som er salvet til at gøre det, og at vi skulle genkende salvelsen som det er LÆRENS stemme. Selv da, tag det dybeste spørgsmål til Herren og tålmodig lad Ham undervise dig på den specielle måde Han kan det. Den undervisning vil blive urokkelig klippe i dit liv som du også vil opdage kan lukke porten til helvede.

Ugens Ord 34
OP