Jesus Er Hovedet Menu
Dag 6: Kongeriget Er Ikke Et Demokrati
afDerek Prince

Guds rige er ikke et demokrati, men et monarki. Jesus er hovedet for sin kirke, som er hans legeme her på jorden. Jeg mener ikke, at nogen kirke skal drives som et demokrati. Demokratiet stammer fra Grækenland og Grækenland er oprindelsen for humanismen. Hvis man vil spore humanismen tilbage, var det der, det startede. Jeg vil lave en forudsigelse, og jeg kan nemt tage fejl. Jeg tror, at Bibelen indikerer, at tidsalderen vil ende med, at monarkiet genoprettes — ifølge Åbenbaringens bog. I hvert fald i stort omfang. Jeg tror, at grunden til at folk bliver så dovne og så uansvarlige, at de virkelig ikke ønsker ansvaret for at træffe deres personlige beslutninger længere. De vil bare have en som den romerske kejser, der leverede brød og tjenester. 'Fyld vores maver, hold os underholdt, og du gør dettager dig af bekymringerne.' Det er virkelig essensen af det.

Lad os nu overveje driften af lederskab. Jeg vil vende tilbage til en passage, som jeg synes virkelig siger det hele i ét vers. 1 Kor. 11:3. Paul siger:

"Men jeg vil vil dig til at I skal vide..."

Næsten hver gang Paulus siger "Jeg vil have, at du skal vide det" eller "Du skal ikke være uvidende", er min observation, at de fleste nutidige kristne er uvidende. Kirken har med andre ord ikke ændret sig i den henseende.

"Jeg ønsker, at du skal vide, at enhver mands hoved er Kristus, kvindens
[eller hustruens] hoved er manden [eller manden], og Kristi hoved er Gud."

Hvis du ændrer rækkefølgen og går fra toppen og nedad, har du en autoritetskæde, der starter i himlen og slutter i familien. Gud er Jesu Kristi hoved, Kristus er mandens hoved, manden er hustruens hoved. Jeg tror, det er det guddommelige regeringsmønster. Det er lederskabet i en regering.

Der er i slutningen af Bibelen og i Daniels Bog en række mærkelige skabninger med mere end ét hoved. Men ikke én af dem er en skabning, der kommer fra Gud. Gud designer alle skabninger til at have ét hoved. Et fler hovedet væsen er et misfoster/uhyre.

Der er to måder, vi kan se på dette udsagn. Vi kan se på forholdet mellem Gud og Kristus, eller vi kan se på forholdet mellem Kristus og manden eller mellem manden og hustruen. Men jeg vil gerne starte med at se på forholdet mellem Gud og Kristus, for deri finder vi det perfekte mønster. Gud Faderen er Kristi hoved. Det betyder, at Faderen modtager input fra Sønnen. Faderen træffer beslutningerne, Faderen igangsætter handlingerne, og Faderen giver løbende ledelse.

Bøn
Kære Herre Jesus, jeg underlægger mig Dig, som Du er underlagt Faderen. Tak for din fortsatte vejledning gennem Helligånden. Jeg beder også om, at du vil hjælpe mig til at stå i det ansvar, du har givet mig, under dit lederskab. I Jesu navn, amen.


Til Dag 7: Vente På Hans Ledelse