Jesus Er Hovedet Menu
Dag 7: Vente På Hans Ledelse
af Derek Prince

I 1 Kor. 11:3 finder vi en myndighedskæde, der starter i himlen og slutter i familien. Gud er Jesu Kristi hoved, Kristus er mandens hoved, manden er hustruens hoved. Jeg tror, det er det guddommelige regeringsmønster. Det er regering ved lederskab.

Hvad vil det sige at være under ledelse? Lad os først se på to passager i Johannesevangeliet, som giver os det perfekte mønster. Du vil se, at Faderen træffer beslutningerne, Han igangsætter handlingerne og giver løbende ledelse.

Vi vil se på Johannes 5:19-20 til at starte med. Husk, at vi ser på dette som et mønster for, hvad det vil sige at være under ledelse, fordi Jesus var under Faderens lederskab. Jesus siger i Johannesevangeliet 5:19:

"Sandelig siger jeg jer: Sønnen kan ikke gøre noget af sig selv, men hvad han ser Faderen gøre;
for hvad som helst han [Faderen] gør, gør sønnen også på samme måde.
For Faderen elsker sønnen og viser ham alt, hvad han selv gør, og
han vil vise ham større gerninger end disse, for at I kan undre jer."

Læg mærke til, at Sønnen tager ikke initiativet. Han gør intet af sig selv. Han gør kun det, som Faderen indleder. Og han følger det mønster, som Faderen har sat. Jeg inviterer dig til at studere Jesu tjeneste, og jeg tror, du vil opdage, at der ikke er én undtagelse nogen steder. Jesus påbegyndte aldrig noget. Initiativet kom altid fra Faderen. Dette spørgsmål om initiativ er meget vigtigt.

Så ser vi i Johannes 5:30. Jesus taler igen, han siger:

"Jeg kan intet gøre af mig selv: som jeg hører, dømmer jeg, og min dom er retfærdig;
fordi jeg ikke søger min egen vilje, men Faderens vilje, som har sendt mig."

Så igen siger han, at jeg ikke kan gøre noget af mig selv. Jeg er ikke den, der igangsætter noget. Og han sagde, at det ikke kun er sandt i det, jeg gør, men det er sandt i de domme, jeg træffer. Han siger, at min dom er retfærdig, den er pålidelig, den er præcis, fordi jeg ikke selv dømmer noget. Jeg modtager kun Faderens dom.

Jeg har lært på den hårde måde, at det er meget uklogt at træffe vores egne vurderinger. Når jeg bliver konfronteret med en situation, må jeg erkende, at jeg er en af dem, der umiddelbart tænker på tre forskellige måder at håndtere den på. Og kun ved lang øvelse har jeg lært ikke at træffe mine egne domme, men at vente og høre, hvad Gud har at sige. Du vil spare dig selv for en masse besvær og hjertesorg, hvis du ikke hopper ind og gør det første, du tænker på, men venter på at høre Herrens dom. Og det kræver ydmyghed og tålmodighed at vente på Herrens dom.

Bøn
Tak Herre Jesus, at jeg altid kan regne med dig som den vidunderlige rådgiver. Det du viser mig vil altid være det bedste for mig. Hjælp mig til ikke at reagere på en impulsiv måde eller at hoppe på konklusioner, men først at søge dit ansigt og vente på din vejledning. I Jesu navn, amen.


Til Dag 8: Sendt Af Ham, Taler Hans Ord