Fundamentets Menu
Dag 7: Erkendelse
Lægge Et Fundament
af Derek Prince

Intet er mere slående i de tidlige kristnes skrifter og vidnesbyrd end deres sindsro og tillid til deres tro på Kristus. Jesus siger:

"Og dette er det evige liv, at de kan kende dig, den eneste sande Gud, og Jesus Kristus, som du har udsendt." (Joh. Ev. 17:3)

Dette er ikke blot at kende Gud på en generel måde gennem naturen eller samvittigheden som Skaber eller Dommer. Dette er at kende ham åbenbaret personligt i Jesus Kristus. Det er heller ikke kun at vide om Jesus Kristus som en historisk karakter eller en stor lærer. Det er at kende Kristus selv, direkte og personligt, og Gud i ham. Apostlen Johannes skriver:

"Dette har jeg skrevet til jer, som tror på Guds Søns navn,
for at I skal vide, at I har evigt liv." (1 Joh. 5:13)

De første kristne troede ikke kun, men de vidste også. De havde en erfaringstro, som frembragte en bestemt kundskab om det, de troede på.

Lidt længere fremme i samme kapitel skriver John igen:

"Vi ved, at Guds Søn er kommet og har givet os forstand, så vi kan kende ham, som er sand;
og vi er i ham, som er sanddru, i hans søn Jesus Kristus." (v:20)

Læg mærke til den ydmyge, men alligevel rolige, tillid til disse ord. Deres grundlag er kundskab om en person, og den person er Jesus Kristus selv. Paulus gav den samme slags personligt vidnesbyrd, da han sagde:

"Jeg ved, hvem jeg har troet, og jeg er overbevist om, at han er i stand til
at holde det, jeg har betroet ham indtil den dag." (2 Tim. 1:12)

Læg mærke til, at Paulus ikke sagde: "Jeg ved, hvad jeg har troet." Han sagde: "Jeg ved, hvem jeg har troet." Hans tro var ikke grundlagt på en trosbekendelse eller en kirke, men på en person, som han kendte ved personlig kendtskab - Jesus Kristus. Som et resultat af dette personlige kendtskab med Kristus, havde han en fredfyldt tillid til hans sjæls velbefindende, som intet i tid eller evighed kunne omstyrte.

I en årrække afholdt jeg regelmæssige gademøder i London, England. Ved afslutningen af møderne ville jeg nogle gange henvende mig til folk, der havde lyttet til budskabet, og stille dem dette enkle spørgsmål: "Er du kristen?" Mange gange modtog jeg svar som "det tror jeg," eller "det håber jeg," eller "det prøver jeg at være" eller "det ved jeg ikke." Alle, der giver svar som disse, forråder klart én kendsgerning: Deres tro er ikke bygget på den eneste sikre grundlag for en direkte, personlig viden om Jesus Kristus.

Antag, at jeg skulle stille det samme spørgsmål til dig: Er du kristen? Hvilken slags svar ville du kunne give?

Som afslutning på denne første uge, tillad mig at give et sidste råd fra Job:

”Bliv ven med ham, og hold fred; Derved vil det gode komme til dig.” (Job 22:21)

Bæn
Sande og eneste Gud, jeg takker for at jeg må kende dig personligt. Tak, Far, fordi du viste os dig selv gennem Jesus Kristus. Min tro er baserer på mit personlige forhold til dig. Amen.


Dag 8: Høre Og Gøre, Hvad Kristus Siger
OP