Fundamentets Menu
Dag 32: Bøj Dit Øre/Lytte Velvillig Til
Lægge Et Fundament
af Derek Prince

Den anden retning på Guds medicinflaske er "bøj dit øre." Det bøjede øre indikerer ydmyghed. Det er det modsatte af at være stolt og stiv i nakken. Vi skal være lærenem. Vi skal være villige til at lade Gud lære os. I Salme 78:41 taler salmisten om Israels adfærd, mens de vandrede gennem ørkenen fra Ægypten til Kanaan, og han fremfører denne anklage mod dem: De begrænsede Israels Hellige.

Ved deres stædighed og vantro sætter de grænser for, hvad de ville tillade Gud at gøre for dem. Mange bekendende kristne gør præcis det samme i dag. De nærmer sig ikke Bibelen med et åbent sind eller en lærevillig ånd. De er fulde af fordomme eller forforståelser – meget ofte indpodet af den særlige sekt eller kirkesamfund, som de er forbundet med – og de er ikke villige til at acceptere nogen åbenbaring eller lære fra Bibelen, som går ud over eller i modstrid med deres egne fastlagte tanker. Jesus anklagede sin tids religiøse ledere for denne fejl.

"Således har du gjort Guds bud til intet ved din overlevering... Og forgæves tilbeder de mig, idet de underviser menneskers bud som lærdomme" (Matt. 15:6,9)

Apostlen Paulus havde været fange af religiøse fordomme og traditioner, men gennem Kristi åbenbaring på Damaskus-vejen blev han udfriet fra dem. Derefter finder vi ham sige i Romerbrevet 3:4:

"Gud må stå som sanddru, om så hvert menneske er en løgner."

Hvis vi ønsker at modtage det fulde udbytte af Guds ord, må vi lære at indtage samme holdning.

Bøn
Herre, med Paulus bekender jeg, at kun Du er sand og mægtig til at gøre Dit Ord sandt, selv i mit liv. Beskyt mig mod de løgne, der hersker i denne verden, og led mig ind i din sandhed. Amen.

Dag 33: Lad ikke Guds ord vige fra dine øjne
OP