Fundamentets Menu
Dag 17: Inspireret Af Helligånden
Lægge Et Fundament
af Derek Prince

Bibelen viser tydeligt, at der er én suveræn, usynlig indflydelse, hvorved Gud faktisk kontrollerede, dirigerede og kommunikerede med ånder og sind hos de mennesker, som Bibelen blev skrevet af. Denne usynlige indflydelse er Helligånden – Guds egen Ånd. For eksempel siger apostlen Paulus:

"Hele Skriften er inspireret af Gud og er nyttig til lærdom, til irettesættelse, til opdragelse i retfærdighed." (2 Tim. 3:16)

Ordet her oversat "ved inspiration" betyder bogstaveligt "indåndet af Gud" og er direkte forbundet med ordet Ånd. Med andre ord, Guds Ånd – Helligånden – var den usynlige, men ufejlbarlig indflydelse, som kontrollerede og styrede alle dem, der skrev de forskellige bøger i Bibelen.

Dette er måske endnu tydeligere udtalt af apostlen Peter.

"Dette skal I først og fremmest vde, at ingen profeti i Skriften er af nogen egenmægtig tolkning." (2 Pet. 1:20)

Med andre ord, som vi allerede har fået forklaret, stammer Bibelens budskab eller åbenbaring i intet tilfælde fra mennesket, men altid af Gud.

Så fortsætter Peter med at forklare, hvordan dette foregik.

"For profeti er aldrig kommet af menneskers vilje, men Guds hellige mænd talte, idet de blev drevet af Helligånden." (2 Pet. 1:21)

Det græske ord, der er oversat med "drevet af," betyder mere bogstaveligt "båret med af," eller vi kan sige, "ledt i deres kurs af," Med andre ord, ligesom mennesker i dag kontrollerer deres satellitters kurs i rummet ved samspillet mellem radio og elektronik, således kontrollerede Gud de mennesker, der skrev Bibelen, ved samspillet mellem Hans guddommelige Ånd og menneskets åndelige og mentale evner. Over for nutidige videnskabelige beviser er at benægte muligheden for, at Gud gør dette, blot at give udtryk for fordomme.

I Det Gamle Testamente præsenteres den samme sandhed om guddommelig inspiration for os i et andet billede, taget fra en aktivitet, der går meget længere tilbage i menneskehedens historie end den nutidige opsendelse af satellitter ud i rummet. Salmisten David siger:

"Herrens ord er rene ord, som sølv prøvet i en jordovn, renset syv gange." (Sl. 12:6)

Billedet er taget fra processen med at rense sølv i en ovn eller ovn bygget af ler. (Sådanne lerovne bruges stadig til forskellige formål blandt araberne i dag.) Lerovnen repræsenterer det menneskelige element; sølvet repræsenterer det guddommelige budskab, som skal formidles gennem den menneskelige kanal; ilden, som sikrer sølvets absolutte renhed, det vil sige budskabets absolutte nøjagtighed, repræsenterer Helligånden. Udtrykket "syv gange" angiver – som tallet syv gør i mange passager i Bibelen – den absolutte fuldkommenhed af Helligåndens værk.

Således forsikrer hele billedet os om, at den fuldstændige nøjagtighed af det guddommelige budskab i skrifterne skyldes Helligåndens perfekte virkemåde, der overstyrer al menneskelig lers skrøbelighed og renser al slagger af menneskelig fejl fra det fejlfrie sølv af Guds budskab til mennesket.

Bøn
Himmelske Fader, jeg er dybt imponeret, når jeg læser her om billedet af sølv, der bliver raffineret i en ild eller i en ovn lavet af ler. Ligesom sølvsmeden holder Du øje med sølvet under rensningsprocessen, så sølvet - billedet af, hvem vi er i Dine øjne - ikke brænder på, men forædles mere og mere. Jeg ønsker at blive mere som dig Herre, så jeg takker dig for dit ord! Amen.


Dag 18: Evig og Troværdig
OP