Til Daglig Andagt
6 Okt: Herren, Vores Helbreder

Bed Om Freden I Jerusalem:
"Må De Have Fremgang, Som Elsker Dig."
Af Derek Prince

Lige efter at Gud først forløste Israel ud af Ægypten, og israelitterne blev hans forløste og pagtsfolk, var den første specifikke åbenbaring af ham selv, som han gav dem, en helbreder. Denne egenskab er angivet i 2 Mosebog 15:26, hvor Herren sagde til Israel:

"For jeg, Herren, er din helbreder" (NASB).

Udtrykket "din helbreder", på moderne hebraisk, betyder "din læge." Ordet brugt i 2 Mosebog 15:26 er præcis det samme ord som det moderne hebraiske ord for læge. Det har ikke ændret sin betydning i mere end tre tusinde år af det hebraiske sprogs historie. Herren sagde eftertrykkeligt til Israel: "Jeg er din læge."

To ting, der ikke ændrer sig, er Herrens navn og Herrens pagt. Herrens position og funktion som hans folks helbreder er forenet med hans navn og hans pagt. Det ændrer sig med andre ord aldrig.

Mange århundreder senere, da Jesus kom til Israel som dets Frelser og Forløser, og derved opfyldte Messias' løfter, manifesterede han igen Gud som sit folks helbreder. Jesu helbredende tjeneste udgik ikke fra ham selv – den startede ikke med ham – men den var udtryk for Guds helbredende natur og Guds helbredende pagt med sit folk. Grundlaget for Guds forsyning af helbredelse og sundhed for hans folk er hans ord, Skriften.

Hvor er det vigtigt at se, at Guds svar på vores behov primært findes i hans ord! Hvis vi ignorerer hans ord, så har vi virkelig ikke ret til at forvente, at han vil opfylde vores behov. Men hvis vi vender os til hans ord og søger ham gennem det, vil vi opdage, at han i hans ord opfylder alle vores behov – åndelige og fysiske.

Bøn
Tak, Herre, for den velsignelse, du lover dem, der elsker Israel. Jeg proklamerer at Herrens position og funktion som hans folks helbreder er forenet med hans navn og hans pagt. Jeg beder om fred i Jerusalem: "Må det gå dem godt, som elsker dig." Amen.


Til 7 Okt: