Til Daglig Andagt
20 Okt: Udvikle Flid

Lad Os Være Flittige
Af Derek Prince

Flid er en frugt, der skal dyrkes. Her er nogle korte anvisninger om, hvordan det skal dyrkes.

I 2 Timoteus 2:6 sagde Paulus:
"Den hårdtarbejdende landmand skal være den første til at få del i afgrøderne [produktion, frugt]."

Her fremførte Paul et simpelt, grundlæggende faktum: at dyrke afgrøder kræver hårdt arbejde. Det gøres ikke uden indsats. Den kendsgerning er lige så sand for Åndens frugt - at dyrke den kræver hårdt arbejde. Jeg vil foreslå to måder, hvorpå vi kan dyrke åndelig frugt i vores liv.

Først skal vi studere Guds ord, for det er grundlaget for al Guds forsyning til os. Hvis vi ikke er fortrolige med hans ord, giver vi næsten uundgåeligt afkald på mange af hans foranstaltninger. Igen skrev Paulus til Timoteus:
"Vær flittig på at fremstille dig godkendt for Gud, en arbejder, der ikke behøver at skamme sig, og som ret deler sandhedens ord"
(2 Tim. 2:15).

For at opdele eller håndtere sandhedens ord - Skriften, Guds ord - præcist, må vi være arbejdere. I en vis forstand skal vi smøge ærmerne op og gå på arbejde.

Den anden retning, vi skal følge, er at bruge tid i bøn. Med bøn mener jeg ikke kun at tale til Gud, men at lytte - noget der er lige så vigtigt, hvis ikke mere, end at tale til ham. Her forsynede Jesus os igen med det perfekte mønster. Hele grundlaget for Jesu jordiske tjeneste var hans forhold til sin Fader. For at opdyrke og vedligeholde dette forhold tog Jesus sig god tid i bøn. Meget ofte var det tidligt om morgenen. Det var dér, han hørte Faderens stemme og modtog vejledning for sin tjeneste.

Bøn
Tak, Herre, for løftet om at gå ind i din hvile. Jeg proklamerer at jeg vil dyrke flid i mit liv ved at studere Guds ord og bruge tid i bøn. Jeg skal være flittig. Amen.

Til 21 Okt: