Til Daglig Andagt
17 Okt: At Overvinde Dovenskab

Lad Os Være Flittige
Af Derek Prince

I 2 Peter 1:8-9 fremlagde Peter os et alternativ; vi har to muligheder. Den ene er at være effektiv og produktiv i vores viden om Herren Jesus Kristus. Den anden er at være ineffektiv og uproduktiv gennem en tilstand, som han beskrev som værende "nærsynet og blind" (vers 9, NIV). Det er stærke ord. I lyset af denne tilstand fortsatte Peter med en derfor. Dette relaterer sig derfor til den advarsel, som Peter havde givet:

"Derfor, mine brødre, vær så meget desto mere ivrige efter at sikre jeres kald og valg. For hvis du gør disse ting, vil du aldrig falde, og du vil modtage en rig velkomst i vor Herre og Frelser Jesu Kristi evige rige." (2 Peter 1:10-11, NIV).

Det er gode nyheder. Der er ting, vi kan gøre, som vil garantere, at vi aldrig falder, og også at vi får en rig velkomst i vor Herres rige.

Grundlæggende er den tilstand, som vi advares om, dovenskab. Jeg er dybt bekymret over den manglende bekymring i kristne kredse om dovenskab. Størstedelen af kristne ser drukkenskab med rædsel. De ville afvise enhver person, der bekendte sig til at være kristen, hvis han var fuld. Selvom jeg er enig i, at drukkenskab er en synd, og selvom jeg bestemt ikke tolererer det, tror jeg, at dovenskab er meget mere alvorligt fordømt i Skriften end drukkenskab. Problemet er, at mange kristne, som aldrig ville blive fundet fulde, er dovne. Så lad os følge denne advarsel om at være flittige.

Bøn
Tak, Herre, for løftet om at gå ind i din hvile. Jeg proklamerer, at jeg vil bekæmpe dovenskab, idet jeg er "så meget mere ivrig efter at gøre mit kald og mit valg sikkert." Jeg skal være flittig. Amen.

Til 18 Okt: