Til Daglig Andagt
18 Okt: Tilføje Personlig Flid

Lad Os Være Flittige
Af Derek Prince

To smukke vers i Ordsprogene har længe været en ledetråd for mig. Sammen opsummerer de betingelserne for sand rigdom eller varig rigdom. En betingelse opfylder Herren; den anden møder vi. Begge betingelser skal være opfyldt, for at vi kan nå resultatet. Den betingelse, Herren opfylder, står i Ordsprogene 10:22:

"Det er Herrens velsignelse, der gør rig, og han tilføjer ingen sorg til den" (NASB).

Den store, primære betingelse for sand rigdom – åndelig og anden – er Herrens velsignelse. Vi kan ikke regne med, at noget er rigtig godt bortset fra Herrens velsignelse. På den anden side er Herrens velsignelse i sig selv ikke tilstrækkelig. I Ordsprogene 10:4 læser vi:
"Fattig er den, der arbejder med en uagtsom hånd, men den flittiges hånd gør rig" (NASB).

Det kræver Herrens velsignelse plus vores egen flid for at opnå sand rigdom. Det er ikke nok blot at forvente Herrens velsignelse eller endda at modtage Herrens velsignelse. Det vil ikke opfylde sit formål i dit liv, medmindre du tilføjer din egen personlige flid. Husk, flid er det modsatte af dovenskab.

Det er et vers, jeg har bevist sandt i min egen erfaring gennem årtiers kristen levevis. Jeg har været i mange forskellige situationer, i mange forskellige former for tjeneste og i mange forskellige lande og kontinenter, og jeg tror, jeg kan sige, at jeg ved Guds nåde altid har udvist flid i små og store ting. I enhver situation, som jeg har været involveret i, har jeg efterladt den i bedre stand - åndeligt, økonomisk og på alle indlysende måder - end den tilstand, den var i, da jeg fandt den. Herrens velsignelse gør rig, men også de flittiges hånd gør rig. Tilføj disse to sammen, og du har ægte åndelig rigdom.

Bøn
Tak, Herre, for løftet om at gå ind i din hvile. Jeg proklamerer at "Herrens velsignelse gør rig", og "de flittiges hånd gør rig." Jeg skal være flittig. Amen.

Til 19 Okt: