Til Daglig Andagt
13 Okt: Glæde Over Skabelsen

Lad Os Frygte, At Vi Undlader At Hvile I Kristus
Af Derek Prince

Vi taler om tiende - hvad Gud kræver af vores ressourcer - men hvad med Guds krav til vores tid? Af israelitterne krævede Gud en dag ud af syv - en højere andel end den, han krævede af deres materielle ejendele. Hvor mange mennesker i kirken i dag giver virkelig Gud en dag ud af syv? Det er en af grundene til, at der er så mange nervøse sammenbrud - der er frustrerede, hektiske, travle mennesker, der aldrig får arbejdet gjort.

Gud var den første, der hvilede. Han arbejdede, så hvilede han sig. En palæstinensisk-arabisk ven af mig, som ejer mange restauranter, siger: "Gud arbejdede ikke, fordi han havde en familie at forsørge. Og Gud hvilede ikke, fordi han var træt. Det var på et meget højere niveau end det. Gud arbejdede, fordi han er en skaber.” Gud hvilede, tror jeg, fordi han ville nyde det, han havde skabt. Hvis vi aldrig tager os tid til at nyde det, vi har skabt, er vi i en elendig tilstand.

Hvad kræver mere tro: at arbejde eller at hvile? Israel undlod at gå ind i hvile på grund af vantro. Hvorfor kan en kristen ikke hvile? Også på grund af vantro. Det er diagnosen på problemet.

Afslapning kommer ved at vide, at Gud indledte den. Min kone og jeg plejede at tage afsted på "ferie". Men ferie betyder, at du ikke har noget at lave - det er taget fra ordet ledig. Nogle gange er det dog godt ikke at have noget at lave. Men min kone og jeg følte, at ferie var det forkerte ord at bruge. I stedet kaldte vi disse perioder for helligdage, hvilket betyder "helligdag". Gud viste os, at det er synd aldrig at holde ferie. I Israels kalender, som Gud har ordineret den, var der påkrævet mange helligdage. Der var ingen muligheder. De er gudbestemte helligdage – ikke fordi nogen vil være doven, men fordi Gud har sagt at holde ferie.

Bøn
Tak, Herre, for løftet om at gå ind i din hvile. Jeg proklamerer at Gud hvilede for at nyde det, han skabte, og jeg vil gøre det samme. Jeg vil frygte, at jeg ikke vil hvile i Kristus. Amen.


Til 14 Okt: