Til Daglig Andagt
14 Okt: At Gå… Og Hvile… I Tro

Lad Os Frygte, At Vi Undlader At Hvile I Kristus
Af Derek Prince

Den ene grundlæggende årsag til, at israelitterne ikke gik ind i deres gudgivne arv, var vantro. Det samme vil også holde os fra vores arv. Hebræerbrevets forfatter anvendte deres situation på os og sagde:
"Det ord, som de hørte, gavnede dem ikke, da det ikke var blandet med tro på dem, der hørte det" (Hebræerne 4:2).

Guds ord kan komme til os, men det hjælper os ikke, og det opfylder heller ikke Guds formål med velsignelse, hvis det ikke er kombineret med tro. Det kræver tro at få Guds ord til at virke i vores liv.

Det næste vers siger: "For vi, der har troet, går ind i den hvile" (vers 3). Sand tro bringer os til hvile. Har du den hvile i troen? Har du opfyldt de betingelser, eller er du i fare for at blive som israelitterne, der forhærdede deres hjerter? På grund af deres vantro gik de glip af alt, hvad Gud havde til dem. Hvilken tragedie, hvis det skulle ske for os i dag! Alligevel gør Hebræerbrevets forfatter det meget klart, at det kan ske – ja, at det vil ske – hvis vi ikke er flittige med at gå ind i den hvile.

Lidt længere fremme i Hebræerbrevet har vi den praktiske anvendelse af denne lektion:

"Lad os derfor være flittige på at gå ind i den hvile, så nogen ikke falder i overensstemmelse med det samme eksempel på ulydighed" (Hebræerne 4:11).
Du har måske hørt mig sige: "Når du finder et "derfor" i Bibelen, skal du finde ud af, hvad den er 'der for'." Ovenstående vers begynder med et "derfor." Pointen er, lad os ikke fare vild på samme måde, som israelitterne gjorde i Det Gamle Testamente. Lad os beskytte os mod vantro. Lad os være flittige og anvende os selv til at vandre i tro, bevare og kultivere vores tro, styrke og opmuntre hinandens tro. Lad os ikke begå den samme forfærdelige og tragiske fejl, som Israel begik gennem vantro. Husk på, at der er en direkte årsagssammenhæng mellem vantro og ulydighed.

Bøn
Tak, Herre, for løftet om at gå ind i din hvile. Jeg proklamerer at sand tro bringer mig til hvile. Jeg vil frygte, at jeg ikke vil hvile i Kristus. Amen.


Til 15 Okt: