Til Daglig Andagt
12 Okt: Tro Og Komme Ind

Lad Os Frygte, At Vi Undlader At Hvile I Kristus
Af Derek Prince

"For vi, der har troet, går ind i den hvile [eller går ind i hvilen], som han har sagt [citeret fra Salme 95].
'Så jeg svor i min vrede: 'De skal ikke gå ind i min hvile'', skønt [ Guds] gerninger var fuldendte fra verdens grundlæggelse. For han har talt på et bestemt sted på den syvende dag på denne måde: ’Og Gud hvilede på den syvende dag fra alle sine gerninger’; og atter på dette sted: ‘De skal ikke komme ind i min hvile.’” (Hebræerne 4:3-5).
I den passage er "troet" i datid; "komme" er i nutid. Før vi kan gå ind i Guds hvile, skal vi allerede have troet. Vi bliver ikke ved med at tro igen; det er noget, der bliver gjort én gang. Vi har truffet beslutningen, og på den baggrund kan vi gå videre til hvile. De, der hele tiden skal beslutte sig for at tro nyt, kvalificerer sig ikke til at indgå i resten. Kun vi, der har troet, går ind i hvile.

For at følge op på dette tema om hvile, lad os vende tilbage til Det Gamle Testamente et øjeblik. 1 Mosebog 2:2 lyder:
"Og på den syvende dag afsluttede Gud sin gerning,
som han havde udført, og han hvilede på den syvende dag fra al sin gerning, som han havde udført."

Guds hvile er et ophør fra alt det arbejde, han udførte. Jeg tror, at Gud ikke hvilede, fordi han var træt. I stedet nød han afslapning. Han lænede sig tilbage, så på alt, hvad han havde lavet, og tog sig tid til at nyde det.

Hvor mange af os tager sig nogensinde tid til at nyde de ting, vi har lavet eller lavet? I dag, når de har gjort noget, har de fleste travlt med at starte det næste. Det mønster, som Gud etablerede, tager dog tid til at nyde, hvad du end gør, efter du er færdig med det. Uanset hvad du har gjort, er det gudfrygtigt at slappe af og nyde det. Faktisk er evnen til at slappe af en guddommelig evne.

Bøn
Tak, Herre, for løftet om at gå ind i din hvile. Jeg proklamerer at en af de fornøjelser, Gud ønsker at dele, er hans hvile – han ønsker, at jeg skal gå ind i den hvile, som han gik ind i. Så jeg vil frygte, at jeg undlader at hvile i Kristus. Amen.


Til 13 Okt: